Hradecký kraj chce rychlejší vlaky, jedná o elektrifikaci dalších tratí

  9:20
Představitelé Královéhradeckého kraje začali lobbovat za elektrifikaci železničních tratí z Jaroměře do Trutnova a mezi Týništěm a Letohradem. Slibují si od toho zrychlení provozu. Podle odborníků by to však samotná elektřina nejspíš nedokázala.

Nádraží v Jaroměři. Od pondělí začne výluka na trati do Hradce Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Až donedávna byla elektrifikace dalších kilometrů železničních tratí v Královéhradeckém kraji mrtvé téma, o kterém nemá cenu ani diskutovat na internetových fórech.

Jenže časy se mění. Protože sliby o vyšší rychlosti na trati Hradec Králové - Trutnov zůstaly i po velmi nákladné modernizaci pouze na papíře, nespokojené hejtmanství o zkracování cestovní doby jedná s vedením Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Kraj navrhuje natáhnout dráty nejen z Jaroměře do Trutnova, ale elektřinu nad kolejemi chce i na trase Týniště nad Orlicí - Letohrad.

Přestože projekt má kromě řady příznivců i oponenty, rozšíření elektrifikace není bez šance. Vždyť komise ministerstva dopravy v loňském roce schválila elektrifikaci 275 kilometrů českých tratí a o dalších více než 150 kilometrech se jedná. I když v plánu jsou především úseky na Moravě, kraj věří, že se do seznamu také protlačí.

„Jednáme s vedením SŽDC. Na trati Hradec Králové - Trutnov by se dalo zrychlení dosáhnout hned několika způsoby,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Červíček z ODS a hned navrhl další etapu modernizace a právě elektrifikaci z Jaroměře přes Trutnov až do Svobody nad Úpou. 

„Se státem budeme dál jednat. Optimální je pokračování elektrifikace tratě z Jaroměře do Trutnova a z Týniště nad Orlicí do Letohradu,“ uvedl.

Nezávisle na přání kraje SŽDC zadala studii proveditelnosti elektrifikace trati Týniště nad Orlicí - Solnice (psali jsme o ní zde). Přestože poslední studie stejný postup z Týniště do Letohradu neobhájily, stát plány dopředu neodsuzuje. 

„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známé výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelnosti,“ konstatoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je elektrický provoz výrazně ekonomičtější.

Bez nákladní dopravy se investice nevyplatí

Navzdory lobbování hejtmanství však zaznívají i pochyby. Jejich předmětem není jen stěží řešitelné technické provedení v litickém tunelu na trati Týniště - Letohrad nebo nutná názorová shoda a úzká spolupráce s Pardubickým krajem. O užitečnosti totiž pochybují i někteří železniční experti.

„Elektrifikace se vyplatí pouze v případě, pokud na té trati je vedena nákladní doprava. Jestliže má stát přebytek peněz na takové projekty, potom říkám ano, ale upozorňuji, že je to velmi drahá záležitost, která není návratná. Většina nákladní dopravy se dnes vede po hlavním koridoru. Například do Turnova teď nejezdí jediný nákladní vlak, protože všechny končí už ve Dvoře Králové. A pro potřebu osobní přepravy není potřeba drátovat, protože stejnou službu odvedou moderní motorové jednotky,“ míní předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Rozčarování a následnou snahu kraje o elektrifikaci vyvolala loňská revitalizace trati mezi Hradcem a Trutnovem za stovky milionů korun. Sliby vyšší rychlosti, komfortu i nasazení souprav RegioShark vzaly za své (více čtěte zde). Naopak přinesla i zvláštní názorový střet SŽDC a Českých drah (ČD).

„Skutečné zrychlení je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí. Tuto skutečnost SŽDC neovlivní. Trať bude umožňovat jízdu až 120 kilometrů za hodinu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

„V otázce využití technických rychlostí železničních vozidel na lince Hradec Králové - Trutnov je nutno z pohledu dopravce konstatovat, že ani stav trati po revitalizaci neumožnil podstatnější zvýšení traťových rychlostí, které by mohla využít i většina zde v současnosti provozovaných vozidel,“ namítla mluvčí ČD Monika Bezuchová.

A právě zmiňovaný stav po revitalizaci je nejspíš dalším podstatným minusem elektrifikace. Samotná elektřina by totiž ke zrychlení určitě nestačila. „Bohužel je to tak. Musely by se narovnat koleje. V otázce rychlosti je jedno, zda tam jezdí elektrický nebo motorový vlak, problém je v kolejích,“ potvrdil Mužík.

Když SŽDC dlouhou výluku a modernizaci obhajovala, hovořila o jedenáctiminutové úspoře jízdní doby mezi Hradcem a Trutnovem, a dokonce osmadvacetiminutové při cestě do Svobody nad Úpou. Trať sice umožňuje avizovanou rychlost až 120 kilometrů v hodině, avšak jen v úseku Předměřice - Smiřice, tedy 5,3 kilometru z celkových asi šedesáti.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Slovenský reprezentační brankář Škorvánek bude chytat v Hradci Králové

1. května 2024  22:01

Královéhradecké hokejisty posílí slovenský reprezentační brankář Stanislav Škorvánek....

Vrchlabská nemocnice investuje ve velkém, rozšíří oddělení za desítky milionů

1. května 2024  8:10

Desítky milionů korun investuje soukromá nemocnice ve Vrchlabí, která je od roku 2016 součástí...

Po honičce a schovávané na půdě našli policisté u řidiče doma pěstírny konopí

30. dubna 2024  13:32

Řidič, který bez řidičáku ujížděl policistům v Hradci Králové polem a hlídka ho poté našla na půdě...

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...