Navíc charakteristiky klientů vyhotovené personalisty této agentury vyznívají urážlivě až vulgárně. O vyjádření k dané problematice jsme požádali zástupkyni jiné personální agentury - Zdeňku Bajerovou, manažerku divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half. "Každá personální agentura je povinna zabezpečit, aby nedocházelo k jakémukoli zneužití osobních dat jejích klientů," říká k případu.
Jak dlouho zůstávají v personálních agenturách údaje o jejích klientech?
Tak dlouho, dokud klient - uchazeč o zaměstnání - chce a potřebuje služby personální agentury využívat - tedy když hledá zaměstnání. Časově to bývá různé, některý uchazeč je hledá týden, jinému to může trvat i několik měsíců.
Jakým způsobem by personální agentura měla evidovat a likvidovat údaje o svých klientech?
Personální agentura, stejně jako každý další subjekt, který hodlá zpracovávat osobní údaje, má oznamovací povinnost vůči Úřadu pro ochranu osobních údajů. Takové oznámení obsahuje mimo jiné i popis opatření k zajištění ochrany osobních údajů. Agentura je povinna zabezpečit, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, zničení, neoprávněnému nebo nahodilému přístupu nebo jakémukoliv jinému zneužití. Způsob likvidace údajů potom závisí na formě jejich uchovávání. Údaje v listinné formě se skartují, údaje v elektronické podobě se odborně vymažou tak, aby nemohlo dojít k jejich obnovení.
Čím je personální agentura vázána, aby se údaje jejího klienta uchazeče o zaměstnání nedostaly na veřejnost? Existuje nějaká ochrana klientů?
Kromě svých etických pravidel je agentura vázána i zákonem o ochraně osobních údajů a samozřejmě dalšími právními předpisy, zejména občanským zákoníkem, který obsahuje i ustanovení o ochraně osobnosti. S osobními údaji se smí nakládat pouze se souhlasem subjektu údajů, tedy se souhlasem uchazeče - klienta. Agentury tento souhlas vyžadují většinou na svém dotazníku nebo na speciálním formuláři.
Existují nějaké normy, podle kterých personalisté popisují charakteristiku klientů? Může charakteristika obsahovat personalistovo subjektivní sdělení a citově zabarvená hodnocení a proč?
Všeobecné normy personalistů nebo konzultantů personálních agentur pro tento účel neexistují, ale je to záležitost etiky dané agentury a také jednotlivých konzultantů. Hodnocení uchazečů je však nezbytné, je to důležitá součást práce konzultanta v personální agentuře a součástí tohoto hodnocení je nepochybně také osobní charakteristika uchazečů. Hodnoceno je vystupování uchazečů, jejich prezentace, k níž patří i styl oblékání a vzhled, a druhou částí je hodnocení zkušeností, odborných znalostí a dovedností uchazeče. Konzultant se samozřejmě nemůže ubránit subjektivnímu hodnocení, které mu navíc pomáhá si uchazeče dobře vybavit i po delší době od pohovoru. Hodnocení by však nikdy nemělo být urážlivé nebo nějak diskriminující.
Může si klient složku se svou charakteristikou vyžádat, když už nemá zájem o služby agentury?
Pokud si uchazeč nepřeje využívat služby agentury, musí to oznámit písemně nebo ústně. Agentura je poté povinna údaje o uchazeči odstranit způsoby, o nichž jsem hovořila, a to včetně dotazníku, který obsahuje charakteristiku - tedy hodnocení klienta.
Personální agentura musí osobní údaje svých klientů chránit
SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?
Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...
Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání
Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok
Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...
Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc
Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti
Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...
KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?
Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...
Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání
Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...
Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc
Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...
Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?
Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...
Instalatér do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč