Pátek 9. prosince 2022, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 9. prosince 2022 Vratislav

Firmy chtějí kvalitní zaměstnance, ale neumějí je hledat

Řada firem si stěžuje, že nabídka trhu práce neodpovídá jejich požadavkům a že nemohou najít schopné zaměstnance. Do jejich hledání ale mnoho peněz a úsilí neinvestují. Ukázal to průzkum právní kanceláře Vilímková Dudák & Partners a společnosti Mazars.

Většina personalistů hledá vhodné kandidáty na volné pozice na běžných inzertních serverech. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Většina firem využívá k hledání nových kandidátů na volné pozice jen běžné inzertní servery a do náborové kampaně je ochotna investovat jen pár desítek tisíc korun za rok.

„Přitom výběr vhodného zaměstnance prostřednictvím efektivní nástrojů je jedním ze základních předpokladů úspěchu každé firmy. Správně nastavená marketingová kampaň může výrazně pomoci ve zviditelnění firmy jako dobrého zaměstnavatele. A tím pádem i v konkurenčním boji o získávání kvalitních lidí,“ říká Ivana Folwarczná Martínková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners. Podle ní ovšem jen polovina personalistů si s takovou marketingovou strategií dává práci.

Může se hodit

Hledáte novou nebo lepší práci? Aktuální pracovní nabídky najdete na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti a nestůjte v koutě. Vytvořte si profesionální životopis.

Potřebujete radu. Ptejte se v poradně jobDNES.cz.

„Personální manažeři mají v současnosti problém s obsazováním volných pozic, zejména v oblasti technických profesí. Budování povědomí o firmě je tak více než žádoucí. Navíc tím, že o sobě dáváme vědět, apelujeme již na školáky, studenty a hlavně jejich rodiče, kteří mohou ovlivnit výběr studijních oborů,“ doplňuje Ivana Folwarczná Martínková.

Jenže podle průzkumu většina oslovených personalistů, a bylo jich více než stovka, se efektivnímu hledání nových kandidátů nevěnuje. Přesně 77 procent využívá specializované internetové servery. Na doporučení stávajících zaměstnanců pak dá 75 procent z nich. A více než polovina, přesně 54 procent, se při výběru obrací do vlastních zdrojů (interní recruitment). Na aktivní vyhledávání, například přes sociální sítě, sází 40 procent dotázaných odborníků.

V přibližně jedné třetině případů spolupracují personalisté se školami, využívají agentury specializující se na přímé vyhledávání manažerů a specialistů, tzv. „headhunters“, případně spoléhají na to, že si je kandidáti vyhledají sami.

Pětina HR odborníků, tedy personalistů, inzeruje v médiích a 15 procent využívá k oslovení zaměstnanců pracovní veletrhy. Vůbec nejméně, pouze v jediném procentu, se využívají úřady práce a personální agentury.

Podle Jany Boštíkové, vedoucí oddělení HR&Payroll Services společnosti Mazars, která se na průzkumu podílela, jsou jedním z nejspolehlivějších zdrojů zajímavých tipů na nové pracovníky stávající zaměstnanci firmy. „Společnosti by je měly do přípravy náborové kampaně zapojit. A to tak, že je budou dostatečně a včas o jejím průběhu a výsledku informovat. Ovšem ze zkušenosti víme, že atmosféru ve firmě častokrát narušuje právě špatná komunikace směrem dovnitř,“ tvrdí Jana Boštíková.

Pár tisíc korun měsíčně a dost

Do propagace v oblasti náboru nových kolegů investuje 58 procent společností sumu do 100 tisíc korun ročně, což je jen necelých 8 500 korun za měsíc. Přibližně třetina společností podporuje budování své značky dobrého zaměstnavatele částkou mezi 100 a 250 tisíci ročně a pouhých 13 procent dává do propagace více jak 250 tisíc za rok.

