Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zaměstnavatelé se mohou zapojit do tvorby vzdělávacích programů

  9:34
Začátkem července letošního roku odstartovala druhá fáze dvouletého nizozemsko - českého projektu Sociální partnerství v odborném vzdělávání, který se snaží posílit spolupráci mezi školskou sférou a partnery na trhu práce, tj. zaměstnavateli, odbory a dalšími institucemi při tvorbě vzdělávacích programů.

Projekt zapadá do celkových příprav vstupu České republiky do Evropské unie, protože otázka přizpůsobení odborné kvalifikace absolventů našich škol požadavkům evropského trhu práce je velmi naléhavá. "Kvalita a koncepce odborného vzdělávání totiž ovlivňuje nejen možnosti uplatnění pracovníků na trhu práce v Evropské unii, ale především celkovou konkurenční schopnost českých firem," uvádí Petr Viceník, český koordinátor projektu z Národního ústavu odborného vzdělávání.

Spolupráce zaměstnavatelů se školami

V České republice zatím není běžné, aby se sociální partneři, tedy zaměstnavatelé, odbory a další profesní instituce, zajímali o možnost ovlivnit cíle vzdělávacích programů. To by měl projekt, který uvádí podtitul Dialog pro vzdělávání a praxi, změnit. "Chceme využít nizozemských zkušeností z motivace firem a všech zástupců zaměstnavatelů a odborů k úzké spolupráci se školskou sférou při rozvoji vzdělávacího systému," vysvětluje hlavní koordinátorka projektu Mirjam de Jong z nizozemského Institutu odborného vzdělávání VaPro.

"Sociální partneři, kteří se do procesu odborné přípravy aktivně zapojí, mohou ovlivnit rozhodující moment odborné přípravy: totiž sladit cíle odborného vzdělávání, které školská sféra poskytuje, s požadavky, které budou klást na své potenciální zaměstnance," doplňuje Hans Hoekzema z nizozemské agentury EUFORMATION, rovněž zapojené do projektu. V zemích Evropské unie je spolupráce mezi zaměstnavateli a školami v odborném vzdělávání a přípravě na vysoké úrovni. Klíčovým prvkem tohoto partnerství je účast zaměstnavatelů a odborů při určování profesí a pracovních dovedností, které trh práce požaduje. Dalším krokem je hledání konkrétních forem a způsobu, jak lze požadované dovednosti odborným vzděláváním dosáhnout.

Elektrotechnika a informační technologie, potravinářství, obchod

Dvouletý projekt je řízen v rámci programu MATRA nizozemským sdružením institucí odpovědných za odbornou přípravu a za českou stranu ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy s účastí ministerstva práce a sociálních věcí. Projekt financuje z převážné části nizozemské ministerstvo zahraničních věcí a jeho koordinaci v České republice zajišťuje Národní ústav odborného vzdělávání.

Projekt využívá nizozemských zkušeností a prohloubí vědomosti i praktické dovednosti zúčastněných partnerů v součinnosti se vzdělávacími institucemi v oblasti odborného vzdělávání. Projekt bude v období let 2002 a 2003 realizován ve třech pilotních sektorech: elektrotechnika a informační technologie, potravinářství a obchod. Konečným cílem je uplatnit získané znalosti a zkušenosti i vdalších sektorech. Během úvodní fáze nizozemskočeského projektu navštívili Českou republiku holandští experti a společně s českým řídícím štábem zpracovali plány aktivit v jednotlivých pilotních sektorech ­ to znamená rozvrh práce v národním a regionálním měřítku, který zahrnuje přípravu, školení a konkrétní činnosti pilotních skupin.

Nyní přechází projekt do své druhé fáze, která je již přímo zaměřena na výměnu poznatků. Na seminářích budou vybraní odborníci školit zástupce zaměstnavatelů a odborů a jimi navržených expertů v oborových skupinách. Ve třetí, závěrečné fázi projektu budou v pilotních skupinách zpracovány konkrétní podklady pro tvorbu vzdělávacích programů. Nedílnou součástí projektu je mezinárodní konference nazvaná Dialog pro vzdělávání a praxi, která odstartuje práci pilotních oborových skupin. Konference se bude konat 24. října 2002 v Praze.

Odborné vzdělávání

Odborné vzdělávání absolvuje v České republice převážná většina žáků a studentů ­ prochází jím téměř 80 procent populace. Většina absolventů s odborným vzděláváním přitom odchází přímo na trh práce. Absolventi středních škol patří na trhu práce k rizikovým skupinám, protože jsou ohroženi nezaměstnaností ve vyšší míře.

Národní ústav odborného vzdělávání analyzuje a vyhodnocuje situaci na trhu práce a požadavky na kvalifikaci pracovníků a také ovlivňuje obsah, cíle a metodiku odborného vzdělávání, aby vytvořil absolventům co nejlepší předpoklady k pracovnímu uplatnění. Snaží se promítnout požadavky zaměstnavatelů do vzdělávacích programů. Kvůli nestabilitě pracovního trhu a rychlému rozvoji nových technologií navíc dochází k častým změnám požadavků na kvalifikaci a odbornost. Z toho důvodu se problém dalšího vzdělávání týká i těch, kteří mají školu již delší dobu za sebou.

Informace

Více informací o projektu MATRA naleznete na internetových stránkách Národního ústavu odborného vzdělávání: www.nuov.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Najezdíte autem málo? Příležitostní řidiči mohou ušetřit na povinném ručení

30. dubna 2024

Premium Pokud patříte mezi řidiče, kteří ročně moc kilometrů nenajedou, případně máte třeba aut víc...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...