Bílí Tygři se po deseti tučných letech mezi českou hokejovou elitou ocitli na osudovém rozcestí. Hrozí jim pád do první ligy a bolestivá ztráta sponzorů, diváků a peněz z marketingových práv. "Páteční zápas s Mladou Boleslaví je pro nás bojem o přežití," řekl generální manažer Bílých Tygrů Ctibor Jech.
Pokud by Bílí Tygři s Mladou Boleslaví prohráli, nastupovali by v příštím roce v první lize s Kadaní, Benátkami, Berounem, Šumperkem nebo Mostem. Marketingová cena vyjmenovaných klubů je ve srovnání s Pardubicemi, Spartou nebo Plzní mizivá. Reklamy na dresech soupeřů vidělo v Berouně během první ligy v jednom střetnutí průměrně 208 diváků, v Mostě 292 a v Kadani 324.
V extralize měly nejnižší návštěvnost Karlovy Vary s průměrem 3431 diváků na jedno utkání (zdroj - www.hokej.cz). "Naši partneři nejsou jen z Liberce, ale z celé republiky," upozornil viceprezident Bílých Tygrů Lukáš Přinda. "Chtějí se ovšem spojovat jen s nejlepšími kluby. Po sestupu by se od nás mohli někteří sponzoři odvrátit."
První liga se na rozdíl od extraligy nevysílá v televizi a reklamy na ledě a mantinelech vidí pouze lidé v ochozech. Podle Přindy hraje mužstvo s Mladou Boleslaví i o diváky, o pracovní místa některých zaměstnanců klubu a obchody, spojené se špičkovým hokejem.
Právě protivník Bílých Tygrů v klíčovém střetnutí dobře ví, jak pád do první ligy připraví klub o peníze a také o fanoušky. "V extralize jsme dostávali za marketingová práva šest milionů korun, v první lize jsme o ně přišli," prohlásil obchodní manažer BK Mladá Boleslav Antonín Miškovský. "Někteří sponzoři od nás úplně odešli, jiní snížili příspěvky. Na první ligu jsme sehnali o skoro čtvrtinu peněz méně než na extraligu."
Miškovský sice neuvedl, s jakým rozpočtem Mladá Boleslav bojovala v první lize, odhadem však kvůli pádu do ní přišla o několik desítek milionů korun. "Hráče jsme si udrželi, ale ve svých platech se museli uskrovnit, stejně jako celý klub," řekl Miškovský.
Podle Jecha by podobné šetření postihlo rovněž Liberec - pokud by tedy spadnul do první ligy. Bílým Tygrům by citelně klesly příjmy z prodaných vstupenek. "Jejich cena na první ligu by byla nižší než na extraligu," dodal Jech.
Zkušenosti z jiných měst ukazují, že po pádu z extraligy ochozy hodně prořídly. Na Mladou Boleslav chodilo v extralize doma v průměru 3338 diváků, v první lize jen 2164. Když sestoupilo Ústí nad Labem, šly návštěvy dolů z 4558 na 2687 diváků. Ústí se zpátky do extraligy v příštích pěti sezonách neprokousalo a průměr sjel v poslední sezoně na 1716 diváků.
"V Liberci chodilo na hokej už teď méně diváků než v loňské sezoně," poznamenal předseda fanklubu Bílých Tygrů Tomáš Vodrážka. "My skalní fanoušci bychom určitě nechyběli ani v první lize na žádném zápase, ale řada diváků by pravděpodobně některá neatraktivní utkání vynechala." Miškovský uvedl, že by nerad kohokoliv urazil, ale prvoligové týmy jako Beroun nebo Kadaň byly v Mladé Boleslavi pro diváky namlsané extraligou málo zajímavé.
Přinda odmítl spekulace, podle nichž stojí za mizernými výsledky Bílých Tygrů finanční problémy klubu. "To, že hrajeme o udržení v extralize, neznamená, že by nám na ni scházely peníze," konstatoval viceprezident klubu. "Do baráže nás dostaly sportovní faktory."