Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Demoverze - opomíjený poklad

  12:00
Den co den se na internetu objevují demoverze chystaných i již existujících her, které se pak s železnou pravidelností přesouvají do hráčských doupat, ať již čistě po internetových linkách, nebo oklikou přes cover CD herních časopisů. Posledních pár let to už s demy není to, co dříve...

Dát vědět o nové chystané hře lze několika způsoby. Tím relativně nejméně bolestivým a náročným je vytvoření webových stránek a rozeslání tiskové zprávy redakcím herních magazínů, které se postarají o další přenos informace. Je tu ovšem riziko, že žádného editora nová hra nenadchne a nedá jí žádný prostor (ať již v podobě preview či následné recenze). Tomu se dá předejít cíleným nákupem reklamní plochy a uveřejněním placeného inzerátu. Ale ouha, je tu další zádrhel - i kdyby byla všechna tvrzení v inzerátu pravdivá, stejně je bude každý brát už z principu s velkou rezervou, jde přeci o reklamu. Nejúčinnější výpovědí o schopnostech nové hry je rozhodně hratelná demoverze, kde si ji každý může vyzkoušet a na vlastní kůži se přesvědčit o tom, jak vypadá ona slibovaná skvělá grafika či revoluční systém ovládání. A proto se demoverze objevily téměř současně s nástupem komerčních her...

Spousta našich mladších čtěnářů nebo těch, kteří se k počítačovým hrám dostali teprve před pár lety, neprošla oním obdobím, kdy již samotné CD představovalo naprosto dokonalou ochranu proti pirátění - jeho kapacita znemožnovala snadné přenášení hry na disketách a ceny tehdejších jedno- či dvojrychlostních vypalovaček se pohybovaly kolem třiceti tisíc korun. Kopie jednoho CD tak přišla u specializovaných firem na nějakých 500 Kč (ano, opravdu tomu tak bylo - ten čas stašně letí) a herní komunita se musela zařídit podle možností. V té době se konečně začaly ve větší míře prodávat originální hry (ty předchozí nesmělé pokusy v podobě zapadlého krámku kdesi v Dejvicích, kde většina krabic z "jistého" důvodu neměla ochrannou igelitovou vrstvu a instalační diskety lovil prodavač z police vzadu v kamrlíku, se opravdu počítat nedají), spousta starých disketovek prožila svou renesanci (hlavně dungeony a budovatelské strategie - ty totiž vydržely věčně) a novinky se hrály z dem na CD od herních magazínů. Právě ta byla často jedinou a překvapivě také naprosto legální cestou, jak se k aktuálním žhavým titulům alespoň na chvíli dostat - je potřeba si uvědomit, že tehdejší trh neznal budgetové tituly a osmnáct stokorun za novou hru bylo na možnosti pozvolna se zotavující ekonomiky přespříliš (platy byly mnohem nižší než teď). Tehdy se opravdu pozorně sledovalo, jaké demoverze který časopis přinesl, a úspěch zaznamenala i demoverze několik měsíců staré vykopávky (důvod byl jednoduchý - každý o té hře četl, ale skoro nikdo si ji nemohl zahrát).

S poklesem cen pálených CD (nebudeme si nic nalhávat - většina lidí v ČR se ke hrám dostávala, dostává a ještě dlouho dostávat bude cestou nelegální distribuce), nástupem budgetových titulů a větší dostupností originálních her by se mohlo zdát, že "covermountované" demoverze mají na kahánku. Popularitě dem přiložených u časopisů však citelně pomohl stav tuzemských telekomunikací, zejména pak cenové podmínky našeho monopolního operátora pevných telefonních linek. U demoverzí nehotových připravovaných her, které se v prodejnách i nabídkách pokoutních paličů (a že jich je dost - náš Bazar od nich musíme čistit několikrát denně) objeví až za několik měsíců, totiž funguje pro modemisty nekompromisní matematika. Průměrný modemista je totiž schopen stáhnout něco přes 10 MB za hodinu, což po vydělení cenami tarifu Internet2000 dává VELMI nepříjemný poměr 1 Kč za každý MB dema (v případě pevných linek s omezeným počtem přenesených dat jsou ceny ještě nepříznivější). Fanoušek třeba takového Sturmovika má tedy na vybranou - buď si těch 120 MB stáhne na domácím modemu, což ho přijde na stejné číslo v korunách, nebo si měsíc počká a koupí si herní časopis za nějakých 150-200 Kč. Ano, pro ty, kteří si chtějí vyzkoušet dema chystaných her a nemají přístup k rychlé neomezené lince, je skutečně výhodné koupit si herní časopis s CD.

