V Hradci Králové testovali v roce 2017 elektrobusy. | foto: Martin Veselý, MAFRA

V Krkonoších pořizují elektrobusy, jízdné v Trutnově nepodraží

  • 0
Hlavní město Krkonoš chystá revoluci v městské hromadné dopravě za více než 90 milionů korun. Na podzim v Trutnově nasadí čtyři elektrobusy a další tři autobusy na zemní plyn. Ještě v létě začnou dva elektrobusy jezdit ve Vrchlabí.

Pouze ekologické autobusy budou cestující po Trutnově dopravovat od října. Společnost Arriva Východní Čechy, která s městem uzavřela smlouvu až do roku 2027, na podzim nasadí do provozu novou flotilu složenou ze čtyř autobusů na elektrický pohon a tří vozidel na stlačený zemní plyn. 

Přestože cestující kromě bezhlučného provozu téměř žádnou změnu nepoznají, pro krkonošské město a dopravce je to přelomová změna. Trutnov se vedle Třince a dalších nemnoha samospráv stane jedním z mála měst u nás, jejichž městská hromadná doprava bude zcela bezemisní. 

Autobusy na zemní plyn jezdí v Trutnově už od roku 2006, nyní k nim poprvé přibudou také elektrobusy. „Rozhodli jsme se zcela přejít na alternativní pohony, cílem je ekologizace naší městské hromadné dopravy. Pro všechny to bude nová zkušenost a až teprve provoz ukáže, jak systém bude fungovat,“ řekl starosta Ivan Adamec (ODS). 

Dvě stě kilometrů na jedno nabití

Podle něj od podzimu začne platit změna jízdních řádů, která bude zohledňovat přestávky pro nabíjení elektrobusů. Měly by přibýt také nové spoje. Jízdné se ale zvyšovat nebude.

„Máme dvoupásmové tarify a ceny jízdného jsou v Trutnově velmi nízké. Přechod na alternativní pohony nám umožní držet dopravu relativně levnou. Naším cílem je zvýšit zájem lidí o MHD a zvrátit klesající trend. Například v roce 2016 přepravila městská hromadná doprava téměř 1,8 milionu cestujících,“ dodal starosta.

Dopravce do sedmi nových autobusů investuje 83 milionů korun, víc jak tři čtvrtiny nákladů zaplatí dotace z Evropské unie. Dalších 10 milionů si vyžádá investice do dobíjecího areálu se čtyřmi stáními, který přes léto vyroste v Poříčí nedaleko tamní elektrárny. 

„Kupní smlouvy na dodávky autobusů už jsou podepsané, zbývá pouze dobudovat infrastrukturu,“ uvedl Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy. Stanice budou přímo napojené na elektrárnu, takže dobíjení nebude mít žádný vliv na dodávky elektřiny do domácností.

Výrobce elektrobusů garantuje minimální dojezdovou vzdálenost na jedno nabití 200 kilometrů. Každý autobus denně po Trutnově najezdí 300 až 350 kilometrů. Vozy se budou dobíjet v noci i přes den. „Tyto autobusy mají velmi sofistikovanou technologii, dojezdová vzdálenost také ve velké míře závisí na schopnostech řidičů,“ upozornil Poláček. 

Firma pořídila elektrobusy s větší kapacitou baterie, aby vozidla obstála v kopcovitějším terénu i v zimě. Všechna vozidla budou nízkopodlažní, klimatizovaná a vybavená GPS navigací. Pasažéři v nich budou moci nově hradit jízdné bezkontaktní platební kartou.

Elektrobusy ve Vrchlabí

Dopravce získá první elektrobus s předstihem, aby se na něm mohlo všech patnáct řidičů městské hromadné dopravy proškolit, než půjdou do ostrého provozu.

Vysokou pořizovací cenu elektrobusů kompenzují nižší provozní náklady ve srovnání s dieselovými autobusy. Ty od října už po Trutnově jezdit nebudou vůbec. „Pro případ, že by se něco stalo, budeme mít v záloze starší typy autobusů na stlačený zemní plyn,“ poznamenal obchodní ředitel dopravní společnosti Milan Kovář.

Ve stejné době jako v Trutnově začnou jezdit nízkopodlažní autobusy na elektrický pohon také ve Vrchlabí. Společnost Krkonošská automobilová doprava (KAD) díky dotaci pořídí dvě vozidla za 23 milionů korun, s městem kvůli tomu prodloužila smlouvu o zajištění MHD na dalších pět let. 

„Elektrobusy by měly jezdit na přelomu srpna a září, nahradí dva dieselové autobusy, takže celá městská hromadná doprava ve Vrchlabí bude ekologická. Zatím budou jezdit podle stávajícího jízdního řádu. Po nějakém čase provoz s městem vyhodnotíme a budeme se bavit o případných změnách,“ řekl provozní ředitel společnosti KAD Jiří Hofman. 

Vrchlabí koketuje s elektromobilitou už delší dobu v rámci projektu Smart region. Elektroauta používají pracovníci městského úřadu i Správy Krkonošského národního parku, ve městě také vznikly dobíjecí stanice.

Jako první ve východních Čechách zařadil do své flotily tři elektrobusy Hradec Králové. V nejbližší době se jejich počet výrazně zvýší. Na konci loňského roku podnik podepsal kontrakt na dodávku dalších dvaceti vozidel za čtvrt miliardy korun. Hradec Králové tak bude mít nejvíce elektrobusů ze všech českých měst. Současným lídrem elektromobility u nás je Třinec, jenž před rokem uvedl do provozu deset elektrobusů.

Elektrobusy testovali před dvěma lety i v Praze:

3. února 2016