Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zapomeňte na hromadné emaily, časopis dokáže více

Firmy vědí, že informační e-maily skoro nikdo nečte, a sázejí na časopisy pro zaměstnance. V Česku jich jsou stovky, jejich úroveň je různá. Firmy se k ní často nechtějí vyjadřovat - jde o vnitřní médium, nikoliv prezentaci navenek.
Časopis pro zaměstnance má snad každá větší česká firma

Časopis pro zaměstnance má snad každá větší česká firma

Velkého zaměstnavatele nepřekvapí, že i desetkrát opakovanou informaci řada zaměstnanců nezná. Rozesílání hromadných e-mailů většinou nefunguje. „Od některých svých klientů slýchám, že jim chodí třeba 180 mailů denně. Nestíhají je číst a logicky vynechávají ty obecné, které chodí všem. Bývají to právě ty, kterými jim zaměstnavatel sděluje novinky, informace o výsledcích či firemní kultuře,“ potvrzuje personální konzultant Tomáš Libert ze společnosti Force 1.

Mnoho firem proto zkouší se zaměstnanci komunikovat jinak. Strohé informace o výrobních úspěších či změnách doplní neformálními rozhovory s manažery, zajímavostmi o cestování či kultuře. Přidají barevné fotografie, grafické prvky a vydávají zaměstnanecký časopis. S koncepcí pomůže agentura V době, kdy tištěná média často přecházejí do elektronické podoby, nejsou papírové firemní časopisy rozhodně na ústupu. Naopak jich stále přibývá. „Chceme zaměstnancům poskytovat informace o dění ve firmě a o lidech, kteří v ní pracují. Máme tři závody v různých městech a zaměstnanci nemají mnoho možností, jak se navzájem poznat,“ říká Simona Kadlecová, vedoucí redakční rady časopisu Sapelák. Ten od října vydává společnost Sapeli, velký výrobce dveří a zárubní.

První číslo časopisu bylo věnováno hlavně 15. výročí vzniku firmy. Je v něm třeba také rozhovor se služebně nejstarším zaměstnancem či soutěž o ceny.
Na novinách s firmou spolupracuje PR agentura, která pomáhá s grafikou i konečným zpracováním textů. Zaměstnanci - označovaní v časopise jako „sapeláci“ - mohou také posílat vlastní příspěvky.

Časopisy jsou stále lepší
Kvalita zaměstnaneckých magazínů je různá. Firmy se k ní často nechtějí vyjadřovat - jde o vnitřní médium, nikoliv prezentaci navenek. Čtenáři proto někdy najdou v magazínu upozornění, aby výtisky nenechávali v prostorách pro zákazníky.
Časopisy pro klienty či obchodní partnery bývají mnohem profesionálnější co do úrovně textů i grafiky. Zaměstnanecké noviny naproti tomu občas připomínají spíše nepovedený školní časopis či inzertní bulletin. Okruh čtenářů je jasně vymezen a neexistuje žádná konkurence, která by vydavatele nutila ke zlepšení.

To však neplatí vždycky. „Úroveň přihlášených časopisů a novin se stále zvyšuje,“ říká Luďka Raimondová z PR klubu, který každoročně organizuje soutěž firemních periodik Zlatý středník. Soutěž má firmy motivovat, aby svá média zdokonalovaly. Od roku 2002, kdy Zlatý středník vznikl, si mezi podniky vydobyl určitou prestiž. Svědčí o tom třeba vystavené trofeje za zaměstnanecký časopis Echo ve vstupní hale hlavní budovy T-Mobile. 

Velké mezinárodní firmy mají tu výhodu, že pobočky z jednotlivých zemí na časopisech spolupracují, vydávají je ve velkém v různých jazykových variantách a společně se tak podílejí na profesionálním zpracování a designu. Časopis Echo vydává T-Mobile na kvalitním papíře a vzhledem se na první pohled neliší od materiálů pro zákazníky. Dvouměsíčník má osm společných stran pro celou Evropu a zbytek tvoří národní příspěvky. Česká verze má 40 stránek a náklad 3 500 výtisků.

„Informujeme zaměstnance o důležitých aktivitách, v rozhovorech přinášíme odpovědi na otázky z oblasti lidských zdrojů či marketingu, představujeme nové produkty a služby. V druhé části magazínu jsou lifestylové rubriky, jako například cestování nebo kulturní tipy,“ popisuje Michael Sido z oddělení vnitřní komunikace. Na posledních stránkách vycházejí fotografie ze svateb zaměstnanců a jejich čerstvě narozených dětí. Stejně jako v jiných firemních časopisech nechybí ani představování nových zaměstnanců a manažerů, kteří povýšili.

Čtenář si odpočine od počítače
Michael Sido tvrdí, že zaměstnanci čtou časopis spontánně. „Protože ho dostávají automaticky všichni, nelze říci, že,zmizí ze stánků v den vydání‘. Pravidelné průzkumy čtenosti však ukazují, že je pro zaměstnance atraktivní,“ doplňuje Sido.

Informace v papírových časopisech, které zaměstnanci dostávají na stůl, se k nim dostanou spolehlivěji, než kdyby měli novinky sami sledovat třeba na webových stránkách. „Navíc si je mohou přečíst, i když nejsou u počítače. Pro mnohé je to vítaná změna, protože počítač je jejich hlavním pracovním nástrojem,“ podotýká personální konzultant Tomáš Libert.

I internet má své výhody
Zaměstnavatelé, kteří časopisy netisknou, ale dávají přednost elektronické podobě, se snaží zaujmout čtenáře jinak. Společnost Vodafone v říjnu nahradila časopis firemním blogem na vnitřní počítačové síti. „Tištěný časopis je pasivní médium. Blog nám umožňuje získávat od zaměstnanců okamžitou zpětnou vazbu. Mohou si na něm zakládat svoje profily nebo vystupovat anonymně,“ vysvětluje mluvčí Vodafonu Filip Hrubý. Tvrdí, že odezva ho příjemně překvapila. Měsíčně blog navštíví 1 500 lidí.

Elektronickou formu volí i společnost AAA Auto. Magazín Newsletter sice chodí tradičním e-mailem, ale zaměstnanci ho mohou čekat pravidelně vždy k 20. dni v měsíci. Navíc je interaktivní, do jednotlivých rubrik se lze „proklikávat“ z titulní strany.

Jak vzniká časopis
Firma obvykle osloví PR agenturu, která se specializuje na prezentaci firem. Ta podle požadavků na obsah navrhne koncepci a grafiku časopisu. Za obsah zodpovídá redakční rada složená ze zástupců různých oddělení firmy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Najezdíte autem málo? Příležitostní řidiči mohou ušetřit na povinném ručení

30. dubna 2024

Premium Pokud patříte mezi řidiče, kteří ročně moc kilometrů nenajedou, případně máte třeba aut víc...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...