Nebuďte nudní. Jak improvizovat při prezentacích

aktualizováno 
Čeká vás prezentace před kolegy či klienty? Snažte se být vtipní. Právě humor je totiž kořením projevu, udržuje publikum v pozornosti a „vtahuje“ do dialogu. Říká to Martin Vasquez, odborník na prezentační a komunikační dovednosti a nabízí rady, jak posluchače oslnit.

Pokud posluchače rozesmějete hned na začátku prezentace, získáte si jejich pozornost i sympatie. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dobrým příkladem je Steve Jobs, zakladatel firmy Apple. Podstatnou součástí jeho prezentací byl dialog s publikem, jehož důležitým a také nejjednodušším startérem je smích. Nutno dodat, že „narušoval“ jeho přednášky poměrně často. Navíc díky tomu, že se Steve Jobs dokázal uvolnit a uměl si užít pozornosti široké i odborné veřejnosti, byl dokonale nad věcí a dialog probíhal naprosto spontánně.

Zkuste improvizovat

Martin Vasquez

  • je absolventem pražské DAMU a Divadelní fakulty JAMU v Brně. 
  • Založil Českou improvizační ligu a improvizační divadlo JUST! IMPRO a centrum výzkumu a rozvoje improvizace IMPRO INSTITUT. 
  • Věnuje se vedení kurzů rozvoje prezentačních a komunikačních dovedností, rétoriky a argumentace. 
  • Vydal knihu Buďte mistry improvizace.

Vhodným způsobem, jak rozvíjet prezentační dovednosti, jsou improvizační cvičení. Prvním, kdo začal improvizaci aplikovat do rozvoje osobnosti, byl Keith Johnstone, britský divadelní režisér a průkopník improvizačního divadla. Právě prostřednictvím speciálních cvičení začal s tréninkem koncentrace, pohotovosti a spolupráce. Později byla tato metoda převedena do firemního prostředí. 

Techniky improvizace otevírají v našem mozku nová centra, nebo je učí pracovat neobvyklým způsobem. Díky nim můžeme zkvalitnit například vystupování, orientaci v tématu či interakci s publikem. Vyzkoušejte si několik z nich:

Cvičení pro 2 osobySouboj otázek

Účastníkům je určeno téma a úkolem je rozvíjet ho pouze pomocí otázek. Mnohem složitěji se totiž hledají odpovědi ve formě otázky než ve formě odpovědi, člověk musí použít mnohem více kreativity. Cvičení rozvíjí pohotovost reakce a také způsob argumentace. 

Příklad: Fastfoodové občerstvení
A: Co si dáte? 
B: Máte nějaké menu? 
A: Vidíte támhle tu ceduli? 
B: Vy jste nikdy nic nepřehlédl? 
A: Mohl byste si už vybrat? 
B: Jak dlouho bude trvat příprava cheesburgeru?

Cvičení pro 2 a více osobMáš minutu!

Každý na kus papíru napíše dvouslovné téma, které předá napravo sedícímu kolegovi. Ten musí na toto téma hovořit přesně minutu. Rozvíjí se tak schopnost odhadnout časovou náročnost tématu a plánování struktury prezentace.

Příklad:
Jak vydělat
Proč změna
Chování konkurence
Možnosti růstu

Cvičení pro 2 osobyJinak

První osoba vypráví souvislý příběh na libovolné téma. Druhý mění děj příběhu tím, že řekne „jinak“. Vypravěč pak musí poslední informace příběhu změnit. Tímto se trénují rychlé reakce na nečekané změny, případně reakce na diskuzi s neodbytným posluchačem v čase vyhrazeném otázkám po prezentaci.

Příklad: Co jsem dělal včera
A: Šel jsem včera se ženou do kina... 
B: Jinak! 
A: Šel jsem včera se ženou na večeři a v tom...

Cvičení pro jednu osobuCesta pozpátku

Vezměte si prezentaci a zkuste ji napsat pozpátku. Začněte slovy: „Děkuji vám za pozornost.“ Poté postupujte k úvodu: „Rád bych dnes mluvil o tomto tématu.“ Uvidíte, kolik zbytečných věcí objevíte.

Cvičení pro jednu osobuŠest obrazů

Vzpomeňte si na nějaký oblíbený film nebo knihu a zkuste příběh zasadit do šesti jednoduchých obrazů tak, aby zůstal srozumitelný. Tyto obrazy si poté zapište jako krátký popis děje. Tímto tvůrčím procesem vznikají například vtipy. Základní esencí vtipu je redukce informací.