Problémem je však "kultura" vydavatelů a vývojářů, kteří dema vypouštějí - všichni jsou si totiž až příliš dobře vědomi, že na základě dojmů z dema bude spousta lidí zvažovat případnou koupi plné hry, a tak se často vydání dema buď brání, nebo jej schválně "očesají" a nechají v něm jenom malou část, o které vědí, že nikoho neurazí. Je to škoda. Srovnejme například přístup SSI, jejichž demo na první Steel Panthers bylo de facto plnohodnotnou hrou (včetně editoru), která jenom čas od času padala, s EA a jejich sportovními demy, kde má člověk po pěti, deseti minutách utrum. Nepochopitelný byl také krok Ion Stormu, který v demu Daikatany představil nejméně povedenou úroveň ze hry a tím pádem spoustu lidí utvrdil v názoru, že John Romero je jen chvástal, který se náhodou připletl k cílevědomému Carmackovi. Na druhou stranu, je zde např. český Flashpoint, jehož demo a následné editory či uživatelské mise i přes některé silné výhrady (také z mé strany) byly jasnou předzvěstí skvělého úspěchu tohoto válečného simulátoru (t.č. na druhém místě v hlasování o hru roku na VoodooExtreme). Extrémem v jiném slova smyslu bylo demo na Baldur's Gate II, jehož neskutečných 650 MB bylo pro šéfredaktory mnohých herních časopisů noční můrou. O tom, že se dá s demem výhodně kšeftovat, zas přesvědčil herní svět konzolový Metal Gear Solid 2 - jeho bundle s béčkovým Zone of Enders byl pouhopouhou zástěrkou, která se snažila zamaskovat prodej samotného dema. V podmínkách volného trhu je sice možné cokoliv, ale přeci jenom bych se do budoucna přimouval za následování spíše těch dobrých příkladů a také vydávání dem ještě před vypuštěním celé hry (že ano, pánové z Microsoftu - jak dlouho ještě budete odkládat demo Train Simulatoru?).

Osobně pokládám dema za poměrně zdařilé svědectví o přístupu vývojáře a vydavatele ke hře i jejím potenciálním kupcům. Právě dema totiž nám, zákazníkům, svým zpracováním říkají, zda půjde o průměrné béčko, skvělou a do detailů propracovanou záležitost, další nastavovanou kaši ("uděláme tomu reklamu a lidé si to stejně koupí") nebo cokoliv jiného. A právě ohlasy hráčů na vydané demoverze v mnohém formují finální hru i její případná pokračování. Mějte to na paměti a rozhodně demoverze nezatracujte ...

Autor:
Témata: Microsoft, simulátor

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Nintendo Switch 2

vydáno 24. ledna 2025  14:14,  aktualizováno  14:15

Civilizace VII: datum vydání, cena, hardwarové nároky a hlavní změny

Datum vydání snad nejočekávanější strategie letošního roku se blíží. Sid Meier’s Civilization VII přichází po více jak osmi letech od vydání předchozího dílu. Přinášíme přehled základních informací a...

24. ledna 2025 2

Brutální DOOM: The Dark Ages sází vše na propracovanou příběhovou kampaň

Očekávaná temná střílečka DOOM: The Dark Ages, která kombinuje sci-fi a fantasy prvky, vyjde letos 15. května a zaměří se čistě na zážitek pro jednoho hráče.

24. ledna 2025  10:49 7

Doom: The Dark Ages

vydáno 24. ledna 2025  10:36,  aktualizováno  10:37

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...