Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč je u nás tolik nelegálního software?

  12:00
Ve včerejším článku jsme se zabírali problémem, který trápí řadu distributorů software po celém světě a pochopitelně i v České republice - vysokým počtem pirátských kopií. Dnes si pro změnu zkusíme nastínit příčiny současné situace a toho, co uživatele osobních počítačů nutí tento nelegální software používat.

Ve včerejším článku jsme se zaobírali problémem, který trápí řadu distributorů software po celém světě a pochopitelně i v České republice - vysokým počtem pirátských kopií, dnes si pro změnu zkusíme nastínit příčiny současné situace a toho, co uživatele osobních počítačů nutí tento nelegální software používat.

V první řadě je to vysoká cena softwarových produktů vzhledem k průměrné mzdě a také vzhledem k ceně samotného počítače. Relativně výkonnou počítačovou sestavu seženete totiž už za nějakých 40 tisíc Kč, pokud byste k ní chtěli koupit ještě všechen legální software, zaplatíte za něj polovinu ceny PC. Neúměrně vysokých cen softwarových produktů na českém trhu, které si veřejnost nemůže dovolit, jsou si vědomi všichni zdejší distributoři a developeři, avšak jediný, kdo s tímto dosud něco udělal, byla svého času slušovická firma Software 602, která svůj balík kancelářský aplikací PC Suite 2000 (alternativa k Microsoft Office) nejprve prodávala za 2 tisíce Kč se sloganem "cena software by neměla přesáhnout 10% ceny počítače", a nyní jej nabízí dokonce zcela zdarma, přičemž se jedná o plnohodnotný softwarový produkt.

Podobné příklady existují také na herní scéně. Je fakt, že developer jen tak cenu snížit nemůže, avšak ryze české tituly určené výhradně pro náš trh se prodávají za cenu lidovou, tedy za 599,- Kč a je možné, že ani ostatní hry vyvíjené v českých luzích a hájích nepřesáhnou svou cenou magickou hranici 1000,- Kč. Zářným příkladem může být například Original War od Altar Interactive, neboť tato hra by u nás měla být k mání kompletně v češtině za 999,- Kč a proslýchá se, že připravované tituly od Illusion Softworks (Mafia, Hidden and Dangerous 2) budou také plně lokalizovány do naší mateřštiny za cenu nepřevyšující 1000,- Kč.

No a pokud jde o hry, tak i zde máme řadu kvalitních titulů, které jsou k dispozici zcela zdarma. I BonusWeb přispěl na vývoj několika titulů a díky naší finanční podpoře nepatří tyto mezi mnohdy opomíjený shareware - zářným příkladem mohou být oba díly logické hry Dáma od Ignitronu či právě vyvíjený akčně-arkádovitý Arnal od Jumi. Avšak pochopitelně nejen díky nám je nesmírně živá freewarová scéna v České republice a vůbec ve světě, ostatně zářným příkladem může být server PlneHry.cz, kde naleznete hodně přes sto herních titulů zdarma - a to včetně starých dobrých českých her jako 7 dní a 7 nocí či Agent Mlíčňák, které byly vlastníkem práv uvolněny ke stažení exkluzivně pouze pro BonusWeb.

Abychom se ale vrátili k příčinám velkého množství nelegálního software u nás, jednou z nich je také lokalizace, respektive nedostatečná lokalizace, kdy se u nás kompletně v češtině objevuje velice málo nových titulů. Počítáme-li do toho totiž také původní českou tvorbu, počet her vydaných kompletně v češtině není vyšší než patnáct. Útěchou pak může pro mnohé být alespoň částečná lokalizace v podobě přeloženého manuálu, vysvětlujte to ale hráčům, kteří si hru kupují kvůli tomu, aby si ji zahráli (nejlépe v češtině) a ne proto, aby si četli v manuálu. A situaci nezachrání ani amatérské překlady, které naleznete například na našem serveru Cestiny.cz.

Protože je mi jasné, že distributoři nebudou ochotni v tomto článku o cenách her u nás vůbec diskutovat, a když ano, budou se, ostatně jako vždy, odkazovat na srovnatelné ceny v zahraničí (důkazem mého tvrzení budiž včerejší příspěvky v diskusním fóru pod tímto článkem), přeskočil jsem toto téma a tázal jsem se přímo na to, proč se u nás tak zoufale málo lokalizuje. Odpověď mě však příliš nepřekvapila. "Pokud bude počítačové hry kupovat více lidí, budeme si moci dovolit větší množství plně lokalizovaných titulů a navíc by poté bylo možné snížit koncovou cenu her pro zákazníka," uvedl ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive. Tím pádem opět naznačil, že herní trh u nás se točí v bludném kruhu, kdy lidé nekupují hry, protože jsou drahé a jejich cena se nesníží, protože je kupuje málo lidí.

Dalším problémem je nedostatečná propagace. "Věřte tomu, že na reklamu se u nás vydává opravdu spousta peněz. Po celé Praze jsou již billboardy na lavičkách naprosto běžné - NHL 2001 nyní vystřídal Polda 3," uvedl v našich diskusích marketing manager Bohemia Interactive Pavel Šťastný. Ovšem to, že je počítačoví hráči nezaznamenali, podle mého názoru vypovídá o špatném cílení reklamních kampaní. A ačkoliv jsou billboardy na lavičkách naprosto běžné a reklamu si se zájmem prohlédne důchodkyně ze Žižkova, nápis Polda 3 a vysmátej Pankrác na obrázku jí však podle mě příliš mnoho neřeknou a věřím tomu, že například z řad čtenářů herních magazínů by byl přínos do kasičky Bohemia Interactive vyšší a počítačoví hráči by byli díky lepší informovanosti formou inzerce ve svých oblíbených médiích spokojenější.

