"Diváků v ochozech ubývá, to je evidentní. Ovšem v době, kdy se lidé snaží všemožně šetřit, je velmi těžké je tu udržet," podotkl marketingový manažer klubu Miroslav Novotný. Pokles průměrné návštěvy o 542 lidí na jedno utkání během jediné sezony však není jediným ukazatelem toho, že zájem o hokej v Pardubicích klesá.
Návštěvnost Pardubic v posledních letech2002/03 (finále ligy) 2003/04 (čtvrtfinále) 2004/05 (mistři ligy) 2005/06 (bez play-off) 2006/07 (finále ligy) 2007/08 (bez play-off) 2008/09 (čtvrtfinále) 2009/10 (mistři ligy) 2010/11 (3. místo) 2011/12 (play-off) Kapacita ČEZ Areny: 10 194 |
O lecčems vypovídá i to, že v aréně nebylo už více než dva roky vyprodáno na zápas dlouhodobé části ligy. Naposledy se všechna místa zaplnila 7. února 2010 při zápase proti Slavii Praha.
Další důkaz nových pořádků v lize přišel v nedávném poslední kole ligy. Pardubice v něm přivítaly Litvínov a jejich výhru 8:2 vidělo jen 7 107 fanoušků. To ten den byla až čtvrtá největší návštěva kola. Něco takového se naposledy stalo v sezoně 1999/2000.
Diváky ze stadionu vyhání i internet nebo televize
"Změna v chování fanouška se projevuje například tak, že si začal zápasy pečlivě vybírat. Dopředu si nakoupí lístky na atraktivní duely se Spartou či Slavií, ale duely s Boleslaví, Vary nebo s Kladnem si prostě nechá ujít. To raději ušetří peníze. Je pak logické, že průměry klesají," říká Novotný.
Navíc sledování hokeje nepřejí ani další novinky, které přináší doba. Jednou z nich je internet. Na něm se dají dnes naladit všechna utkání, což v kombinaci s výživnou porcí hokeje v televizi má za následek úbytek lidí přímo v ochozech.
"Kdo si počítač propojí s televizí, tak má vlastně přenos ve špičkové kvalitě. Řada lidí si tak sedne do křesla, otevře pivo a má pohodu. Na zimák je tak nic netáhne," říká k tomu generální manažer Pardubic Zbyněk Kusý.
Jeho klub hlavně na začátku sezony také platil poměrně vysokou daň za to, že si jeho domácí zápasy často vybírala Česká televize. Přímý přenos logicky odčerpá z hlediště stovky diváků. Podle Kusého to je dokonce podle průměrů až 1 500.
Sparta podobnou situaci ustála a fanoušků jí chodí víc
"Pravdou je, že v této sezoně Pardubice z domácího prostředí vysíláme pětkrát. Je to dané tím, že hledáme stadiony, kde je dobrá atmosféra, což v Pardubicích je. Ta totiž značně vylepšuje zážitek z přenosu. Navíc tým předvádí atraktivní hru a stále patří ke špičce extraligy," říká k výběru hokejový komentátor Robert Záruba.
Jak se letos změnily divácké průměry v lizeTým: změna počtu diváků Pardubice: -542 Plzeň: -484 Budějovice: -455 Sparta: +1108 Kladno: +501 Litvínov: +226 Poznámka: Údaje jsou za základní část hokejové extraligy. |
Na druhou stranu se všemi zmíněnými aspekty se v této sezoně museli vypořádat i třeba v pražských Holešovicích, kde hraje Sparta. Výsledek? Na zápasech vítězů základní části o proti loňsku přibylo 1 108 příznivců. Nárůst je logický. Vloni hrála Sparta u dna tabulky, letos naopak dominovala. To dokazuje, že krize nekrize, internet neinternet, fanoušek na dobrý hokej přijde.
"Jasné je, že o návštěvnosti rozhodují především výsledky týmu a také hra, kterou předvádí. Případně hvězdy, které v týmu jsou," říká Miroslav Novotný. A v tom je právě ten problém. V posledních dvou sezonách se Pardubicím doma hrubě nedaří. Ze 26 domácích zápasů letos dokázaly za tři body vyhrát pouze v polovině případů, což je v tabulce domácích zápasů posouvá až na sedmé místo. Loni to bylo ještě o jednu výhru i pozici horší.
Fanoušci už do permanentek investovat nechtějí
"Už druhou sezonu se nám doma příliš nedaří. To má samozřejmě na návštěvnost vliv," uznává manažer Kusý. Zlá domácí představení navíc letos gradovala. Tým prohrál všechna domácí utkání s Vary, Boleslaví a Slavií, tedy s týmy, které nyní hrají o záchranu.
Fandíte Pardubicím?Podpořte oblíbený tým ve velkém sčítání hokejových fanoušků |
Fandy navíc notně rozzlobily také dvě porážky od letos průměrného Třince, ke kterým Pardubice vždy přispěly notně odevzdaným výkonem. "Kolik to stálo? Peníze!" volali fandové po té poslední, kdy Pardubice padly 1:4. Za výkon se později omlouval i kapitán týmu Petr Koukal.
Jenže to zřejmě nic nezmění na tom, že řada fandů si už letos nekoupí permanentní vstupenku a návštěvy budou dál klesat. "Permici si kupuji pravidelně přes deset let, ale po Třinci tahle investice ztrácí smysl. Má to výhodu jenom na play-off, kdy si díky ní zajistím místo. Jinak je to k ničemu," shrnul pocity mnoha permanentkářů na webu klubu jeden z naštvaných fanoušků.