Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Hry versus filmy - duel století

  12:00
Filmy a počítačové hry spolu vedou nevyhlášenou válku. Komu se podaří získat více fanoušků? Znamená příchod jednoho odchod druhého? Překoná filmová Lara tu počítačovou? Jsou Hvězdné války na počítači lepší, než ty v televizi? Tyto otázky si klade nejeden z nás.

Když porovnáme životní cyklus literárního či jiného uměleckého díla z minulých století s těmi, která spatřila světlo světa v posledních několika letech, zjistíme, že vykazují mnohé odlišnosti. A nejedná se pouze o kvalitu zpracování nebo nadčasovost - hodnocení těchto aspektů ponechme raději na kunsthistoricích či kriticích. Zaměřme se spíše na onen „multimediální“ pohled, který je BonusWebu mnohem bližší.

Dříve (a tím myslím opravdu v dobách dávno minulých) nebývalo zvykem napsat knihu, a když se setkala u čtenářů s úspěchem, přepracovat ji na divadelní hru. Díla byla žánrově pevná. Co se objevilo na divadelních prknech, to se jen tak neobjevilo na stáncích knihkupců, co bylo na malířském plátně, toho se nechopil okamžitě sochař. Dnešní doba je jiná a lidé si již zvykli na to, že nejedno klasické dílo světové literatury se během několika málo let dočká nového románového přepracování, tří divadelních verzí, dvou velkofilmů, televizního seriálu a obřího muzikálu. Na této inflaci „coververzí“ není samo o sobě nic špatného, pouze je tím definována naše doba. A k těmto, řekněme multimediálním přepracováním, patří i počítačové hry.

Teď mnozí čtenáři, kteří nepatří zrovna mezi skalní herní nadšence, jistě obrací oči v sloup. Jak si můžeme dovolovat srovnávat filmy, jejichž vývoj trvá několik let a jedná se o skutečná umělecká díla, s něčím tak podřadným, a nebojme se toho slova, stupidním, jako jsou počítačové hry? Odpověď zní - jednoduše. Styčných ploch, zejména co se kinematografie týče, je tady mnoho, což se pokusí dokázat nejen tento článek, ale celé téma týdne, které zní „Hry vs Filmy - duel konce století“.

Co vůbec tolik lidí táhne k počítačovým hrám? Ještě před deseti, patnácti lety, bylo největší starostí rodičů, jak své ratolesti odlepit od televizních obrazovek a vyhnat je alespoň na chvíli na čerstvý vzduch. Nyní mnozí teenageři ke svému životu televizi vůbec nepotřebují, ale propadají depresím ve chvíli, kdy nemají přístup k počítači. A není to přitom fenomén vyhrazený pouze pro dospívající mládež, ale týká se čím dál tím širší skupiny lidí, mladých i dospělých. Čím to je? Především mnohem větší interaktivitou zábavy, kterou nám počítače nabízejí. Samozřejmě, že to není výhradní doménou her, protože veškerá literární či kinematografická díla jsou koncipována tak, aby se v nich mohl čtenář (divák) s někým ztotožnit. U nich ale zákonitě dříve nebo později dojde k okamžiku, kdy se postava zachová jinak, než by bylo konzumentovi příběhu libo, a rázem dojde na nespokojené výkřiky typu: „Panebože, to je blbost! Proč dělá tohle? Co pak neví, že...“ A hned je oheň na střeše. U počítačových her je toto riziko minimalizováno, protože mezi hráče a herní postavou lze po určitou dobu dát jakési rovnítko - postava se chová tak, jak bychom sami chtěli zareagovat, a pokud se něco nepovede, můžeme z neúspěchu obviňovat pouze sami sebe.

Další výhodou počítačových her oproti filmům je ta, že v současné uspěchané a hektické době čím dál tím větší skupině lidí nevyhovuje pasivní relaxace před obrazovkou televizoru. Hry jsou tedy příjemnou alternativou, protože u nich je jistá dávka aktivity nezbytnou součástí, přitom však relaxační prvek nevypouštějí.

Cesta na výsluní však nebyla ani jednoduchá, ani nikterak krátká. První prolínání filmů a počítačových her jsme mohli být svědky již před více než deseti lety, kdy se na osmibitových počítačích (Atari, Sinclair atd.) začaly objevovat první hry, které čerpaly svůj námět z archívů světové kinematografie. Mezi takové patří například Commando, Conan, či Rocky Horror Picture Show. Tenkrát se však jednalo až na výjimky o tituly, které měly se samotným filmem jen velice málo společného, spíše se jednalo o marketingový tah ze strany výrobe. V té době to však hráčům nevadilo - nikoho z nich ani nenapadlo, že hra by se svou kvalitou mohla filmu vyrovnat (a ani to tehdy nebylo technicky možné).

