Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žák dostal moc volnosti a překročil rychlost, říká zpráva o pádu vrtulníku

  12:10
Za loňský tragický pád výcvikového vrtulníku u Nového Města nad Metují na Náchodsku mohla přílišná rychlost stroje i malé zkušenosti instruktora s létáním na konkrétním typu. Podle odborníků zřejmě příliš nezasahoval pilotovi ve výcviku do řízení, z nezvyklé polohy pak už stroj nedokázal stabilizovat.
Havárie vrtulníku u Slavoňova na Náchodsku (22. 3. 2019)

Havárie vrtulníku u Slavoňova na Náchodsku (22. 3. 2019) | foto: HZS Královéhradeckého kraje

Malý civilní vrtulník Enstrom 480 B se zřítil loni při cvičném letu 22. března u Slavoňova na Náchodsku. Stroj spadl do pole asi sto metrů od domů v místní části Blažkov. Vrtulník po nárazu zničila exploze a požár.

Při nehodě zemřel 27letý zahraniční pilot, který byl ve výcviku, a také instruktor, 44letý letecký záchranář Michal Beneš, dlouholetý člen Horské služby v Jizerských horách, jenž létal pro společnost DSA. Oba zahynuli těsně před vypuknutím požáru. Pětimístný civilní vrtulník patřil soukromé společnosti DSA, která na hradeckém letišti zajišťovala výcvik zahraničních pilotů. 

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) uzavřel nehodu v březnu, nyní zprávu zveřejnil.

„Příčinou letecké nehody bylo překročení maximální povolené rychlosti letu VNE v extrémním motorovém klesání, kdy pravděpodobně po razantním přizvednutí páky kolektivu došlo k utržení proudnic na ustupujícím listu a tím ztrátě vztlaku na levé polovině rotorového disku. Vrtulník přešel do nezvyklé polohy letu na zádech, kterou posádka nedokázala zvládnout,“ zní závěr pracovníků ústavu.

Posádka stroje se vydala na výcvikový let na trase Hradec Králové – Nové Město nad Metují za jasného či polojasného počasí. Před nehodou trénovali zatáčky vlevo a vpravo. Prvních 45 minut bylo nejspíš zcela v pořádku. Krátce po deváté hodině se totiž instruktor ozval svému kolegovi, který zaučoval jiného pilota poblíž Hořic.

„Ptal se, jak nám to jde, co létáme a že má šikovného studenta a byl velmi spokojený. Z hlasu byl cítit klid. Řekl jsem mu, že se nám létá také dobře a že se za pár minut budeme vracet zpět na hradecké letiště. Říkal, že půjde za chvíli za námi,“ popsal instruktorův kolega, o čem se bavili v průběhu letů.

Svědkové, kteří sledovali vrtulník poblíž Slavoňova, uváděli, že stroj letěl nezvykle vysoko. Nad kravínem a hřbitovem stroj udělal osmičky, pak se však abnormálně zvýšily otáčky motoru a stroj vydával odlišný zvuk. Někdo si povšiml, že z vrtulníku odpadly nějaké stříbrné součásti.

„Najednou jsem nad námi ve velké výšce viděl kroužit vrtulník. To jsme si říkali, že krouží nad námi, protože nás monitorují, že pálíme věci, a také jsme ten vrtulník stále sledovali. Najednou jsem uslyšel takovou dutou ránu a vzápětí na to začaly z vrtulníku padat papíry. Následně se stáčel vlevo a šel střemhlav dolů. Rotor byl dole, pak z vrtulníku padaly další papíry. No a nad zemí se to pilot snažil vybrat, ale už se mu to nepodařilo a čumákem narazil do země. To vše se událo asi během pěti vteřin. Bylo slunečno. Nezaznamenal jsem žádný pohyb dronu ani jiného letadla nebo většího ptáka,“ uvedl svědek, který s kolegou v 9:15 pálil roští na hospodářském dvoře slavoňovské společnosti ZBA.

Pracovníci ÚZPLN vyloučili, že by za nehodou mohla být zdravotní indispozice, v tělech instruktora i žáka se našly pouze známky svědčící o stresové reakci z posledních minut či sekund letu. Nenašly se ani stopy opeřenců, kteří by se s vrtulníkem mohli srazit, jak zněla jedna z verzí po nehodě.