“Tento výsledek je překvapivý vzhledem k faktu, že třetina sledovaných firem jsou velké společnosti s více než pěti stovkami zaměstnanců. Stále je patrný trend, že i velké společnosti nejsou zatím příliš ochotny investovat do HR marketingu vyšší částky odpovídající jejich velikosti. Je to škoda, protože špatně provedený nábor často znamená dodatečné náklady, které mnohdy převýší původní investici do správně nastaveného marketingového mixu,“ uzavírá Jana Boštíková.

Autor:
  • Nejčtenější

Založili si rodinnou farmu, dnes jejich obrat míří k deseti milionům

K podnikání je přivedla společná láska k dobrému a zdravému jídlu. Přestože mají manželé Kuderovi dvě malé děti,...

SIPO lidé používají ze zvyku. Výhodné to ale není

Rychle rostoucí náklady na život si žádají revizi domácích rozpočtů. Lidé zjišťují, kudy jim utíkají peníze. Příklad...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PORADNA: Musí předčasný důchodce přestat pracovat, nebo smí vydělávat?

Výpočet předčasného důchodu koncem roku 2022 je výhodnější než výpočet klasického důchodu v roce 2023. Do předčasného...

Zrušili můj mobilní tarif. Mají právo mě převést na jiný a dražší?

Svůj tarif k mobilnímu telefonu můžete měnit zpravidla jednou za zúčtovací období. To když narazíte na něco, co by lépe...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mzdy ve světle krizového roku. Jaký bude vývoj a kde zaměstnancům nepřidají

Premium Letošní rok je turbulentní a plný zvratů. Inflace, všeobecné zdražování, válka na Ukrajině a s ní související...

Děti na prodej. Za tři stovky. Jak bují dětská prostituce v Česku

Premium Prostituce je v Předlicích naprosto běžná. Jenže i ta dětská. Obyvatelé místního ghetta popisují, jak se děti prodávají...

Takoví slušní lidé, říkali o nich. Rodině přitom vládl teror a nechutnosti

Premium Muž, který ten prosincový den přišel na místní oddělení VB Strašnice, vypadal velmi rozpačitě. „Ono se to bude zdát asi...

RECENZE: Vzal to Radegast. Největší dar přináší konečně zase pohádku

Premium Ani světácky se tvářící fantasy jako Princezna zakletá v čase 2, ani rozjímání o smrti jako Princ Mamánek. Příběh...

Živnostníkům a OSVČ s nízkými zisky od ledna opět zdraží povinné odvody

Premium Všichni drobní podnikatelé a další osoby samostatně výdělečné činné, které mají nízké zisky, nebo jsou ve ztrátě, si...

Reportáž z firmy, jejíž lidé přemýšlejí o pečivu a současné situaci

Pekař peče housky. A je to pořád náročná práce. Zvláště, když mu před pekárnou stále stojí fronta a lidé chtějí vybírat...

Mzdy ve světle krizového roku. Jaký bude vývoj a kde zaměstnancům nepřidají

Premium Letošní rok je turbulentní a plný zvratů. Inflace, všeobecné zdražování, válka na Ukrajině a s ní související...

Účetní je nedostatková profese. Kolik berou a kolik by chtěli mít?

Je to nenápadný profesionál, který má hodně talentu a ještě více píle. Na párty sice svým povoláním nikoho neohromí,...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Zemřela Kirstie Alleyová. Hvězda trilogie Kdopak to mluví podlehla rakovině

Po krátkém boji s rakovinou zemřela v 71 letech americká herečka Kirstie Alleyová, hvězda filmové trilogie Kdopak to...

Politik opustil partnerku a děti po šestnácti letech kvůli pornoherečce

Německý politik Hagen Reinhold (44) opustil svoji dlouholetou partnerku Karoline Preislerovou (51), se kterou má tři...

Žádné Uložto! Startuje České kino, za stovku nabízí ke streamování 650 filmů

Oblíbené české filmy, pohádky i seriály ke stažení na jednom místě, legálně a ve vysoké kvalitě slibuje nová platforma...

Založili si rodinnou farmu, dnes jejich obrat míří k deseti milionům

K podnikání je přivedla společná láska k dobrému a zdravému jídlu. Přestože mají manželé Kuderovi dvě malé děti,...