Atari se vrací na scénu – pondělí 5. května 2003
Značka Atari se vrací na herní trh v celé své kráse. Tentokrát ovšem ne v podobě výrobce osmibitového počítače, ale jako vydavatelský dům. Hned od začátku přitom patří mezi světovou špičku. Jak je to možné? Jednoduše. Jedná se totiž o přejmenovanou společnost Infogrames.
Změna názvu je možná překvapivá – vždyť Infogrames si za léta své existence vydobylo poměrně slušné renomé. Jenže co si budeme povídat, Atari má přece jen o něco lepší zvuk. A to již od počátku 70. let minulého století, kdy přišlo s videohrou Pong.
Cesta Atari pod křídla Infogrames byla dlouhá. Roku 1996 jej koupila společnost JTS, aby jej o dvě léta později prodala výrobci hraček (a také počítačových her) Hasbro. Počátkem roku 2001 se tato firma ocitla ve finančních problémech, jež skončily akvizicí do portfolia právě Infogrames. V říjnu 2001 začalo Infogrames pod značkou Atari vydávat některé své tituly – a jak se zdá, legendární jméno se při prodeji her osvědčilo. Muselo. Jinak by se firma asi nevzdávala svého názvu, který používala zhruba dvě desetiletí.
Zdroj: Reuters, GamesIndustry
Enter the Matrix trhá rekordy – pondělí 5. května 2003
Společnost Atari (viz výše) prožívá svou renesanci nejlepším možným způsobem. Jejím prvním vydaným titulem je akční titul Enter the Matrix, který by se měl na pultech obchodů objevit již v těchto dnech, a co čert nechtěl – je to komerčně nejúspěšnější projekt od dob Grand Theft Auto: Vice City. V době před svým vydáním zaregistroval tento gangsterský epos téměř čtyři miliony předobjednávek, což je mnohem více, než většina titulů prodá za celý svůj životní cyklus. O Enter the Matrix projevilo zájem lidí ještě více– tedy něco málo přes čtyři miliony. Když navíc společnost (tehdy ještě Infogrames) v polovině dubna ohlásila, že vývoj tohoto titulu je dokončen, stoupla cena jejích akcií o neuvěřitelných 130 procent.
Neznamená to ovšem, že by hra doplňující příběh filmu The Matrix Reloaded byla komerčně úspěšnější. Nesmíme totiž zapomenout, že Vice City tehdy vyšlo pouze pro konzoli PS2, zatímco u Enter the Matrix jde o celkové číslo za všechny platformy, na nichž se hra simultánně objeví – tedy za PC, PS2, Xbox a GameCube. I tak je to ale nebývalý úspěch. Teď jen zbývá zjistit, zda za to hra opravdu stojí, nebo jestli se jedná o nahypovanou bublinu, která praskne ve chvíli, kdy se v herních periodikách začnou objevovat první recenze…
Zdroj: Reuters
Ke zlevnění nejspíš nedojde – úterý 6. května 2003
Navzdory četným spekulacím a „téměř potvrzeným zprávám“ zřejmě k plošnému zlevnění herních konzolí PS2, Xbox a GameCube ještě nějaký ten pátek nedojde. Americká pobočka Sony minulý týden oznámila, že je s cenou své platformy „velice spokojena“, což lze interpretovat jen jediným možným způsobem – že se jí do dalšího kola cenové války (zatím) jít nechce.
Výrobcům konzolí to nemůže mít nikdo za zlé. Oni nikomu nic na nos nevěšeli. Se vším přišli herní vydavatelé, aniž by měli v rukou jakoukoliv potvrzenou informaci. V jejich případě to ovšem bylo „přání otcem myšlenky“ – vzpomněli si, jako těsně před rokem věční rivalové Microsoft, Sony i Nintendo snížili najednou cenu o 100, respektive 50 dolarů a všem okamžitě výrazně stouply tržby. Doufali tedy, že k něčemu podobnému dojde i letos. Vsadili na tuto kartu úplně všechno – nejedna firma na tomto předpokladu postavila dokonce svůj business plán. Jak se ukázalo, prohloupili. Nyní analytici odhadují, že ke zlevnění dojde nejdříve na podzim nebo dokonce až koncem roku. Nevylučují dokonce ani možnost, že si budeme muset počkat až do příštího roku či na příchod následovníků současné generace herních konzolí.