Na pilotově bundě, která spadla 100 metrů od trosek vrtulníku, se nenašly stopy po výbušnině. Svědci neuváděli ani, že by zahlédli jiné letadlo či dron, nenašla se ani technická závada na stroji.

Instruktor měl bohaté letecké zkušenosti s létáním na vrtulníku EC 135, s kterým pravidelně létal v letecké záchranné službě. Celkově nalétal 1 999 hodin a 29 minut na pěti typech vrtulníků R 22, R 44, HU 269, EC 135/635, Enstrom 480 B, a to navíc scházely údaje o jeho nalétaných hodinách z doby od června 2017 až července 2018. Ve funkci instruktora nalétal celkem 51 hodin 59 minut.

Instruktor příliš důvěřoval pilotovi, neomezoval ho

Kritický let se však uskutečnil jen třetí den poté, co instruktor zahájil výcvik pilotních žáků s vrtulníkem Enstrom 480 B. Od té doby nalétal 5 hodin 30 minut a provedl čtyři lety, včetně kritického. Se svým žákem, který byl do té doby hodnocený jako průměrný, letěl poprvé.

Před sebou měli výcvik v létání podle přístrojů, konkrétně nacvičovali základní let a dále let podle přístrojů v prostoru, což obnášelo například levé a pravé zatáčky, nácvik nezvyklých poloh, klesání podle přístrojů s přechodem na let za viditelnosti země a přistání.

Analýza kritického letu ukázala, že pilot měl problémy udržet rychlost letu, jakou mu předepisovala osnova. Krátkodobě překročil rychlost v horizontálním letu o 10 m/s, ve stoupání až o 15 m/s.

Vyšetřovatelé usuzují, že zahraniční pilot se při letu dopouštěl velkých chyb, které opravoval zřejmě až na pokyn instruktora. U žáka to stupňovalo stres. Dostal stroj po nárůstu vertikální a dopředné rychlosti do nebezpečného režimu letu. Pilot poté však zareagoval zbrkle a provedl zvednutí páky kolektivního řízení. Až v kritickou chvíli se řízení ujal nejspíš instruktor, který žáka původně příliš neomezoval.

„Instruktor pravděpodobně pilotovi příliš důvěřoval a nebyl tak ostražitý, aby mu zabránil v přílišném zvednutí páky kolektivu při regulaci vertikální rychlosti. Pravděpodobně si neuvědomoval vztah mezi aktuální rychlostí a vypočítanou VNE. Neměl zkušenosti pro vyvedení vrtulníku, který se dostal do nezvyklé polohy na zádech,“ uvedl tříčlenný tým, který se nehodou zabýval.

Krátce před nehodou posádka zahájila zatáčku doprava. Podle záznamů z poslední minuty letu se vrtulník dostal z výšky 1372 metrů do 1067 metrů nad zemí. „V průběhu zatáčky docházelo k významným změnám vertikální rychlosti, výšky a rychlosti letu. Po cca 55 sekundách od zahájení došlo k otočení vrtulníku na záda,“ píše se ve zprávě.

Poslední 1,2 sekundy pádu vrtulníku zachytila na vzdálenost 300 metrů bezpečnostní kamera v areálu společnosti ZBA Slavoňov.

„Záznam byl zpracován do formátu jednotlivých snímků, které potvrdily, že vrtulník padal k zemi v poloze na zádech (nosným rotorem směrem dolů). Ze záběru je patrné, že se rotor otáčel. Na zpomalených záběrech je viditelné odlétnutí jednoho listu nosného rotoru a vymrštění akumulátoru po nárazu vrtulníku do země,“ uvádí zpráva ÚZPLN.

Požár po dopadu zničil prostor vrtulníku pro posádku i motorovou část, oheň nezasáhl jen zadní část vrtulníku.

22. března 2019

Autor:
  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Basketbalistka Čuperková završila kariéru. I bez medaile byl konec příjemný, říká

24. dubna 2024  14:31

Do osmé sezony v hradeckém dresu vstoupila Kristýna Čuperková kvůli dlouhému zranění se zpožděním a...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...