Sobota 16. října 2021, svátek má Havel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. října 2021 Havel

Hry versus filmy - duel století

  12:00
Filmy a počítačové hry spolu vedou nevyhlášenou válku. Komu se podaří získat více fanoušků? Znamená příchod jednoho odchod druhého? Překoná filmová Lara tu počítačovou? Jsou Hvězdné války na počítači lepší, než ty v televizi? Tyto otázky si klade nejeden z nás.

Když porovnáme životní cyklus literárního či jiného uměleckého díla z minulých století s těmi, která spatřila světlo světa v posledních několika letech, zjistíme, že vykazují mnohé odlišnosti. A nejedná se pouze o kvalitu zpracování nebo nadčasovost - hodnocení těchto aspektů ponechme raději na kunsthistoricích či kriticích. Zaměřme se spíše na onen „multimediální“ pohled, který je BonusWebu mnohem bližší.

Dříve (a tím myslím opravdu v dobách dávno minulých) nebývalo zvykem napsat knihu, a když se setkala u čtenářů s úspěchem, přepracovat ji na divadelní hru. Díla byla žánrově pevná. Co se objevilo na divadelních prknech, to se jen tak neobjevilo na stáncích knihkupců, co bylo na malířském plátně, toho se nechopil okamžitě sochař. Dnešní doba je jiná a lidé si již zvykli na to, že nejedno klasické dílo světové literatury se během několika málo let dočká nového románového přepracování, tří divadelních verzí, dvou velkofilmů, televizního seriálu a obřího muzikálu. Na této inflaci „coververzí“ není samo o sobě nic špatného, pouze je tím definována naše doba. A k těmto, řekněme multimediálním přepracováním, patří i počítačové hry.

Teď mnozí čtenáři, kteří nepatří zrovna mezi skalní herní nadšence, jistě obrací oči v sloup. Jak si můžeme dovolovat srovnávat filmy, jejichž vývoj trvá několik let a jedná se o skutečná umělecká díla, s něčím tak podřadným, a nebojme se toho slova, stupidním, jako jsou počítačové hry? Odpověď zní - jednoduše. Styčných ploch, zejména co se kinematografie týče, je tady mnoho, což se pokusí dokázat nejen tento článek, ale celé téma týdne, které zní „Hry vs Filmy - duel konce století“.

Co vůbec tolik lidí táhne k počítačovým hrám? Ještě před deseti, patnácti lety, bylo největší starostí rodičů, jak své ratolesti odlepit od televizních obrazovek a vyhnat je alespoň na chvíli na čerstvý vzduch. Nyní mnozí teenageři ke svému životu televizi vůbec nepotřebují, ale propadají depresím ve chvíli, kdy nemají přístup k počítači. A není to přitom fenomén vyhrazený pouze pro dospívající mládež, ale týká se čím dál tím širší skupiny lidí, mladých i dospělých. Čím to je? Především mnohem větší interaktivitou zábavy, kterou nám počítače nabízejí. Samozřejmě, že to není výhradní doménou her, protože veškerá literární či kinematografická díla jsou koncipována tak, aby se v nich mohl čtenář (divák) s někým ztotožnit. U nich ale zákonitě dříve nebo později dojde k okamžiku, kdy se postava zachová jinak, než by bylo konzumentovi příběhu libo, a rázem dojde na nespokojené výkřiky typu: „Panebože, to je blbost! Proč dělá tohle? Co pak neví, že...“ A hned je oheň na střeše. U počítačových her je toto riziko minimalizováno, protože mezi hráče a herní postavou lze po určitou dobu dát jakési rovnítko - postava se chová tak, jak bychom sami chtěli zareagovat, a pokud se něco nepovede, můžeme z neúspěchu obviňovat pouze sami sebe.

Další výhodou počítačových her oproti filmům je ta, že v současné uspěchané a hektické době čím dál tím větší skupině lidí nevyhovuje pasivní relaxace před obrazovkou televizoru. Hry jsou tedy příjemnou alternativou, protože u nich je jistá dávka aktivity nezbytnou součástí, přitom však relaxační prvek nevypouštějí.

Cesta na výsluní však nebyla ani jednoduchá, ani nikterak krátká. První prolínání filmů a počítačových her jsme mohli být svědky již před více než deseti lety, kdy se na osmibitových počítačích (Atari, Sinclair atd.) začaly objevovat první hry, které čerpaly svůj námět z archívů světové kinematografie. Mezi takové patří například Commando, Conan, či Rocky Horror Picture Show. Tenkrát se však jednalo až na výjimky o tituly, které měly se samotným filmem jen velice málo společného, spíše se jednalo o marketingový tah ze strany výrobe. V té době to však hráčům nevadilo - nikoho z nich ani nenapadlo, že hra by se svou kvalitou mohla filmu vyrovnat (a ani to tehdy nebylo technicky možné).

