Ve včerejším článku jsme se zaobírali problémem, který trápí řadu distributorů software po celém světě a pochopitelně i v České republice - vysokým počtem pirátských kopií, dnes si pro změnu zkusíme nastínit příčiny současné situace a toho, co uživatele osobních počítačů nutí tento nelegální software používat.
V první řadě je to vysoká cena softwarových produktů vzhledem k průměrné mzdě a také vzhledem k ceně samotného počítače. Relativně výkonnou počítačovou sestavu seženete totiž už za nějakých 40 tisíc Kč, pokud byste k ní chtěli koupit ještě všechen legální software, zaplatíte za něj polovinu ceny PC. Neúměrně vysokých cen softwarových produktů na českém trhu, které si veřejnost nemůže dovolit, jsou si vědomi všichni zdejší distributoři a developeři, avšak jediný, kdo s tímto dosud něco udělal, byla svého času slušovická firma Software 602, která svůj balík kancelářský aplikací PC Suite 2000 (alternativa k Microsoft Office) nejprve prodávala za 2 tisíce Kč se sloganem "cena software by neměla přesáhnout 10% ceny počítače", a nyní jej nabízí dokonce zcela zdarma, přičemž se jedná o plnohodnotný softwarový produkt.
Podobné příklady existují také na herní scéně. Je fakt, že developer jen tak cenu snížit nemůže, avšak ryze české tituly určené výhradně pro náš trh se prodávají za cenu lidovou, tedy za 599,- Kč a je možné, že ani ostatní hry vyvíjené v českých luzích a hájích nepřesáhnou svou cenou magickou hranici 1000,- Kč. Zářným příkladem může být například Original War od Altar Interactive, neboť tato hra by u nás měla být k mání kompletně v češtině za 999,- Kč a proslýchá se, že připravované tituly od Illusion Softworks (Mafia, Hidden and Dangerous 2) budou také plně lokalizovány do naší mateřštiny za cenu nepřevyšující 1000,- Kč.
No a pokud jde o hry, tak i zde máme řadu kvalitních titulů, které jsou k dispozici zcela zdarma. I BonusWeb přispěl na vývoj několika titulů a díky naší finanční podpoře nepatří tyto mezi mnohdy opomíjený shareware - zářným příkladem mohou být oba díly logické hry Dáma od Ignitronu či právě vyvíjený akčně-arkádovitý Arnal od Jumi. Avšak pochopitelně nejen díky nám je nesmírně živá freewarová scéna v České republice a vůbec ve světě, ostatně zářným příkladem může být server PlneHry.cz, kde naleznete hodně přes sto herních titulů zdarma - a to včetně starých dobrých českých her jako 7 dní a 7 nocí či Agent Mlíčňák, které byly vlastníkem práv uvolněny ke stažení exkluzivně pouze pro BonusWeb.
Abychom se ale vrátili k příčinám velkého množství nelegálního software u nás, jednou z nich je také lokalizace, respektive nedostatečná lokalizace, kdy se u nás kompletně v češtině objevuje velice málo nových titulů. Počítáme-li do toho totiž také původní českou tvorbu, počet her vydaných kompletně v češtině není vyšší než patnáct. Útěchou pak může pro mnohé být alespoň částečná lokalizace v podobě přeloženého manuálu, vysvětlujte to ale hráčům, kteří si hru kupují kvůli tomu, aby si ji zahráli (nejlépe v češtině) a ne proto, aby si četli v manuálu. A situaci nezachrání ani amatérské překlady, které naleznete například na našem serveru Cestiny.cz.
Protože je mi jasné, že distributoři nebudou ochotni v tomto článku o cenách her u nás vůbec diskutovat, a když ano, budou se, ostatně jako vždy, odkazovat na srovnatelné ceny v zahraničí (důkazem mého tvrzení budiž včerejší příspěvky v diskusním fóru pod tímto článkem), přeskočil jsem toto téma a tázal jsem se přímo na to, proč se u nás tak zoufale málo lokalizuje. Odpověď mě však příliš nepřekvapila. "Pokud bude počítačové hry kupovat více lidí, budeme si moci dovolit větší množství plně lokalizovaných titulů a navíc by poté bylo možné snížit koncovou cenu her pro zákazníka," uvedl ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive. Tím pádem opět naznačil, že herní trh u nás se točí v bludném kruhu, kdy lidé nekupují hry, protože jsou drahé a jejich cena se nesníží, protože je kupuje málo lidí.
