Není to tak dávno, co jsme se věnovali rozdělení peněz při prodeji her pro osobní počítače a herní konzoly. Ještě v říjnu jsme žili v domnění, že největší díl z koláče získává vydavatel a maloobchodník. Nyní se ukazuje, že to nemusí být tak úplně pravda, alespoň ne na celém světě. I u nás známý online obchod ,DVD Empire ,se vydal na válečnou stezku, nebo spíše na jednorázovou záškodnickou akci proti hernímu průmyslu ovládanému velkými vydavateli a distribučními firmami. Nebo ještě lépe, DVD Empire spáchal sebevražedný útok – ruší svou herní divizi a ukončení prodeje her. V otevřeném dopise vysvětluje , co jej k tomu vedlo.
Herní průmysl je zlý a nenasytný
Své důvody vedení DVD Empire shrnulo do jedné věty – Hernímu průmyslu na malých prodejcích vůbec nezáleží. Hlavní důvod je v cenové a prodejní politice. Všichni s výjimkou největších prodejních řetězců jako je v USAToys-R-Us, Wal-Mart nebo Best Buy. Důvod, proč někdo začne prodávat cokoliv je jeden – prodejce věří, že dokáže vytvořit zisk. V případě her se to DVD Empire nedařilo, přestože prodej filmů a hudby této firmě šel.
Důvodem jsou nízké marže, tedy rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, který tvořil cca 5 dolarů na hře za 60 dolarů. Pět dolarů na hře nemusí být až tak zlé, pokud jich prodáte dost s nízkými náklady. U her ale do hry vstupují další faktory – malí prodejci nemají žádnou ochranu před nařízeným snížením cen a nemohou ani vrátit neprodané tituly (nákup špičkově prodávaných her navíc bývá vázaný na odběr méně zajímavých titulů). Pád cen je přitom obvyklý, protože jak říkají zástupci DVD Empire: "80 % videoher jsou sračky". Jako další problém označuje DVD Empire distribuci. Ta se totiž stejně jako u nás soustředí na velké odběratele, zatímco malí prodejci musejí čekat. Pokud prodejce získá novou hru až týden po jejím vydání, přijde nejen o impulzivní nákupy zájemců, kteří chtějí hru hned po vydání, ale hlavně naštve všechny zákazníky, kteří si hru předobjednali.
Znamená osud DVD Empire, že je herní průmysl v krizi? Ano i ne. To, že jeden prodejce omezí nabízený sortiment, to není důkaz. Na druhou stranu celková situace, kdy se opravdu dobrá hra objeví možná jednou za dva měsíce, a když už je dobrá, jde o 5. pokračování jednoho titulu, svědčí o tom, že herní průmysl je v krizi. Hry zdegenerovaly a nějakou chvíli potrvá, než se to změní. Pokud vůbec.
Xbox 360 v Evropě nezlevní
Viceprezident zábavní divize Microsoftu v regionu EMEA v rozhovoru pro britský odborný časopis MCV odmítl plány na snížení prodejní ceny Xboxu 360 v předzvěsti uvedení PS3 na evropský trh. "Nic takového neplánujeme. Už nyní nabízíme výjimečnou hodnotu a možnost výběru – zejména, pokud Xbox srovnáte s naším budoucím soupeřem," tak si liboval Chris Lewis. Evropský Pan Xbox si neodpustil šťouchnutí do konkurence, když zmínil dvou set librový rozdíl, který budoucí majitelé PS3 zaplatí navíc ve srovnání s koupí Xboxu 360.
Samozřejmě, že snížení cen by se líbilo většině z těch, kdo ještě s nákupem nové generace konzol váhají. Ale ono zatím není kam spěchat. Čas Xboxu 360 u nás přijde tak za rok, dva, až se více rozšíří HD ready televize a na Xboxu bude více her. Do té doby Xbox 360 i PS3 stejně nejméně dvakrát zlevní. A možná vzroste i životní úroveň.
Papež pokládá videohry za odporné
Papež se přidal na stranu odpůrců násilí ve videohrách. V poselství věřícím pro rok 2007 se věnoval vztahu dětí a médií. Kromě nevhodného obsahu také poznamenal, že touha po komerčním úspěchu vede vydavatele mediálního obsahu k poklesu kvality."Každý trend vedoucí k vydávání programů a produktů, včetně animovaných filmů a videoher, který ve jménu zábavy vyzvedává násilí a zobrazuje asociální chování nebo trivializuje lidskou sexualitu, je perverzní," uvedl papež Benedikt XVI, občanským jménem Josef Alois Ratzinger. Za obzvláště odpudivé označil Ratzinger zaměření takového obsahu na dětské publikum.
Své poselství zakončil papež výzvou: "Apeluji na vedoucí postavy mediálního světa, aby se věnovali vzdělávání producentů a podporovali je v ochraně dobra, podpoře pravdy a ochraně lidské důstojnosti a propagovali respekt k potřebám rodiny."
N-Gage se vrací, jako herní technologie
Nokia se začíná výrazněji opírat do druhého pokusu o ovládnutí mobilního hraní. První generace herních mobilů s názvem N-Gage žalostně selhala – důvodem byla zejména cenová politika Nokia a mizerný grafický výkon obou telefonů, které navíc trpěly konstrukčními nedostatky. Minulý týden se konala průlomová, a tajná, akce, která dost možná rozhodne o osudu celého projektu. Nokia totiž pozvala na jednání vývojáře a vydavatele videoher, aby spolu probrali možnosti mobilní herní platformy. Mezi návštěvníky, kteří čelili spoustě technických i obchodně založených prezentací, byly podle všeho společnosti: Disney, Sega Of America, Sony Online Entertainment, Universal, Square Enix, Capcom, THQ Wireless, Glu Mobile, Digital Chocolate, EA Mobile, Tecmo, Namco a Vivendi Games.
Obchodní sekce se soustředila, zcela překvapivě, na obchodní model, který zahrnuje "N-Gage activation code system". Význam tohoto termínu na veřejnost neprosáknul, ale pravděpodobně půjde o nástroj, který umožní stáhnout si volně hru a přes internet ji aktivovat a získat plnohodnotné funkce. Mimo jiné takový systém zabrání snadnému kopírování her mezi uživateli. Otázkou je, zda je to od této platformy neodradí, jako DRM systémy odrazují spoustu zákazníků od nákupu hudby v online obchodech. Tomu napovídá i tvrzení, že vydavatelé budou moci "sledovat a spravovat" své N-Gage hry.
Technická část setkání se věnovala zejména programovacím nástrojům, které by měly usnadnit vývoj her pro mobilní telefony Nokia a přimět tak vývojáře k tvorbě her pro novou uzavřenou platformu. Vývojové prostředí už mají programátoři, kteří pracují přímo pro Nokii, ostatní je získali právě v těchto dnech. Jedna z přednášek byla věnována i zajištění bezpečnosti. Dokud se však N-Gage technologie pro chystané mobilní telefony Nokia dostatečně nerozšíří, nepůsobí viry jako reálná hrozba. Další informace o N-Gage II přinese nejspíše tento týden konference 3GSM v Madridu. Dost možná, že se blíží další zlom v rozdělení trhu s mobilními telefony. U přehrávání hudby je vítěz jasný – S-E Walkman. V oblasti fotoaparátů opět S-E ale s využitím názvu Cybershot. Jen hry se zatím stále plácají v neakcelerované grafice prostřednictvím pomalé Javy.