Lotro

Lotro

On-line revoluce: hráči tlačí na Blizzard, chtějí hrát zadarmo

  • 30
Prvním cílem pro herní aktivisty je World of Warcraft. Nejdříve by ale měli zatočit s Codemasters.

Ve Spojených státech se minulý týden dočkali přechodu on-line hry The Lord of the Rings Online na obchodní model označovaný jako free to play. To ale platí jen v USA, evropské servery, které provozuje společnost Codemasters se přechodu na bezplatnou verzi zatím nedočkaly.

Codemasters nezveřejnili skutečné důvody ani přesné datum zahájení poskytování bezplatných služeb. Neoficiální termín je konec září nebo začátek října. I to, že Evropané musejí na bezplatné verze on-line her čekat déle než jejich americké protějšky, možná stálo za vznikem Hnutí hráčů bezplatných on-line her (Free to Play Gamers Movement /F2P Gamers).

F2P Gamers existují pouhých několik dní a celá "organizace” má zatím jen několik tisíc členů, kteří se sdružují na Facebooku a na webové stránce www.f2pmovement.com.

Na Facebooku měla stránka F2P Movement při zahájení psaní tohoto textu 1600 fanoušků, do jeho dokončení počet stoupenců vzrostl na téměř 2000. Za organizací stojí Luis Paulo Dobreira, portugalský herní žurnalista a zakladatel herního portálu Planeta Jogos. Cíl sdružení je jasný: podporovat rozvoj on-line her bez měsíčních poplatků, zvyšovat jejich kvalitu a zajistit "férové” podmínky pro platící i neplatící hráče.

Nejvyšším cílem Dobreiry a jeho následovníků je dotlačit Blizzard ke spuštění bezplatné verze World of Warcraft.

"Jedním z našich cílů je získat pro bezplatný obchodní model kvalitní hry jako je World of Warcraft,” stojí přímo na stránkách hnutí hráčů bezplatných her i s připomínkou, že Blizzard v jednom z rozhovorů připustil možný přerod obchodního modelu hry ve chvíli, kdy současný modle předplatného bude neudržitelný.

Zástupci Blizzardu ovšem hned podotkli, že do tohoto okamžiku WoW ani zdaleka nedospěl, a jak by mohl, když má letos vyjít nadšeně očekávaný datadisk Cataclysm. Ten má sice převrátit naruby celý herní svět, ale s měsíčními poplatky určitě nehne.

Než se ale F2P hnutí pustí do zdolávání korporátní struktury skupiny Activision-Blizzard, která World of Warcraft produkuje, má před sebou hodně práce i s ostatními body svého programu. Ten zahrnuje například boj za očištění termínu "bezplatné online hry” (free to play MMO).

V programovém prohlášení hnutí stojí, že za bezplatné hry by se neměly označovat tituly, které v podstatě blokují přístup k většině herního obsahu a efektivně fungují pouze jako demoverze. Jako příklady nevhodného označení za bezplatné uvádí manifest F2P situaci, kdy hra nabízí 100 měst ale bezplatný je vstup pouze do jediného nebo kdy mohou hráči dosáhnout bez placení maximálně deváté úrovně z 80 možných.

Dobreira může v naplňování myšlenek nového hnutí začít například hned u Lord of the Rings Online. Nejen, že v Evropě zatím hra není bezplatná, ale pojetí LOTRO v novém hávu není, navzdory prvním informacím, úplně košer. On-line verze příběhů ze Středozemě totiž nabízí bez jakýchkoliv omezení pouze prvních dvacet úrovní: tedy v podstatě jen nováčkovské oblasti s minimálním postupem v příběhu.

Lotro

Další úkoly a herní oblasti si hráči musejí kupovat za reálné peníze nebo sbíráním herních kreditů, kterými provozovatel hry odměňuje běžné herní činnosti. Překvapivě tato povinnost platí i pro hráče, kteří si kdysi koupili krabicovou verzi hry, platili měsíční poplatky, ale jejich účet nebyl v době přechodu na "bezplatnou" verzi aktivní.

Balíčky herních úkolů, které hráče přenesou až na úroveň 50, maximum v původní hře, stojí přibližně 350 korun. To není moc a je zřejmé, že většina hráčů raději zaplatí, než aby několik měsíců shromažďovala bezplatné kredity přímo ve hře. To ale nemění nic na tom, že se provozovatel hry chová ke svým dřívějším zákazníkům poněkud macešsky.

A z pohledu dostupného obsahu bez placení je na tom LOTRO hůře než bezplatná verze EverQuestu 2. Nemluvě o tom, že dalších 250 korun stojí například rozšíření počtu batohů, které může postava najednou nosit, ze tří na pět. Tahání peněz za takovéhle věci je ale ve "free to play" hrách standardem.

Bez peněz se člověk pořádně neobejde ani v "bezplatném" EverQuestu 2. Tam je sice možné bez omezení postupovat hrou až do úrovně 80, ale pouze s omezeným výběrem herních postav, minimálním prostorem v "batůžku” a s omezeným množstvím herních zlaťáků.

Možná by si Hnutí za bezplatné online hry mělo dát jen jeden hlavní cíl: prosadit používání odpovídající terminologie. V češtině bychom se tak mohli bavit o on-line hrách bez pravidelných měsíčních poplatků. Není to tak lákavé, jako hry bez placení, ale alespoň to z lidí nedělá blbce.