Pátek 7. srpna 2020, svátek má Lada
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. srpna 2020 Lada

Velká elektrická revoluce v MHD, Hradec chce jezdit ekologicky

  18:31aktualizováno  18:31
Hradec Králové touží po nejekologičtější městské dopravě v Česku. Kompletně obměnil vozový park trolejbusů a podle výsledků prázdninového testu chce po vzoru Ostravy pořídit až 20 nových elektrobusů. Plánuje i další trolejbusové linky.

Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma. | foto: Dopravní podnik Hradec Králové

Poslední dva z jednatřiceti nových nízkopodlažních trolejbusů dorazily tento týden do Hradce Králové. Stejně jako ostatní i tyto dostaly pohádková jména - Lichotníček a Zlatý pavouček. Tím ale "pohádka" o elektrické revoluci v hradecké městské dopravě nekončí.

Trolejbusová proměna

* Tento týden do Hradce dorazil už 31. nízkopodlažní trolejbus z plzeňské Škody, město během dvou let obměnilo trolejbusový vozový park kompletně.

* Nákup stál celkem 332 milionů korun a Evropská unie přispěla 120 miliony. hradecké trolejbusy

* První trolejbusová linka v Hradci vedla od 2. května 1949 z hlavního nádraží na Nový Hradec.

* O rok později přibyla "nulka" z nádraží na Slezské Předměstí, od roku 1958 jezdí "sedmička" do Malšovic.

* Až v roce 1993 byl zahájen provoz "jedničky", linka číslo 6 přes Gočárovu a Pospíšilovu třídu jezdí od roku 1995.

Už v červenci dorazí do ulic na nejméně dvouměsíční ostré testy první elektrobus ve žluto-červených barvách. Bude to takový předvoj dalších důležitých změn: když se osvědčí, Hradec jich chce během příštích let koupit až dvacet. A kromě toho, pokud přispěje Evropská unie, už příští rok by měly přibýt tři nové trolejbusové linky.

"Ekobusy" mají nahradit nejstarší vozy, kterým je kolem 15 let.

"Nejdříve budou nutné testy v městském provozu. Musíme například zjistit, jak často by se elektrobus musel nabíjet a další technické záležitosti," řekl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Možná přibudou nové linky

První trolejbusy do Hradce vyjely 2. května 1949, dnes městem křižuje pět linek. Už příští rok by mohly přibýt tři další.

"Uvažujeme o linkách Koruna - Farářství, Brněnská - Pod Strání a Alessandria - Stoletá," uvedl Kulich. Podrobné projekty sice ještě nejsou zpracovány, ale představa moderních vozů poháněných elektřinou, které nahradí naftou páchnoucí autobusy, je lákavá pro magistrát i cestující.

"Já bych trolejbusy na Benešově třídě jen uvítal. Autobusy jsou mnohonásobně hlučnější a vybudovat tady nové troleje by nemuselo být tak drahé, když bude celá ulice při rekonstrukci rozkopaná," připomněl Jan Winkler velkou modernizaci Benešovy třídy, která začíná právě v těchto dnech.

Doprava je modernější, ale cestujících ubývá

Zatímco se městská hromadná doprava v Hradci stále modernizuje, využívá ji stále méně cestujících. Propad tržeb se nedaří zastavit.

"V první čtvrtině letošního roku máme o sedm procent menší tržby než za stejné období loňského roku, znamená to tři miliony korun. V dubnu a květnu byl pokles kolem čtvrt milionu," poznamenal šéf podniku.

"Máme jednu z nejlepších hromadných doprav v České republice. Jen nám v ní lidé nejezdí tolik, jak bychom si přáli," shrnul situaci primátor Zdeněk Fink.

Cestujícím, které oslovila MF DNES, vadí především chybějící klimatizace a příliš drahé jízdné.

"Na to, že jsem za půlroční jízdenku utratila přes dva tisíce a pak se uvnitř ani nedá dýchat, je to docela drahá legrace," postěžovala si třeba Nina Prokopcová.

Ze srovnání cen jízdného však vyplývá, že Hradec patří k nejlevnějším městům. Za podobné ceny se jezdí ve Zlíně nebo Českých Budějovicích, podstatně dražší je Liberec, Ostrava, Brno či Ústí nad Labem, kde půlroční nepřenosná jízdenka stojí o rovných 400 korun více než v Hradci.

Elektrobusy a trolejbusy by podle Kulicha měly v budoucnu rozpočtu dopravního podniku pomoci: "Nové trolejbusy spotřebují o polovinu méně energie než ty starší. Náklady na provoz elektrobusu jsou asi 3,50 koruny na kilometr, zatímco naftové autobusy se nedostanou pod deset korun."

  • Nejčtenější

V Krkonoších se objevily netradiční útulny. Mají zaujmout a nabídnout „postel“

Počasí na horách se může změnit k horšímu během chvíle. Vysíleným turistům v Krkonoších dosud nabízejí pomoc takzvané...

U Mladých Buků může vyrůst satelitní městečko a hotel, místní se brání

Premium Do Krkonoš míří další velký developerský projekt. Na loukách v Mladých Bukách u hlavního tahu na Pec pod Sněžkou mohou...

Anglicky mluvící ženy si prohlédly šperky, zlato za tři sta tisíc zmizelo

Policisté pátrají po zlodějích, kteří ukradli šperky z jednoho klenotnictví v Hradci Králové. Z obchodu si odnesli...

Soudní pře o prodej pivovaru v Náchodě skončí, město se s Holbou dohodne

Nejspíš smírně skončí po jedenácti letech soudní spor o prodej městského pivovaru - dnešního Primátoru - v Náchodě do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Orlické hory nestíhají nápor turistů, obce potřebují nová parkoviště

Orlické hory trpí náporem motoristů. Výletníci je vzali útokem, ale nemají kde zaparkovat. Stávající odstavné plochy...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

U Mladých Buků může vyrůst satelitní městečko a hotel, místní se brání

Premium Do Krkonoš míří další velký developerský projekt. Na loukách v Mladých Bukách u hlavního tahu na Pec pod Sněžkou mohou...

ČEZ by chtěl koupit hradecký teplárenský podnik, město prodej odmítá

ČEZ Teplárenská za poněkud zvláštních okolností projevila zájem o koupi hradecké městské společnosti Tepelné...

Postřik řepkových polí u Náchoda úhyn včelstev nezavinil, uzavřela policie

Kriminalisté odložili vyšetřování úhynu desítek včelstev na Náchodsku. Podle odborných posudků je nezapříčinily...

Chceme do pivovaru dostat lidi, říká architekt o památce v Rudníku

Památkově chráněný pivovar z 19. století v Rudníku na Trutnovsku se po desítkách let otevřel. Architekt Josef Smutný...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...