Diskuze

Nádraží, kde se zastavil čas. Krkonošská železnice má šanci na záchranu

Zchátralé budovy, pasoucí se slepice, ticho. Na nádražích u trasy krkonošské železnice z Martinic do Rokytnice nad Jizerou, kterou před více než sto lety nechal postavit hrabě Jan Harrach, jako by se zastavil čas. Stav některých míst je žalostný. Ve většině stanic Harrachovy železnice už není výpravčí ani další personál. Ale nyní jim svitla naděje.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VZ

Hmm, jestli on ten lepší stav nádraží Martinice v Krkonoších nebude dán taky tím, že tahle stanice neleží pouze na lokálce, ale také na trati Chlumec nad Cidlinou - Trutnov. A tam je stále normální provoz osobních a spešných vlaků. Trať by měla zůstat zachována. Frajerům ze SŽDC jaksi uniká jedna drobnost. Ta trať vede v podstatě do srdce Krkonoš. Sice prakticky souběžně s ní vede silnice ale tu mohou rozmary počasí zneprůjezdnit určitě snáze než železnici. Kolega byl kdysi na lyžáku v Rokytnici. Když se měli vracet, tak počasí, že by psa nevyhnal. Pokrývka sněhu rostla doslova před očima. Bylo jim řečeno, že autobus se až tam pro ně nedosatne. Takže sešli na vlak, sjeli dolů do Jilemnice, kde už byly silnice průjezdné a mohli přesednout na autobus.

0 0
možnosti
MD

Počínáním SŽDC železnice ztrácí svého ducha. Tyto historické stavby k ní prostě patří. Nerozumím trendu posledních let, kdy se drážní domky a nádraží demolují ve velkém, ač by je mohli prodat. Někomu by k bydlení, nebo rekreaci jistě posloužily a ještě by z toho byl nějaký příjem.

0 0
možnosti
TK

Problém je, že tyto stavby téměř vždy stojí v bezprostřední blízkosti dráhy. Tzn. jednak jsou v ochranném pásmu, které případným novým majitelům ztěžuje další využití, a za druhé je to pro Správu železnic (potažmo stát) akorát problém do budoucna.

Těch pár desítek možná set tisíc za nějaký rozpadlý domek se jim může za 15 let brutálně prodražit, až třeba budou chtít zdvojkolejnit trať, elektrifikovat ji, udělat nové nástupiště a podobně.

Nový majitel pochopitelně už nebude chtít o překážející stavbu a pozemek přijít, takže buď drahý odkup nebo roky soudů a vyvlastnění.

Prostě to nestojí za to a v případě, že pro to není nějaké rozumné využití třeba formou pronájmu, tak je demolice nejzodpovědnější řešení. Holt situace je jiná než když ty tratě vznikaly za Rakouska Uherska a nejsme tak bohatý stát, abychom si mohli dovolit z každého domečku u trati, kde projedou dva vlaky za den, dělat skanzen.

2 1
možnosti
PN

Ta železnice potřebuje něco jiného. Ty zastávky a stanice přesunout. JnJ potřebuje zastávku u přejezdu, Hrabačov blíž návsi (ale nechat dopravnu u Cutisinu), Jilemnice na ulici K Můstku, Poniklá blíž pěšímu mostu. Pak ty přejezdy. Jaktože je stále nechráněný přejezd v Poniklý? Jaktože v dnešní době tam vůbec takové přejezdy jsou mimo nějaké pole? To tu trať degraduje mnohem víc

1 0
možnosti
Foto

Vaše nápady by ve skutečnosti vedly k jedinému, ke zrušení zastávky. Protože by znamenaly výstavbu nových budov i nového kolejiště a na to vám provozovatel jako představiteli města řekne jen jedno: zaplať.

4 0
možnosti
TK

Problém u těchto případů vždy je, že aktivisté či místní občané sice vymyslí spoustu teoreticky dobrých nápadů (uděláme tam muzeum, kavárnu), ale když dojde na věc, tak nejsou peníze na rekonstrukci, nedokážou sehnat papíry na povolení přestavby v ochranném pásmu dráhy a podobně. Je i případ, kdy po nějaké době prosili Správu železnic, aby si to zase vzala zpět.

Ono je jednoduché říct, že je hnusné aby tam byl betonový přístřešek. Je. Jenže taky se ptejme, jestli je opravdu vhodné využívat peníze z rozpočtů na rekonstrukce dnes již zcela nevýznamných stanic na lokálkách, nebo je radši použít na potřebnou páteřní infrastrukturu. Ono totiž to není jen o tom opravit tu budovu, ale také v ní aspoň nějak symbolicky topit, jednou za čas natřít kovové prvky a podobně. A to už ti, kdo bojují za záchranu, většinou dělat nechtějí.

7 0
možnosti