GameEkonom – Nokia koupila část Segy

  • 732
Aukce 3DO skončila, ale společnost s jejími výsledky spokojená není. || Finský výrobce mobilních telefonů koupil online divizi japonské Segy. || Význam počítačových her je prý přehodnocován.

3DO není spokojeno s výsledkem aukce – úterý 19. srpna 2003
Ačkoliv vydavatelství 3DO v květnu tohoto roku de facto zaniklo, pořád se kolem něj něco děje. Dlouhou dobu tu byly spekulace o tom, u koho jeho hry skončí, nyní to je aukce. Ta proběhla ve čtvrtek 14. srpna a zúčastnilo se jí sedm renomovaných společností. Žádná velká tahanice se však nekonala – prodalo se jen několik málo titulů a sérií, velká část jich zůstala ležet ladem (podrobnosti najdete zde). Výnos činil 4,6 milionu dolarů (131 milionů korun), což není zrovna hodně. Minulé úterý se také zástupci 3DO nechali slyšet, že je výsledky prodeje dvakrát nenadchly.
„Aukce probíhala hladce, ale výsledky nebyly zdaleka takové, v jaké jsme doufali,“ prohlásil Penn Ayers Butler, právník 3DO. Předběžné předpoklady – tedy nejen ty naše – totiž hovořily o tom, že se objeví zájemce o koupi celé společnosti. Údajně byli dokonce tři, jenže všichni své nabídky kvůli probíhajícímu šetření americké Komise pro cenné papíry stáhli. Nikdo holt nechce zbytečně provokovat nezvyklými účetními praktikami. „Načasování nemohlo být horší,“ uvedl Butler. „Přišli jsme tak přinejmenším o 10 milionů dolarů.“ Butler dále prohlásil: „Byla to tragédie, ale bohužel to byla tragédie, kterou nemohlo 3DO nijak ovlivnit.“
Tituly, které nebyly prodány na aukci 14. srpna, měly postoupit do druhého kola, které se mělo údajně pořádat 21. srpna. Do doby publikování tohoto článku bohužel nebyly známy žádné výsledky. Takže se zdá, že o 3DO uslyšíme i příště. Slušný výkon na společnost, která svou činnost pozastavila před čtvrt rokem.
Zdroj: The Deal

Online divize Segy míří do Finska – úterý 19. srpna 2003
Když finská společnost Nokia představila veřejnosti svého křížence mezi handheldem a mobilním telefonem, moc úspěchů nesklidila. Na adresu novinky nazvané N-Gage se snesla vlna kritiky, která se trefovala především do nepříliš inteligentního designu jakožto mobilu a diskutabilní nabídce her jakožto konzole. S tvarem přístroje toho Nokia už asi moc nenadělá, ale jak se zdá, s pořádnou podporou her to myslí vážně. Před týdnem totiž oznámila, že koupila online divizi japonské Segy – a to je na „pouhého“ výrobce mobilních telefonů opravdu velké sousto. Informace o tom, kolik peněz během transakce změnilo majitele, se na veřejnost nedostalo, ale mluvčí Nokie prohlásil, že „cena byla při rozhodování nepodstatná“. Aby ne. Nokia má v „rychlých penězích“ (tj. hotovost a veškeré cenné papíry s krátkou výpovědní lhůtou) přes 11 miliard dolarů (skoro 315 miliard korun), takže si může podobné akvizice dovolit bez mrknutí oka. Tvrzení mluvčího Nokie je ovšem důkazem, že Finové berou start své hybridní konzole velice vážně, na čemž se shodují i analytici z celého světa.
Akvizicí divize Sega.com získala Nokia všechny online technologie potřebné pro provoz multiplayerových sítí, především pak technologii Sega’s Network Application Package (SNAP), kterou využívá mimo jiné i PlayStation 2. S její pomocí by mělo být možné nejen hrát online s lidmi z celého světa, ale výsledky budou snadno centrálně archivovány. Vytváření celosvětových žebříčků je přitom něco, o čem se může konkurenčnímu Game Boyi od Nintenda jenom zdát. Uznejme, že tímto – a připravovanou širokou řadou titulů od mateřské Segy – by mohla hračička zvaná N-Gage na trh přece jenom prorazit.
Zdroj: Reuters

