Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak vám mohou sociální sítě uškodit při hledání lepší práce

  • 51
V době téměř nulové nezaměstnanosti se mnoho Čechů ohlíží po lepší pracovní pozici. Málokdo však tuší, že díky rozmachu digitalizace jim mohou k získání práce snů významně pomoci sociální sítě. Jak přesně, vysvětluje Jan Vašík z agentury Fairy Tailors.

Ekonomická krize je zažehnána. V České republice je poptávka po zaměstnancích obrovská snad ve všech oborech. Skoro by se dalo říct: ideální příležitost najít si konečně práci, po které jste vždy tajně toužili. 

Pokud se tedy právě uvolnilo místo na pozici, na kterou jste si už dlouho brousili zuby, máte připravený perfektní životopis i odpovídající pracovní zkušenosti, dalo by se říct, že máte vyhráno. Ne tak docela. V éře internetové komunikace totiž o vašem přijetí či nepřijetí mohou často rozhodovat i faktory, kterým byste možná v minulosti nepřisuzovali žádnou váhu. Například to, jak se chováte na sociálních sítích.

Lustrace uchazečů

Podle posledních zveřejněných informací je v České republice na Facebooku aktivních více než 4,9 milionu lidí. Statistiky přitom uvádějí, že pouze 7,6 procenta uživatelů internetu v Česku žádnou sociální síť nevyužívá. 

Jan Vašík

  • Vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu ČZU v Praze, obor systémové inženýrství. 
  • On-line marketingu se věnuje od roku 2008.
  • Agenturu Fairy Tailors založil v roce 2013, kdy se rozhodl on-line marketing zaměřit na sociální sítě. 
  • Je spoluautorem knihy Adaptivní organizace.
Jan Vašík

Je proto více než pravděpodobné, že se váš recruiter anebo potenciální zaměstnavatel během výběrového řízení pokusí váš profil dohledat. Tento trend k nám dorazil ze Spojených států. Již před několika lety se přitom v rámci České republiky konal průzkum, podle kterého takto kontroluje uchazeče o práci téměř 70 procent firem. 

Jednou z cest, jak se vyhnout komplikacím u pohovoru, je například u Facebooku pečlivé nastavení soukromí. U ostatních sítí, které tuto možnost nenabízejí, jako je Instagram, LinkedIn, Twitter, pomůže skrytí profilu nebo v případě YouTube skrytí videí. V extrémním případě můžete sáhnout i ke zrušení účtu. 

Mnohem efektivnější je se sociálními sítěmi cíleně pracovat a budovat svou osobní značku. Podobně jako to dělají samotné firmy.

Jak se daří sociálním sítím v České republice

Nejpopulárnější sociální sítí v České republice je suverénně Facebook, který aktivně využívá celkem 4,9 milionu lidí, tedy téměř polovina populace. Nejsilnější zastoupení má přitom ve věkové kategorii 13 až 45 let, která tvoří téměř 80 % všech uživatelů. 

Na druhém místě se drží YouTube. Ten pravidelně navštěvuje 4,7 milionu lidí. Sociální síť Instagram využívá 1,6 milionu lidí, LinkedIn pak zhruba 1,4 milionu. O pátou pozici se dělí Twitter a Snapchat, každý z nich pravidelně používá asi 400 tisíc lidí.

Důležité je si nejprve ujasnit, s jakým typem sociální cítě pracujete. Zatímco na síti LinkedIn zaměstnavatelé většinou zkoumají zkušenosti a reference kandidátů, na zábavních sítích typu Facebook nebo Instagram zjišťují, jak nový člověk do firmy zapadne. 

Zejména pro druhý jmenovaný typ sítí přitom platí, že je nutné se zbavit veškerého nevhodného či kompromitujícího obsahu. Pokud jste to tedy ještě neudělali, smažte především nejrůznější příspěvky týkající se požívání alkoholu, násilí anebo sexu. Zbavit byste se měli také vulgarit. 

Doporučuji zachovat pouze takový obsah, za který byste se nestyděli ani ve svém životopise nebo na pohovoru. Cílem určitě není vytvořit nemastný, neslaný profil. Měli byste zůstat sami sebou. Důležité je však najít určitou hranici. Zkuste se proto podívat na své příspěvky očima člověka, který vás do nové práce přijímá.

S vylepšováním šancí ve výběrovém řízení pomocí sociálních sítí je potřeba začít s předstihem, a to nejlépe několikaměsíčním. Jedině tak bude vaše prezentace konzistentní.

Cesta k osobnímu brandingu

Pro budování osobního brandingu, chcete-li značky, obecně platí, že je důležité zveřejňovat příspěvky cíleně a strategicky. Sociální sítě neprofesního charakteru, jako je například Facebook, jsou vhodné pro sdílení unikátních věcí, které odhalují vaše osobní charakteristiky a informace, jež váš životopis neobsahuje. 

Sem patří nejrůznější koníčky a zájmy, které vás odlišují od ostatních. Velmi ale záleží na pozici, o kterou usilujete. Pokud se ucházíte o kreativní pozici, jako je třeba grafik nebo copywriter, bude vhodné tyto jinak zábavní sítě využít jako prostor pro prezentaci vlastních děl a vaší osobnosti.

Jiné to samozřejmě bude, pokud se hlásíte například na pozici v oblasti financí, kdy pro váš bude klíčová aktivita na LinkedIn a sítě zábavního charakteru budete využívat pouze jako doplněk.

Ať už se ale hlásíte na jakoukoliv pozici, měli byste se vyhnout za každou cenu nepravdivým tvrzením. Mějte na paměti, že obsah sdílíte i se svými přáteli a známými. A protože i ti vám někdy v budoucnu s kariérním růstem mohou pomoci, jakákoliv fabulace by vám mohla jedině uškodit.