Nedostatečná propagace však netrápí hráčskou veřejnost tak, jako množství do České republiky dovážených herních titulů. Je totiž všeobecně známo, že ne všechny hry se u nás dají zakoupit v obchodech a ačkoliv se Bohemia Interactive snaží dovážet k nám zejména kvalitní hry, mnohdy zapomene i na tyto - příkladem budiž třeba Might and Magic VIII (dále MM VIII) či The Longest Journey, která se u nás bude prodávat jen díky akci Pařani sobě pořádané naším serverem v návaznosti na zájem našich čtenářů o tento bezesporu kvalitní titul. "Až bude poměr pirátských a oficiálně prodaných her 1:10, budeme moci dovážet a jistě i plně lokalizovat drtivou většinu her. Český trh prostě není natolik silný, abychom mohli dovážet všechny. Pokud bychom dovezli množství malé (vámi zmiňovaný Might and Magic), cena by rapidně stoupla a z pochopitelných důvodů by si ji mnoho lidí nekoupilo," uvedl šéf Bohemia Interactive ing. Slavomír Pavlíček.

Jedním dechem však dodává, že ne vždy může za absenci daného herního titulu na pultech prodejen právě distributor. "V případě MM VIII nedošlo bohužel k dohodě mezi 3do (publisher MM VIII) a námi, v případě Longest Journey nejde jen o obrovsky dlouhou dobu potřebnou k překladu, ale i zdlouhavé jednání s výrobcem, které bylo zakončeno asi po půl roce. Sami víte z vlastní zkušenosti, jak jsou tato jednání zdlouhavá a obtížná (mám na mysli právě zmiňovanou hru The Longest Journey). Mohu si dovolit doufat, že díky obětavé práci týmu vedeného Mrazíkem se tato výjimečná adventura dočká české premiéry koncem tohoto roku. A takto je třeba vidět pozadí všech námi dovážených titulů. Jsou prostě výjimky, kdy se s vydavatelem nemůžeme dohodnout. Nejde o naši nechuť titul dovést, ale prostě někdy dopadnou jednání záporně," vysvětluje ing. Pavlíček.

Naproti tomu Microsoft si je své chyby, pokud jde o špatnou propagaci svých herních titulů a malého množství k nám dovážených her, vědom, přiznává ji a podle slov odpovědných pracovníků v současné době problém řeší tak, aby byl dobře připraven na vánoční trh. "Situace, kterou popisujete, se rychle mění. Distribuční kanál není ještě rozvinut podle našich představ, ale většina titulů je již k dispozici na našem trhu, z neaktivního módu jdeme to investičního módu. Na vánoce jsme přivezli přes deset tisíc kopií her za speciálních podmínek pro prodejce," informoval nás product marketing manažer společnosti Microsoft Tomáš Koška.

Dnes jsme se tedy podívali na asi nejzásadnější problémy, které souvisejí s vysokým procentem nelegálního software v České republice a pokud vše dobře dopadne a nezkolabuje-li emailové spojení mezi námi, Bohemia Interactive a Microsoftem, naznačíme zítra několik nejrůznějších řešení současné situace. A pokud máte nějaké řešení vy, neváhejte a připište jej do diskusního fóra pod tímto článkem. Ale abyste neřekli, dvě možná řešení toho, jak snížit počet pirátských kopií v České republice, vám nabídneme již dnes:

Vochozkova varianta: snížení ceny na úroveň audio CD (do 600,- Kč), vypojení internetu a uzavření hranic, umožnění Dastychovi exekuci přímo na místě (Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks).

Dastychova varianta: Na prvním místě respektování zákona - co se nesmí, to se nesmí a hotovo. Na druhém místě zvýšení reálných příjmů obyvatelstva (mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality, Policejní prezidium).

Autor:
  • Nejčtenější

Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban

Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...

2. října 2024 279

Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod

Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...

3. října 2024 37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci

Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...

30. září 2024  10:51 4

Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář

Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...

1. října 2024  12:07 9

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

V říjnu nás čeká boj s přisluhovači pekla, cestování v čase, pokusíme se přežít na odlehlé chatce u lesa, postavíme si opevnění před nájezdy a zažijeme válečnou operaci CIA. Vyberete si?

1. října 2024 16

Další review bombing na obzoru, i remaster Horizonu bude vyžadovat PSN účet

I když za to od hráčů dlouhodobě schytává kritiku, společnost Sony nehodlá změnit svoji obchodní strategii a u chystaného remasteru svého hitu Horizon Zero Dawn bude vyžadovat registraci do své...

7. října 2024  15:57 3

Sci-fi značka Halo vstupuje do nové éry. Hry poběží na Unreal Enginu 5

Poslední díl ze sci-fi série Halo vyšel téměř před třemi lety, Paramount v mezičase zařízl televizní seriál. Aktuálně se značka chystá na velké změny, minimálně v herní oblasti.

7. října 2024  10:51 2

Řetězec KFC se vnucuje hráčům, zbít plukovníka Sanderse však nedovolil

Vývojář kultovní série videoherních mlátiček Tekken Kacuhiro Harada se prý v minulosti snažil přesvědčit marketingové oddělení fastfoodového řetězce KFC, aby mu propůjčilo práva na zobrazení jejich...

7. října 2024 1

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 13

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...