Prý je to „kravina“ – středa 20. srpna 2003
Také rádi posloucháte zprávy o tom, jak jsou počítačové hry na rozmachu, jak se šíří světem jako blesk, jak ovlivňují naši kulturu a ostatní odvětví zábavního průmyslu, zkrátka jak jsou důležité? V tom případě následující řádky totiž nečtěte. Pojednávají totiž o projevu Seamuse Blackelyho, který měl na Edinburghském mezinárodním herním festivalu (EIGF) pořádaném minulý týden. Blackley, který pracoval jako technický ředitel xboxové divizie Microsoftu a nyní je viceprezidentem společnosti Capital Entertainment Group, se tomuto pohledu na herní průmysl vysmál. Doslova řekl, že to je „kravina“.
Blackley si vzal na paškál především tvrzení, že hry jsou co do tržeb větší než filmový průmysl – zatímco filmy vydělají v USA ročně 25,8 miliardy dolarů (téměř 740 miliard korun), počítačové hry jen 5,5 miliardy dolarů (157 miliard korun). Moc nepomůže ani připočítání příslušného hardwaru – s ním to je „pouze“ 10,3 miliardy dolarů (295 miliardy korun). Co na to říct? Že řeč čísel je naprosto jasná. Ale že o srovnávání her a filmů slyšíme poprvé. Až dosud se totiž mluvilo především o hrách a hudbě. A to je trošku jiná káva.
Pravdu však podle nás Blackley má ve zhodnocení významu počítačové zábavy. Ta podle jeho názoru rozhodně není na úrovni filmového a hudebního průmyslu, je prý maximálně jejich služebníkem. A v tom s ním při pohledu na záplavu nepříliš kvalitních titulů s oficiálními licencemi musíme souhlasit.
Zdroj: Indie Magazine

Střípky a zajímavosti:
- Ve věku 35 let náhle zemřel grafiky vývojářského studia Virtucraft Martin Holland. - Vydavatelství Acclaim oznámilo finanční výsledky za první čtvrtletí tohoto roku, které nikoho z firmy nejspíš nepotěšily. Její ztráta totiž dosáhla výše 18 milionů dolarů (515 milionů korun) při obratu 33,1 milionu dolarů (947 milionů korun). Ještě před rokem přitom byla ve stejném období v černých číslech a tržby byly téměř dvakrát vyšší. Společnost varovala, že pokud dojde k sebemenší odchylce v probíhajícím ozdravného plánu, může se stát, že nedokáže plnit své finanční závazky. Prostě a jasně – firma by zbankrotovala. Uvidíme, co přinesou následující měsíce.
- Potíže se nevyhnuly ani německému vydavatelství CDV, které nejspíš bude nuceno v rámci probíhající restrukturalizace nuceno uzavřít svou britskou pobočku. Připomeňme, že tato společnost v rámci úsporných opatření nedávno zrušila dlouho odkládanou vesmírnou strategii Galaxy Andromeda.
- Radost naopak mají zaměstnanci společností Bitmap Brothers a Nicely Crafted Entertainment – tato dvě studia se dohodla na spolupráci na několika budoucích titulech určených pro online hraní. Chtějí prý navíc přijít s novými „MMOG“ žánry. No, uvidíme, co z toho nakonec vypadne.
- Podle nejnovějšího průzkumu analytické společnosti NPD Group narostly v červnu tohoto roku tržby z prodeje her a příslušného hardwaru oproti stejnému období před dvanácti měsíci o 4 procenta.
Zdroj: GamesIndustry, VE3D


Témata: Akvizice, Microsoft, Nokia