MINUS Stezka se nepovedla, dotace šla i na opravu
Kuriozitou z Broumovska jsou dvě dotace, které šly do jediné cyklostezky u Meziměstí. Ač sousedící polský Mieroszów dotáhl k hranici asfaltku, na české straně Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Broumovsko svolila na 1,2 kilometru pouze s minerálním betonem a s ohledem na zemědělce se asfaltovalo jen 300 metrů. Dotovaná stavba od kostela ve Vižňově po Nowe Siodlo vyšla v roce 2011 na 5,8 milionu korun, jenže minerální beton, tedy mechanicky zpevněné kamenivo, se kvůli nevhodnosti za dva roky rozpadl. Náprava vyšla na 3,4 milionu korun bez započtení daně, z toho dotace činila 2,5 milionu.
„Tenkrát jsem se divila, jak se ta cesta za deště úplně rozpadala. S asfaltkou je to už bez problémů, jenže to sem zase láká řidiče v autech, kteří tady nemají vůbec co dělat, nikdo je ale nechytá,“ popisuje obyvatelka Vižňova, ale jméno nechce zveřejnit.
Když opravenou cyklostezku otvírali v září 2015 přímo na hranici znovu, místostarosta Meziměstí Pavel Hečko (tehdy ČSSD) si neodpustil rýpnutí. „Je to sice hranice pomyslná, ale jedna tady je. Představte si, že tady u nás je CHKO, a tím pádem i ten motýl je zde chráněný. Teď motýl přeletí na polskou stranu, tady už CHKO není, a tím pádem už není chráněný ani on. Podobně je to i s tím asfaltovým povrchem cyklostezky. V Polsku byla cyklostezka asfaltová od samého počátku, ale u nás jsme asfalt položit nemohli. Je celkem absurdní, že to, co může být na jedné straně, tak není možné udělat na druhé straně,“ citoval server Naše Broumovsko politika, který zemřel před třemi lety jako krajský radní a starosta.
Meziměstí s Mieroszówem si právě na atrakcích pro sport a rekraci v odlehlém pohraničí dávali záležet. Z dotací opravili meziměstské koupaliště a polskou sportovní halu, Mieroszów vystavěl rozhlednu i Bike arénu, propojení zajišťovaly cyklostezky. Meziměstí dokončilo úsek z Vižňova do Starostína koncem roku 2014 také jako asfaltku. O chybějící část cyklostezky, díky níž by se cyklisté vyhnuli frekventované silnici, tu dosud usilují. Odhadem vyjde na 19 milionů a město na ni chce získat 16,5 milionu z dotace.
Proti asfaltu pro cyklostezky však ochranáři vystupují i nadále. V krajině upřednostňují přírodní povrch a asfalt jen na velmi frekventované úseky bez vyšší ochrany, obce to však žádají v novém Plánu péče přehodnotit.