A ještě pár postřehů:

  • Připravte si startovací vtip - pokud posluchače rozesmějete hned na začátku prezentace, získáte si jejich pozornost i sympatie. Vtipnou poznámkou je připravíte na to, že přichází něco jiného, než na co jsou zvyklí.
  • Buďte autentičtí - odhalte posluchačům své pravé já, buďte bezprostřední. Tématem, které prezentujete, alespoň na chvíli žijte. Snažte si s ním trochu hrát, jistě v něm naleznete pár skrytých vtipů.
  • Rozvíjejte dialog s publikem - ve chvíli, kdy obdržíte od publika první pozitivní zpětnou vazbu, pokládejte publiku otázky. Bavte se s nimi o tématu. Pokud nebudou chtít odpovídat, nestane se vám nic víc než to, že odpovíte vy.

Žebříček úspěšnosti prezentace

Aby vás vtipná odpověď napadla hned teď!

Stáhněte si e-knihu Buďte mistry improvizace a další literaturu osobního rozvoje na Knihy.iDNES.cz

Stanovte si žebříček, podle kterého budete jednoduše měřit úspěšnost prezentace. Zakládá se na poměru usnuvších posluchačů v průběhu výkladu. 

  • jsme na 100 % neúspěšní, pokud všichni posluchači usnou nebo odejdou
  • jsme stále neúspěšní, pokud se naši posluchači viditelně nudí
  • za částečný úspěch se dá považovat, když u některých posluchačů pozorujeme zájem o prezentované téma
  • pokud si někteří zapisují poznámky, máme téměř vyhráno
  • 100% úspěch zaznamenáváme teprve tehdy, až posluchači bloky odloží a hltají nás očima, smějí se a tleskají
Autoři:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Mladí hledají bydlení stále častěji mimo velká centra. Vyplatí se to

Ilustrační foto

Na koupi bytu na hypotéku v Praze nebo Brně často nedosahují už nejenom takzvaní singles, ale i mnoho mladých párů,...

Jak umí s láskou na pracovišti zatočit zaměstnavatel. Hrozí výpověď?

Ilustrační foto

On firmě šéfuje, ona zastává na témže pracovišti funkci hlavní účetní. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby to nebyli...

Daně bez chyb: tipy pro studenty, důchodce a lidi na rodičovské

Ilustrační snímek

Na odevzdání daňového přiznání mají poplatníci již jen dva týdny. Posledním dnem pro odevzdání daňového formuláře je...

Kvíz: Víte, kdy i jako zaměstnanci musíte přiznat daně sami?

Ilustrační snímek

Termín odevzdání daňového přiznání se blíží. Možná si myslíte, že se vás netýká, protože jste zaměstnaní. Pokud si ale...

V pojistných podvodech jsou nové trendy, hlásí pojišťovny

Ilustrační snímek

Přijít si k penězům pojistným podvodem je značné riziko. Pojišťovny hlásí, že se jim daří odhalovat stále víc případů,...

Další z rubriky

Odbornice: První tři dny se nebude stonat zadarmo, má to ale pravidla

advokátka Klára Valentová

Od 1. července se ruší takzvaná karenční doba, po kterou nemocní zaměstnanci nedostávali až dosud vůbec nic. Co tato...

Milostné pletky na pracovišti se nejvíce týkají lidí v kancelářích

Ilustrační snímek

Víte, že tamten kouká po ní? A tamta se s ním už rozešla? Milostné vztahy na pracovišti patří mezi žhavá témata, ať se...

Životní šance z pracáku: Bývalá referentka dnes šéfuje padesáti lidem

Martina Böhmová, ředitelka pobočky Stavebniny DEK v pražských Stodůlkách

Profesní život manažerky Martiny Böhmové přináší dvě dobré zprávy. Kariéru lze dělat, i když s tím začnete později, než...

Tento týden nabídne dividendy od Philip Morris, Deere, Xerox a spousty dalších

Tento týden nabídne dividendy od Philip Morris, Deere, Xerox a spousty dalších

Kurzy.cz Poslední březnový týden přinese na Wall Street rozhodný den pro nárok na dividendu hned od více než 400 společností, kd...

Najdete na iDNES.cz