Od poloviny května 2012 nevyvezla lanovka na Sněžku ani jednoho pasažéra. Když krátce před loňskými Vánocemi byl otevřen alespoň úsek na Růžovou horu, první ostré jízdy si nenechaly ujít davy lidí a před kasou se klikatily hodinu a půl dlouhé fronty, které kritizoval i bývalý prezident Václav Klaus (více čtěte zde).
Nová lanovkaJízda až na vrchol se díky vyšší rychlosti zkrátí z dřívějších 25 na 16 minut. Původní dráha byla kvůli větru až třetinu dní v roce mimo provoz, současná lanovka bude odolávat až větru o rychlosti 60 km/hod. Jízdné zdraží asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka bude stát 390 korun. Nadmořská výška stanice Pec je 829 metrů, stanice Sněžka 1 588 metrů. |
Druhý úsek s cílovou stanicí na vrcholku Sněžky tehdy teprve absolvoval náročné zátěžové zkoušky s pivními sudy. V sobotu však už kabinky mohou vyvézt první turisty. Přestože je hotovo, zatím stále není jisté, zda se lanovka skutečně rozjede.
"Teď už vše závisí pouze na počasí," snažil se ve čtvrtek dopoledne překřičet vítr náčelník lanovky Jiří Martinec. Právě silný nárazový vítr může sobotní restart zhatit. Jestliže bude foukat rychlostí nižší než 60 kilometrů za hodinu, dráha se určitě rozjede.
"Předpověď počasí sledujeme denně a vypadá to všelijak. Zrovna děláme závěrečné zkoušky a všechno ještě jednou pro jistotu kontrolujeme," pokračoval Martinec.
Nemůže být sporu o tom, kdo se na lanovku za 300 milionů korun těší nejvíc. Dalibor Blaha raději ani nepočítal, kolikrát musel na Sněžku vláčet těžké batohy plné proviantu.
První úsek lanovky loni v prosinci otevřel Václav Klaus:
20. prosince 2013 |
Osm kilometrů nahoru, osm dolů
"Bylo to velmi dlouhé a náročné období," říká Blaha, majitel Poštovny. Nemá na mysli jen test své fyzické kondice.
"Sedm měsíců jsme všechno nosili v batozích osm kilometrů nahoru a stejně dlouhou trasou i dolů. Vlastními silami jsme snášeli i odpad," uvedl, aby bylo zřejmé, jak se na novou lanovku těší.
Poštovna přežila, i když úbytek turistů byl citelný. "Chodilo k nám opravdu mnohem méně lidí, než jsme byli zvyklí. Naštěstí nás podrželi Poláci, kterých bylo několikanásobně více než Čechů," ohlížel se Blaha na více než rok trvající stavbu nové lanovky.
Přestože nová dráha provozovateli Poštovny ušetří mnoho námahy, Blaha se netajil tím, že mu stará lanovka přirostla k srdci. Stýská se mu:
"Je jasné, že spousta lidí bude mít problém si zvyknout. I podle mě se sem stará lanovka se sedačkami hodila víc, ale pokrok nezastavíme a nakonec ta nová stavba je také celkem povedená."
Nadšení z lanovky neskrývá radnice v Peci od Sněžkou, která věří, že přitáhne masu turistů. "Lanovka pro naše město znamená základní pilíř cestovního ruchu," uvádí starosta Alan Tomášek.
Dalším nevšedním vítězstvím je termín dokončení: stavební firma BAK vše stihla o čtvrt roku dříve.
"Většina prací byla v první zóně národního parku, proto se většina materiálu nosila ručně nebo vrtulníky. Harmonogram byl mnohdy načasovaný na minuty," řekl generální ředitel BAK Dušan Čížek.