Zdroj: Reuters
Sňatek z rozumu se nekoná – čtvrtek 8. května 2003
Dlouhou dobu se hovořilo o tom, že vydavatelská společnost Sega se sloučí s výrobcem herních automatů Sammy. Smlouva byla těsně před podpisem, ale pak se začalo všechno hroutit. Sega dostala několik nezávazných nabídek i z jiných stran a začala vše oddalovat, aby se mohla rozmyslet. Nakonec vedení Sammy došla trpělivost a padlo utlimátum: buď se do několika dnů rozhodneme, nebo ze sloučení nic nebude. Jak to dopadlo, nyní již víme: Sega vycouvala. „[Sega] nás zradila a zklamala," prohlásil výkonný ředitel společnosti Sammy. Aby ne. Ke zrušení smlouvy došlo ve chvíli, kdy se již finanční trhy připravovaly na sloučení dvou balíků akcií a zastavily tedy jejich obchodování.
Otázkou ale je, co bude Sega dělat nyní. Nejvážnějším zájemcem o ni bylo Namco. Od krachu jednání se Sammy však uběhl jediný den a i tato možnost padla, tentokrát ze strany Namca. Nejspíš z obavy, aby nedopadlo stejně jako Sammy. Dalšími zájemci jsou údajně Electronic Arts a Microsoft – jako obvykle, když se mluví o nějaké větší akvizici. Jenže to, že se o nich spekuluje, ještě neznamená, že do nákupu jít opravdu chtějí. O tom jsme se už několikrát přesvědčili. Že by Sega nakonec zůstala pořád sama? Možná. Ale třeba jí to ani moc nevadí. Vždyť kdyby potřebovala strategického partnera stůj co stůj, asi by se ke svým potenciálním chlebodárcům chovala trošku jinak.
Zdroj: GamesIndustry
Střípky a zajímavosti:
- Německá pobočka společnosti Electronic Arts se bouří proti zákazu prodeje hry Command & Conquer: Generals lidem mladším osmnácti let. Nezůstala přitom jen u nějakého otevřeného dopisu – podala rovnou žalobu. Nelze se divit, že se jí zákaz nemile dotkl: nemůže na hru dát nikam reklamu a většina obchodních řetězců ji stáhla z prodeje. Takže zatímco v Americe jistý čas vedla žebříčky prodejnosti, u našich západních sousedů si ani neškrtne.
- Francouzská vydavatelská společnost Ubi Soft se může radovat. Během prvního čtvrtletí letošního roku jí stouply tržby oproti stejnému loňskému období o 98 procent. Poděkovat může především fenomenálnímu úspěchu špionážní akce Splinter Cell.
- Naopak menších tržeb se dočkal gigant Electronic Arts, ale tomu to nijak nevadí. Cena jeho akcií totiž stoupla – dokázal totiž investory přesvědčit o tom, že se jedná o nárazový propad, přičemž celkové výsledky za letošní rok by měly být podle odhadů více než příznivé.
Zdroj: GameSpy Daily, Reuters
Tisková oprava
V minulém vydání GameEkonomu jste se mohli několik hodin dočíst, že společnost CD Projekt přišla o výhradního distributora. Tato informace se nezakládala na pravdě, vznikla špatnou interpretací textu ze strany autora zmíněné části textu. Za nedorozumnění se omlouváme nejen čtenářům, ale především společnostem CD Projekt, AT Computers a Playman, jichž se zpráva týkala. Děkujeme za pochopení.