Povrchni recenze
Z cele recenze mam dojem, ze autor hru hral maximalne nekolik hodin, coz je u strategickych her takove hloubky, jako ma EU, royhodne malo. Autor naprosto pomiji zcela zasadni vlastnost hry, a to je maximalni historicka vernost. Hra obsahuje pro kazdou provincii kompletni seznam historickych vladcu vcetne jejich bodoveho ohodnoceni v nekolika oblastech (vojenstvi, diplomacie, administrativni schopnosti apod.) v obdobi 1492-1792. Tyto charakteristiky maji (zejmena diplomaticke schopnosti) docela podstatny vliv na prubeh hry. Navic i pravidla vyrazne napohaji historicke vernosti (napr. pevne nastavena promenna pro kolonialni dynamismus zabranuje tomu, aby napriklad Polsko nebo Turecko mohly vybudovat velke kolonialni rise). Neznam strategickou hru, at realtimovou nebo tahovou, ktera by byla schopna relativne verne zachytit tak dlouhe obdobi (300 let) jako EU.
Podstatna je i uloha diplomacie, v EU dobra mirova dohoda znamena mnohem vic nez krvava valka, to take neni prilis obvykle a rozhodne to hre prospiva. Navic system bodu pridelovanych nejen za valecne, ale i za diplomaticke, objevitelske, ekonomicke a jine uspechy vyrazne podporuje jine nez valecne cesty k vitezstvi.
Na rozdil od prevladajiciho trendu RTS her EU neni zadny clickfest pro blbecky, za to by si zaslouzila hodnoceni zvysit a ne snizit. Hra samozrejme ma sve mouchy (zdlouhavy tutorial, drobne chyby postupne odstranovane celou serii patchu), ty ale zda se recenzentovi zustaly utajeny, zrejme na ne nestacil narazit.
Nebudu se tu dal rozepisovat o detailech. Mam-li svuj dojem shrnout, EU je nejlepsi opravdu strategickou hrou za hodne dlouhou dobu.