Díky druhé koleji vlaky mezi Hradcem a Prahou zrychlí, plán je 55 minut

  9:00aktualizováno  9:00
Správa železniční dopravní cesty plánuje deset projektů na modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Prahou, celkem za 25 miliard korun. Vzniknout má třeba druhá kolej do Velkého Oseka. Expresní vlaky by poté mohly zvládnout cestu do hlavního města pod hodinu.

Zrychlení nezajistí jen modernizovaná trať. Klíčové bude nasazení expresních přímých vlaků. | foto: České Dráhy

Jízda z Hradce Králové do Prahy za 55 minut je zatím možná pouze autem po dálnici. Do roce 2030 však bude Praha do jedné hodiny dosažitelná i po kolejích. A nejde o žádnou fantasmagorickou vizi, ale o zcela reálný projekt modernizace železniční trati, který Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už připravuje.

Celá modernizace, která je naplánována na roky 2019 až 2028, by měla podle dnešní cenové hladiny přijít na 25 miliard korun, a zahrnovat deset dílčích projektů, mezi nimiž jsou modernizace nejen vybraných traťových úseků, ale také dvou železničních stanic ve Středočeském kraji - Nymburka a Lysé nad Labem. 

„Úseky se budou modernizovat jako samostatné stavby a výsledkem bude nová dvoukolejná trať připravená na rychlost 160 kilometrů za hodinu v celé délce. Realizaci může oddálit řada faktorů, a tak dnes bohužel nejsem schopen říci časový horizont, kdy bude trať dokončena,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle seznamu projektů by ten poslední měl být v ideálním případě dokončen v roce 2028.

SŽDC je zatím nejdále s přípravou rekonstrukce téměř patnáctikilometrového traťového úseku Mstětice - Praha Vysočany s výhybnou odbočkou Skály, která má stát 4,43 miliardy korun. Práce jsou naplánované na roky 2019 až 2023. 

„Stavba přinese zkrácení jízdní doby, zvýšení kapacity dráhy pro osobní i nákladní dopravu, zlepšení kultury cestování i přestupním vazem mezi železnicí a městskou dopravou,“ popisuje Illiaš.

Na úsek do Chlumce už se připravuje projekt

Další úsek k modernizaci spojuje Hradec Králové a Chlumec nad Cidlinou, k němuž už SŽDC podepsala smlouvu o díla na zpracování záměru projektu a dokumentace pro územní řízení včetně dokumentace EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Úsek za 3,5 miliardy korun by mohl získat územní rozhodnutí už za necelé tři roky. Podle Illiaše však nutnou podmínkou pro zahájení je, aby koridor stavby modernizace trati Choceň - Velký Osek byl zapracován do Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje a vymezen jako stavba veřejně prospěšná. 

„Stavba je jednou ze souboru čtyř staveb, které řeší budoucí modernizaci trati Choceň - Hradec Králové - Velký Osek,“ připomíná mluvčí SŽDC.

„Na základě požadavku SŽDC a ministerstva dopravy náš odbor územního plánování pořizuje druhou aktualizaci Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje, v jejímž obsahu bude také požadavek na vymezení návrhového koridoru. V současné době připravujeme společné jednání o návrhu s dotčenými orgány. Podle harmonogramu prací za předpokladu, že při projednání nenastanou komplikace, předpokládáme vydání této aktualizace v roce 2020,“ vysvětluje mluvčí hejtmanství Martina Götzová. 

Dalších osm projektů leží na území Středočeského kraje. Až budou všechny uskutečněny, měla by se cestovní doba mezi Hradcem Králové a pražským hlavním nádražím zkrátit na jednu hodinu a tři minuty, na nádraží ve Vysočanech by vlak z Hradce měl jet 55 minut. Umožní to však pouze nové expresy, které projedou celou trať bez zastavení až do Vysočan a posléze na pražské hlavní nádraží. 

Nyní cesta rychlíkem z Hradce do Prahy trvá hodinu a pětačtyřicet minut, vlak zastavuje v Chlumci nad Cidlinou, Poděbradech, Nymburku a Lysé nad Labem. Zdvoukolejnění trati pomůže i hladšímu průjezdu dálkové nákladní dopravy.

Nejčtenější

Jeden člověk zemřel při požáru chalupy v Krkonoších, škoda je v milionech

Požár horské chalupy ve Velké Úpě v lokalitě pod Janovými boudami (23. 2. 2019)

Plameny zachvátily horskou chalupu ve Velké Úpě v Krkonoších. Chalupa z většiny shořela, škoda je asi čtyři miliony...

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Hrozí zalesnění pískovny, kde se daří kudlankám. Vědci i Hradec jsou proti

V pískovně Marokánka u Hradce Králové končí těžba (18. 2. 2019).

Letos po mnoha letech skončí těžba v pískovně Marokánka I v těsné blízkosti Hradce Králové. Mohla by se z ní stát...

Majitel pozemku pod budoucí silnicí vydírá kraj požadavky i mlčením

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Nebýt vlastníka jednoho jinak zcela bezvýznamného pozemku, mohli už dnes lidé z Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku...

Útočník napadl před diskotékou v Trutnově muže, ten v nemocnici zemřel

policejní auto

Napadení muže, kterého v neděli zbil útočník před zábavním podnikem v Trutnově, vyšetřuje policie. Případ je o to...

Další z rubriky

Masarykova věž v Hořicích chce lákat turisty, dostavba však vázne

Hořický „maják“ vyprojektoval architekt František Blažek v roce 1924, měl měřit...

Zvýšení Masarykovy věže samostatnosti v Hořicích v Podkrkonoší nabírá skluz. Práce měly začít už loni, avšak je třeba...

Kraj by rád dostal vambereckou krajku až na seznam UNESCO

Jedna z vambereckých krajkářek při práci.

Tradice krajkářství na Vamberecku by se mohla zařadit na národní seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury....

Za devět skácených stromů vysadí jediný, Hradecký kraj je v tom nejhorší

Povodí Labe nechá pokácet víc než 1300 stromů podél řeky Úpy v České Skalici.

Stovky zdravých stromů v Královéhradeckém kraji jdou k zemi, nejčastěji kvůli opravám a výstavbě silnic. Nová výsadba...

Rodit bez lékaře? Bulovka otevřela centrum, kde to je možné
Rodit bez lékaře? Bulovka otevřela centrum, kde to je možné

Stále více žen touží rodit doma nebo alespoň v příjemném prostředí s pomocí porodní asistentky. Zatímco v zahraničí jsou takzvané porodní domy běžné, v ČR je tento systém porodnictví dosud v plenkách. Pražská Bulovka se to rozhodla změnit a přišla s řešením.

Najdete na iDNES.cz