Další kategorie her přišla o něco později, společně s PC. Byly to projekty (většinou adventury či arkády), které si vzaly za cíl věrně zobrazit celý film nebo jeho část. Ty se dočkaly poměrně slušného ohlasu, protože reklamní kampaň za ně provedly již promítací sály. Nejeden hráč se po shlédnutí filmu chtěl sám stát Indiana Jonesem či Paulem Atreidem - a počítač mu to umožnil. Ne vždy sice v odpovídající kvalitě, ale určité snahy zde byly.

Postupem času, jak filmoví producenti objevili potenciál počítačových her, začalo vznikat velké množství her přímo v jejich režii. Sem patří množství titulů, kterým vládnou hvězdné série Star Wars a Star Trek. To jsou však jen zástupci svého druhu, protože celkově jich je mnohem více. Vše došlo dokonce tak daleko, že začaly vznikat odnože filmových společností, které dostaly na starost propagaci stylem počítačových her - zmiňme se například o Lucas Films a jejich dceřinné společnosti Lucas Arts. Objevovaly se však už i první nespokojenci. Jak se totiž zvyšovala obecně kvalita her, stávali se i hráči náročnějšími. Z tohoto důvodu například neuspěl titul Die Hard Trilogy 2, ačkoliv kdyby vznikl alespoň o rok dříve, jistě by sklízel jedno ocenění za druhým.

Jeden čas vývojářské společnosti koketovaly s myšlenkou, že se jim podaří vtrhnout i na pole, která byla až doposud výsostným územím filmařů. Z ničeho nic se na trhu objevilo několik. tzv. interaktivních filmů, které měly hráčům zprostředkovat stejný požitek jako kinu či televize, avšak s tím rozdílem, že budou moci příběh přímo ovlivňovat. Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré. Příčiny jsou zřejmé - grafické zpracování bylo vylepšeno na úkor míry interakce, ale tudy cesta k hráčským srdcím nevede. Ti mnohem raději přijmou titul, který po audiovizuální stránce příliš nevyniká, ale nabídne jim velkou dávku zábavy a propracovaný herní systém .Vzpomeňme si například na první dungeony či adventury - k těm se ještě mnozí z nás s láskou vracíme, zatímco interaktivní filmy se propadly do žumpy zapomnění.

Teprve v poslední době dochází k tomu, o čem se vždy tvůrcům počítačových her vždy zdálo - zrovnoprávnění s hraným filmem. Částečně to je zapříčiněno velkými finančními prostředky, které do herního průmyslu proudí, částečně také tím, že jen málokterý komerční film se v současnosti obejde bez počítačových animací - propojení se pak přímo nabízí. Herní tituly jsou namlouvány profesionálními herci, scénáře mají několik set stran, na jednom projektu pracuje celý tým skutečných profesionálů včetně režisérů a hejna poradců... Pryč jsou doby, kdy vyrobit hru znamenalo sednout si na jedno odpoledne k počítači, udělat dvě či tři animace, grafiku, vymyslet něco, za co se budou dávat body, a po zbytek dne mít volno. Dnešní hráči jsou již poněkud náročnější, možná dokonce ještě více, než filmoví diváci. Uvidíme tedy, jak dopadne jejich konfrontace, ke které se již nějaký čas neodvratitelně schyluje.

Autor:
  • Nejčtenější

Masivní hackerský útok odhalil příjmy hvězd mezi streamery včetně Čechů

Populární streamovací služba Twitch řeší obrovský únik dat týkající se osobních údajů tvůrců, včetně jejich výplat....

Správce kempu stále používá k práci počítač Atari ST zakoupený v roce 1986

Nizozemec Frans Bos spravuje již třicet pět let svoji administrativu na klasickém počítači Atari ST s pouhým jedním...

Provokativní streamerka Amouranth byla vykázána ze sociálních sítí

Osmadvacetiletá streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa známá především pod přezdívkou Amouranth dostala nečekaně ban na...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Diablo II: Resurrected je poctivý remaster milované klasiky

Pamětníci budou jásat nadšením, jejich sen se splnil. Resurrected je původní hra se všemi klady i zápory, pouze s novou...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

  • Další z rubriky

ANKETA: Co jste dělali v roce 1998, kdy vznikl Bonusweb?

V pondělí 5. října 1998 vznikl tehdy nejen herní server Bonusweb. Vzpomenete si, co jste v té době zažili a jaké hry...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

RECENZE: Kdo jednou zkusí Switch OLED, už není cesty zpět

Nová verze Switche sice nenavyšuje výkon, přesto přináší novinky, díky kterým ho budete chtít. Zejména tedy za...

Přicházejí herní handheldy zpět do módy? Další je možná na cestě

Uniklé informace přímo ze stránek výrobce Lenovo naznačují, že firma plánuje vydat vlastní přenosnou konzoli se...

Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle
Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle

Zvažujete pořízení nových obrouček? Hledáte stylové sluneční brýle nebo perfektně padnoucí čočky? Zapojte se do soutěže, vyhrajte poukázku a...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Jdu do toho kvůli synovi a penězům, říká Hanychová o nové práci

Agáta Hanychová (36) bude jednou ze soutěžících druhé řady reality show Like House. V pořadu influenceři trávící čas ve...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...