Strach z pavouků není výjimkou

Strach z pavouků není výjimkou | foto: shutterstock.com

Krize v herním průmyslu potrvá ještě tři roky. Nadějí je PC

  • 34
Herní firmy se mohou těšit na nové prodejní rekordy díky PC. Nejdřív ale v roce 2013.

Rok 2009 nebyl tak růžový, jak si lidé mysleli. Ukázalo se, že v době, kdy je hluboko do kapsy, se zákazníci nedokáží vzdát cigaret nebo alkoholu, ale videoher ano. Smutek z aktuálních prodejních čísel rozhánějí dlouhodobé předpovědi finančních analytiků a dalších odborníků.

Jedna aktuální tvrdí, že se obrat herního průmyslu vyšvihne ze 60,4 miliardy dolarů v roce 2009 na 70,1 miliardy dolarů. Bohužel až v roce 2015. Zato následujících třicet měsíců ještě bude krušných.

Pod bodem mrazu

Náladu herních firem naposledy zmrazily výsledky prodejů za duben. Podle nich poklesl prodej her o 22 procent a prodej herních zařízení dokonce o 37 procent. Nejprodávanější herní zařízení, Nintendo DS, dokonce zaznamenalo propad víc než poloviční. Propadlo se i Wii, zatímco PlayStation3 a Xbox 360 se před měsícem prodávaly o něco lépe než v dubnu 2009.

Ale to na zvrácení negativního trendu nestačilo. Naopak, je to čtvrtý nejhorší meziroční pokles vůbec. Horší propad zažil herní svět jen v září 2000, červnu 2009 a červenci 2009.

iPhone, PSP go, PSP, Nintendo DS

Negativní vývoj prodejů her a herních konzolí přitom nelze přičíst na vrub jen tomu, že duben bývá nejhorším měsícem roku. V dubnu vychází tradičně málo her. Hodně herních firem končí svůj účetní rok v březnu, a tak se snaží co nejvíc her vydat tak, aby se ještě započítaly do finančních výsledků za uplynulý rok. Tedy do konce března.

Ale to se opakuje každý rok a počítají s tím i analytici. Očekávali meziroční propad o 5 procent. Skutečnost je ale čtyřikrát horší. Co vězí za tak dramatickou změnou? Částečně za to prý mohou Velikonoce, které byly letos už v březnu.

Největší vliv mohla mít zpráva, že Nintendo chystá kapesní hračku s trojrozměrným obrazem. I když se na trh nedostane dřív než před Vánoci, pokud vůbec, mezi zájemci o Nintendo DS to způsobilo šok.

PC hraní to zachrání

V takové chvíli se hodí každá dobrá zpráva. Přišla od analytiků společnosti DFC Intelligence, kteří do svých kalkulací vývoje herního trhu započítali nejen prodeje her a herních zařízení v kamenných obchodech, ale také on-line služby nebo zisky z reklamy u webových her.

Podle předpovědi DFC Intelligence stoupne do roku 2015 obrat herního průmyslu na 70,1 miliardy dolarů. Kromě předpokládaného nárůstu obratu o 10 miliard za 6 let je ale zajímavé spíše to, že podle DFC dojde k výraznému odklonu hráčů od nákupů v kamenných obchodech, nárůstu popularity digitální distribuce her a objemu předplatného u on-line her na hrdiny a webových her.

PC

Velkou roli v tomto přerodu má paradoxně hrát dostupnost bezplatného hraní, které hráče bude motivovat k utrácení za výhody oproti neplatícím spoluhráčům.

Podle DFC platforma PC potvrdí, že spíše než mrtvola to je Šípková Růženka, která se probrala ze spánku. Jen on-line hraní na osobních počítačích (včetně her na Facebooku) má z hráčů v roce 2015 vytáhnout přes 20 miliard dolarů.

Porostou i příjmy výrobců herních konzolí z on-line hraní a digitální distribuce. Xbox Live Arcade, PlayStation Network a WiiWare mají v následujících pěti letech vzrůst na čtyřnásobek a vynahradit tak pokles prodejů v kamenných obchodech.

Než ale dojde k závratnému růstu ročního obratu, chvíli to potrvá. Podle FFC bude pokračovat loňský pokles prodeje her a herního hardwaru. Jen se v následujících dvou až třech letech pokles zpomalí. K nárůstu by mělo dojít, až se uklidní světová ekonomika a přijdou nové impulsy pro nákup herního vybavení. Rokem změny k lepšímu je podle DFC rok 2013. A do něj nám už zbývá méně než tisíc dní. Nastal čas začít stříhat kilometr.

Spousta herních firem za poslední dva roky zaznamenala ztráty ve výši desítek i stovek milionů dolarů a špatné zprávy analytiků je mohou dohnat i ke krachu. Stačí, aby banky chtěly vrátit peníze nebo odmítly pokračovat v úvěrování ztrátového podnikání.