Firmy chtějí kvalitní zaměstnance, ale neumějí je hledat

aktualizováno 
Řada firem si stěžuje, že nabídka trhu práce neodpovídá jejich požadavkům a že nemohou najít schopné zaměstnance. Do jejich hledání ale mnoho peněz a úsilí neinvestují. Ukázal to průzkum právní kanceláře Vilímková Dudák & Partners a společnosti Mazars.

Většina personalistů hledá vhodné kandidáty na volné pozice na běžných inzertních serverech. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Většina firem využívá k hledání nových kandidátů na volné pozice jen běžné inzertní servery a do náborové kampaně je ochotna investovat jen pár desítek tisíc korun za rok.

„Přitom výběr vhodného zaměstnance prostřednictvím efektivní nástrojů je jedním ze základních předpokladů úspěchu každé firmy. Správně nastavená marketingová kampaň může výrazně pomoci ve zviditelnění firmy jako dobrého zaměstnavatele. A tím pádem i v konkurenčním boji o získávání kvalitních lidí,“ říká Ivana Folwarczná Martínková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners. Podle ní ovšem jen polovina personalistů si s takovou marketingovou strategií dává práci.

Může se hodit

Hledáte novou nebo lepší práci? Aktuální pracovní nabídky najdete na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti a nestůjte v koutě. Vytvořte si profesionální životopis.

Potřebujete radu. Ptejte se v poradně jobDNES.cz.

„Personální manažeři mají v současnosti problém s obsazováním volných pozic, zejména v oblasti technických profesí. Budování povědomí o firmě je tak více než žádoucí. Navíc tím, že o sobě dáváme vědět, apelujeme již na školáky, studenty a hlavně jejich rodiče, kteří mohou ovlivnit výběr studijních oborů,“ doplňuje Ivana Folwarczná Martínková.

Jenže podle průzkumu většina oslovených personalistů, a bylo jich více než stovka, se efektivnímu hledání nových kandidátů nevěnuje. Přesně 77 procent využívá specializované internetové servery. Na doporučení stávajících zaměstnanců pak dá 75 procent z nich. A více než polovina, přesně 54 procent, se při výběru obrací do vlastních zdrojů (interní recruitment). Na aktivní vyhledávání, například přes sociální sítě, sází 40 procent dotázaných odborníků.

V přibližně jedné třetině případů spolupracují personalisté se školami, využívají agentury specializující se na přímé vyhledávání manažerů a specialistů, tzv. „headhunters“, případně spoléhají na to, že si je kandidáti vyhledají sami.

Pětina HR odborníků, tedy personalistů, inzeruje v médiích a 15 procent využívá k oslovení zaměstnanců pracovní veletrhy. Vůbec nejméně, pouze v jediném procentu, se využívají úřady práce a personální agentury.

Podle Jany Boštíkové, vedoucí oddělení HR&Payroll Services společnosti Mazars, která se na průzkumu podílela, jsou jedním z nejspolehlivějších zdrojů zajímavých tipů na nové pracovníky stávající zaměstnanci firmy. „Společnosti by je měly do přípravy náborové kampaně zapojit. A to tak, že je budou dostatečně a včas o jejím průběhu a výsledku informovat. Ovšem ze zkušenosti víme, že atmosféru ve firmě častokrát narušuje právě špatná komunikace směrem dovnitř,“ tvrdí Jana Boštíková.

Pár tisíc korun měsíčně a dost

Do propagace v oblasti náboru nových kolegů investuje 58 procent společností sumu do 100 tisíc korun ročně, což je jen necelých 8 500 korun za měsíc. Přibližně třetina společností podporuje budování své značky dobrého zaměstnavatele částkou mezi 100 a 250 tisíci ročně a pouhých 13 procent dává do propagace více jak 250 tisíc za rok.

“Tento výsledek je překvapivý vzhledem k faktu, že třetina sledovaných firem jsou velké společnosti s více než pěti stovkami zaměstnanců. Stále je patrný trend, že i velké společnosti nejsou zatím příliš ochotny investovat do HR marketingu vyšší částky odpovídající jejich velikosti. Je to škoda, protože špatně provedený nábor často znamená dodatečné náklady, které mnohdy převýší původní investici do správně nastaveného marketingového mixu,“ uzavírá Jana Boštíková.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Kvíz: Víte, kolik jsme vydělávali a kolik stál chleba v roce 1989?

Více než dvě třetiny Čechů jsou přesvědčeny, že se dnes mají lépe, než tomu bylo před 17. listopadem roku 1989. Ve...

Vysoké ceny nemovitostí vyhánějí lidi z míst, kde se cítí doma

Nákup nemovitosti na hypotéku pro vlastní bydlení je bezesporu rozumnou investicí. Otázka ale je, zda je při současných...

Tři způsoby, jak se pasivitou připravíte o peníze

Znalosti Čechů o financích a nakládání s penězi nevyznívají úplně lichotivě. Úroveň finanční gramotnosti u nás dosahuje...

Salát občas zbude, kachna nikdy. Jak a za kolik obědváme v práci

Obědová menu za poslední léta poznamenalo hodně trendů. Krabičky se zdravým jídlem, veganská a raw strava, menší porce,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z konopí umí získat léčivý kanabidiol. Teď ho chce zpřístupnit lidem

Jan Storch je vědec. Se svým týmem byl jedním z prvních, kdo vymysleli, jak z technického konopí průmyslově izolovat...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Tabulka čokolády jim změnila život. Pochválil je prý i světoznámý guru

Petra a Dalibor Michnovi před časem zjistili, jak má chutnat opravdová čokoláda. Uchvátilo je to, proto ji začali...

Kdo vydělává v IT nejvíce? Některé profese běžně přes 50 tisíc korun

Odborníci na informační technologie si mohou z pracovních nabídek vybírat. Ale není ajťák jako ajťák, také informatikou...

SOS, pracuji v open space! Co vám hrozí ve velkých kancelářích?

I zaměstnance pracující v pohodlí kanceláře mohou postihnout leckteré zdravotní potíže. Třeba syndrom karpálního tunelu...

Na konec roku firma nařídila dovolenou, já už ale žádnou nemám. Co teď?

Volno mezi vánočními svátky většinu z nás potěší. O to víc, pokud se majitel firmy právě rozhodl nám ty čtyři dny dát...

Adecco spol. s r.o.
Elektromechanik Ostrava, přímo pod kmen

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz