Čipset VIA KT600: poslední
výkřik pro Socket A
Tchajwanská firma VIA si dlouho vesele panovala na
trhu čipsetů pro procesory Athlon XP. První pokus NVIDIE o vstup do tohoto
hájemství se jí příliš nedotkl – čipset nForce, jakkoli technologicky zajímavý,
nebyl tím, co by některou skupinu uživatelů výrazně zaujalo. Napodruhé se to
grafickému gigantovi ale povedlo velmi dobře a v nForce2
napravil prakticky všechny nedostatky, které jeho předchůdci zabránily
v úspěchu. Nyní jsme tedy v situaci, kdy nejrychlejší čipset pro
Athlon XP nese značku NVIDIA, přičemž VIA se ji snaží dostihnout revizemi svých
KT čipsetů a marketingovou propagandou.
V březnu VIA zaútočila na nForce2 svým čipsetem KT400A, který měl údajně obsahovat dvoukanálový řadič paměti. Jak se však ukázalo, VIA na dvoukanálové řešení rezignovala a rozhodla se v duchu svých tradic raději přinést levný jednokanálový čipset, který výkonem za nForce2 ovšem mírně zaostává. V článku o KT400A jsem psal, že se zatím montuje na základní desky společně se southbridgem VT8235CE (součást čipsetu KT400), než bude k dispozici pokročilejší southbridge VT8237. Nyní je tento southbridge konečně na světě a s ním i mírně inovovaný northbridge – tyto dvě komponenty spolu pak dávají dohromady čipset VIA KT600, který právě v těchto dnech přichází na trh.
Northbridge KT600 se od svého (rychle odcházejícího) předchůdce z KT400A funkčně liší jen podporou 400MHz FSB. Podstatně zajímavější je v tomto případě southbridge VT8237, který je současnou pýchou firmy VIA. Přináší totiž kromě dnes už standardní podpory USB 2.0, integrace zvuku a síťových obvodů pro Fast Ethernet 10/100 nejen podporu zařízení Serial ATA, ale i možnost propojení těchto zařízení do pole RAID. Podobnou možnost má zatím jen southbridge ICH5R od Intelu, který ovšem podporuje pouze režimy RAID 0 a RAID 1, zatímco VT8237 umí i hybridní RAID 0+1, který se snaží sloučit výhody obou dříve jmenovaných režimů. VT8237 může VIA díky dodržování firemního standardu V-MAP použít v kombinaci s mnoha svými northbridgi včetně těch pro procesory Intel. Severní a jižní most KT600 jsou jako obvykle propojeny technologií Ultra V-Link, která v KT600 doznala zvýšení propustnosti z 533 MB/s na 1066 MB/s.
Co se týče výkonu, ani KT600 zatím na čipset nForce2 Ultra 400 není schopen dosáhnout. Na to, jak velkým teoretickým handicapem je použití pouze jednokanálového řadiče paměti, je ovšem rozdíl výkonů velmi malý, a pro některé zájemce ho může více než vyvážit podpora Serial ATA RAIDu a osmi portů USB 2.0 – zde nForce2 zaostává. Znovu také musím připomenout známý fakt, že pro dosažení výkonnostní nadřazenosti nForce2 musíme daný motherboard osadit minimálně dvěma paměťovými moduly. Máme zde tedy dvě zajímavé alternativy (rozprostovlasené do mnoha základních desek), které nám při vybírání favorita ke koupi jistě na nějaký čas zaměstnají naše mozkové závity.
Microsoft končí s výrobou
herních periférií SideWinder
Minulý týden bylo potvrzeno to, co se stává
skutečně velmi zřídka: Microsoft opouští určitý segment trhu. Joysticky, volanty
a gamepady značky SideWinder
se na sedm let staly synonymem luxusních zařízení vhodných pro všechny hráče
leteckých, automobilových a vesmírných simulátorů – Microsoft však nyní
ohlásil ukončení jejich výroby. Uváděným důvodem je zmenšující se trh
a „vysoce konkurenční ceny“, kteréžto faktory způsobují Microsoftu trvalý
pokles prodejů herního hardwaru. Mimoto je většina her pro PC ze zřejmých důvodů
stále koncipována svými vývojáři tak, aby se dala nejpohodlněji ovládat
klávesnicí a/nebo myší.
Produkty nesoucí logo SideWinder samozřejmě ještě nějaký ten měsíc v obchodech uvidíme a pravděpodobně budou brzy k dostání za dobré ceny – Microsoft hodlá přijít s význačnými slevami, aby umožnil distributorům rychle vyprodat sklady. Zájemce o koupi si nutně položí otázku, jestli ho Microsoft nenechá ve svých budoucích operačních systémech na holičkách s ovladači; firma však ujišťuje, že nové ovladače budou vyvíjeny až do předpokládaného konce životnosti daných produktů.
Závěrem poznamenávám, že se ukončení výroby v žádném případě netýká celého hardwarového oddělení Microsoftu – známé „inteligentní“ myši, klávesnice a trackbally se vzhledem k velkým objemům svých prodejů nemusejí obávat osudu herních periférií. Poděkujme tedy Microsoftu za jeho přínosy do oblasti herního hardwaru, z nichž nejvýraznější byl zřejmě vynález force feedbacku, a popřejme lepší soustředění na vývoj softwaru – ten se nás všech týká přece jen mnohem eminentněji :-).
Zdroj: CNET