Dalším problémem je nedostatečná propagace. "Věřte tomu, že na reklamu se u nás vydává opravdu spousta peněz. Po celé Praze jsou již billboardy na lavičkách naprosto běžné - NHL 2001 nyní vystřídal Polda 3," uvedl v našich diskusích marketing manager Bohemia Interactive Pavel Šťastný. Ovšem to, že je počítačoví hráči nezaznamenali, podle mého názoru vypovídá o špatném cílení reklamních kampaní. A ačkoliv jsou billboardy na lavičkách naprosto běžné a reklamu si se zájmem prohlédne důchodkyně ze Žižkova, nápis Polda 3 a vysmátej Pankrác na obrázku jí však podle mě příliš mnoho neřeknou a věřím tomu, že například z řad čtenářů herních magazínů by byl přínos do kasičky Bohemia Interactive vyšší a počítačoví hráči by byli díky lepší informovanosti formou inzerce ve svých oblíbených médiích spokojenější.
Nedostatečná propagace však netrápí hráčskou veřejnost tak, jako množství do České republiky dovážených herních titulů. Je totiž všeobecně známo, že ne všechny hry se u nás dají zakoupit v obchodech a ačkoliv se Bohemia Interactive snaží dovážet k nám zejména kvalitní hry, mnohdy zapomene i na tyto - příkladem budiž třeba Might and Magic VIII (dále MM VIII) či The Longest Journey, která se u nás bude prodávat jen díky akci Pařani sobě pořádané naším serverem v návaznosti na zájem našich čtenářů o tento bezesporu kvalitní titul. "Až bude poměr pirátských a oficiálně prodaných her 1:10, budeme moci dovážet a jistě i plně lokalizovat drtivou většinu her. Český trh prostě není natolik silný, abychom mohli dovážet všechny. Pokud bychom dovezli množství malé (vámi zmiňovaný Might and Magic), cena by rapidně stoupla a z pochopitelných důvodů by si ji mnoho lidí nekoupilo," uvedl šéf Bohemia Interactive ing. Slavomír Pavlíček.
Jedním dechem však dodává, že ne vždy může za absenci daného herního titulu na pultech prodejen právě distributor. "V případě MM VIII nedošlo bohužel k dohodě mezi 3do (publisher MM VIII) a námi, v případě Longest Journey nejde jen o obrovsky dlouhou dobu potřebnou k překladu, ale i zdlouhavé jednání s výrobcem, které bylo zakončeno asi po půl roce. Sami víte z vlastní zkušenosti, jak jsou tato jednání zdlouhavá a obtížná (mám na mysli právě zmiňovanou hru The Longest Journey). Mohu si dovolit doufat, že díky obětavé práci týmu vedeného Mrazíkem se tato výjimečná adventura dočká české premiéry koncem tohoto roku. A takto je třeba vidět pozadí všech námi dovážených titulů. Jsou prostě výjimky, kdy se s vydavatelem nemůžeme dohodnout. Nejde o naši nechuť titul dovést, ale prostě někdy dopadnou jednání záporně," vysvětluje ing. Pavlíček.
Naproti tomu Microsoft si je své chyby, pokud jde o špatnou propagaci svých herních titulů a malého množství k nám dovážených her, vědom, přiznává ji a podle slov odpovědných pracovníků v současné době problém řeší tak, aby byl dobře připraven na vánoční trh. "Situace, kterou popisujete, se rychle mění. Distribuční kanál není ještě rozvinut podle našich představ, ale většina titulů je již k dispozici na našem trhu, z neaktivního módu jdeme to investičního módu. Na vánoce jsme přivezli přes deset tisíc kopií her za speciálních podmínek pro prodejce," informoval nás product marketing manažer společnosti Microsoft Tomáš Koška.
Dnes jsme se tedy podívali na asi nejzásadnější problémy, které souvisejí s vysokým procentem nelegálního software v České republice a pokud vše dobře dopadne a nezkolabuje-li emailové spojení mezi námi, Bohemia Interactive a Microsoftem, naznačíme zítra několik nejrůznějších řešení současné situace. A pokud máte nějaké řešení vy, neváhejte a připište jej do diskusního fóra pod tímto článkem. Ale abyste neřekli, dvě možná řešení toho, jak snížit počet pirátských kopií v České republice, vám nabídneme již dnes:
Vochozkova varianta: snížení ceny na úroveň audio CD (do 600,- Kč), vypojení internetu a uzavření hranic, umožnění Dastychovi exekuci přímo na místě (Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks).
Dastychova varianta: Na prvním místě respektování zákona - co se nesmí, to se nesmí a hotovo. Na druhém místě zvýšení reálných příjmů obyvatelstva (mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality, Policejní prezidium).