Další kategorie her přišla o něco později, společně s PC. Byly to projekty (většinou adventury či arkády), které si vzaly za cíl věrně zobrazit celý film nebo jeho část. Ty se dočkaly poměrně slušného ohlasu, protože reklamní kampaň za ně provedly již promítací sály. Nejeden hráč se po shlédnutí filmu chtěl sám stát Indiana Jonesem či Paulem Atreidem - a počítač mu to umožnil. Ne vždy sice v odpovídající kvalitě, ale určité snahy zde byly.

Postupem času, jak filmoví producenti objevili potenciál počítačových her, začalo vznikat velké množství her přímo v jejich režii. Sem patří množství titulů, kterým vládnou hvězdné série Star Wars a Star Trek. To jsou však jen zástupci svého druhu, protože celkově jich je mnohem více. Vše došlo dokonce tak daleko, že začaly vznikat odnože filmových společností, které dostaly na starost propagaci stylem počítačových her - zmiňme se například o Lucas Films a jejich dceřinné společnosti Lucas Arts. Objevovaly se však už i první nespokojenci. Jak se totiž zvyšovala obecně kvalita her, stávali se i hráči náročnějšími. Z tohoto důvodu například neuspěl titul Die Hard Trilogy 2, ačkoliv kdyby vznikl alespoň o rok dříve, jistě by sklízel jedno ocenění za druhým.

Jeden čas vývojářské společnosti koketovaly s myšlenkou, že se jim podaří vtrhnout i na pole, která byla až doposud výsostným územím filmařů. Z ničeho nic se na trhu objevilo několik. tzv. interaktivních filmů, které měly hráčům zprostředkovat stejný požitek jako kinu či televize, avšak s tím rozdílem, že budou moci příběh přímo ovlivňovat. Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré. Příčiny jsou zřejmé - grafické zpracování bylo vylepšeno na úkor míry interakce, ale tudy cesta k hráčským srdcím nevede. Ti mnohem raději přijmou titul, který po audiovizuální stránce příliš nevyniká, ale nabídne jim velkou dávku zábavy a propracovaný herní systém .Vzpomeňme si například na první dungeony či adventury - k těm se ještě mnozí z nás s láskou vracíme, zatímco interaktivní filmy se propadly do žumpy zapomnění.

Teprve v poslední době dochází k tomu, o čem se vždy tvůrcům počítačových her vždy zdálo - zrovnoprávnění s hraným filmem. Částečně to je zapříčiněno velkými finančními prostředky, které do herního průmyslu proudí, částečně také tím, že jen málokterý komerční film se v současnosti obejde bez počítačových animací - propojení se pak přímo nabízí. Herní tituly jsou namlouvány profesionálními herci, scénáře mají několik set stran, na jednom projektu pracuje celý tým skutečných profesionálů včetně režisérů a hejna poradců... Pryč jsou doby, kdy vyrobit hru znamenalo sednout si na jedno odpoledne k počítači, udělat dvě či tři animace, grafiku, vymyslet něco, za co se budou dávat body, a po zbytek dne mít volno. Dnešní hráči jsou již poněkud náročnější, možná dokonce ještě více, než filmoví diváci. Uvidíme tedy, jak dopadne jejich konfrontace, ke které se již nějaký čas neodvratitelně schyluje.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy

Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu

Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...

Máte poslední šanci koupit si hru Avengers, než navždy zmizí z obchodů

Po pouhých třech letech od vydání bude nepovedená hra Marvel’s Avengers nadobro vyřazena z katalogů herních obchodů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Disco Elysium už je i česky. Ukousli jsme si velké sousto, říká překladatel

Disco Elysium, jedna z nejupovídanějších her, jaké kdy vznikly, se po čtyřech letech od vydání dočkala fanouškovské...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Stačí jen připojit gamepad. Vyzkoušeli jsme hraní na chytrém projektoru

Projektory jsou alternativou k televizím už pěkně dlouhou dobu. Ale je to asi poprvé, co je projektor alternativou k...

Hraní na iPhonech dostalo nový rozměr. Patnáctky rozjedou i moderní hry

Apple novými iPhony potvrdil, že má velký zájem oslovit i ty hráče, kteří si chtějí své oblíbené tituly z konzolí a...

Spekulace pod lupou. Chystá se Red Dead 3 a bude GTA 6 stát dvojnásobek?

Na herní scéně se v jednom kuse spekuluje o tom, co se bude dít za týden i za několik let. Rozhodli jsme se aktuální...

Týden ve hrách: zahráli jsme si Assassin’s Creed Mirage i Spider-Mana 2

Stali jsme se elitním zabijákem v Bagdádu devátého století našeho letopočtu * Vyzkoušeli jsme očekávaného Spider-Mana...

Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!
Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!

Jestli máte doma malé miminko a zároveň je pro vás důležitá starost o naši planetu, pak rozhodně otestujte nové kojenecké lahve NUK For Nature s...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...