Pokud zaměstnanci nechtějí přijímat nové úkoly, nejsou iniciativní a je jim zatěžko občas zůstat v práci přesčas, dělá manažer někde nějakou chybu. Tady jsou čtyři nejčastější.
1. chyba Odměna místo pochvaly
Někteří manažeři si myslí, že finanční odměna je pro zaměstnance největší motivací, a tuto složku přeceňují. Vůbec neberou v potaz fakt, že peněžní prémie mají jen krátkodobý motivační účinek. Zaměstnanci si totiž na finanční odměny zvyknou, po čase je přestanou vnímat jako osobní ocenění a tento druh benefitů si začnou nárokovat automaticky, bez ohledu na svůj pracovní výkon.
Může se hoditSháníte novou práci? Na jobDNES.cz vybírejte denně z aktuálních pracovních nabídek. Zaujměte kvalitním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma, snadno a bez registrace. |
Manažeři mnohdy vůbec nezohledňují skutečnost, že zaměstnanci mají i nemateriální potřeby, které je mohou výrazně motivovat: uznání, respekt nebo smysluplnost vykonávané práce. Ústně nebo písemně projevená pochvala má pak z dlouhodobého hlediska často větší motivační efekt než nárazová finanční odměna. Zvláště pak, pokud manažer udělí pochvalu adresně, osobně a náležitě ji zdůvodní.
2. chyba Plýtvání schopnostmi
Další častou manažerskou chybou je plýtvání cennými schopnostmi pracovníků. Šéfové, nedostatečně obeznámení s potenciálem svých podřízených, jim zadávají triviální úkoly, které neodpovídají jejich profesním zkušenostem nebo pracovní pozici. Zaměstnanci se pak cítí nevyužití.
K plýtvání schopnostmi pracovníků dochází zvláště ve firmách, kde manažeři podporují podnikovou kulturu viny a strachu. V takovém prostředí se lidé obávají fundovaně vyjadřovat k pracovním problémům, nabízet své nápady či zlepšováky a hledat nová konstruktivní řešení. Takhle však zaměstnanci nejednají kvůli nedostatku invence, ale ze strachu, že by mohli na svůj proaktivní přístup doplatit.
3. chyba Stále se měnící úkoly
K obvyklým manažerským chybám, které snižují motivaci zaměstnanců, patří neustále se měnící úkoly. Někteří manažeři uvažují i rozhodují zbrkle, nekoncepčně a sami přesně nevědí, jakých cílů je třeba prioritně dosáhnout a jakými prostředky.
4. krok Iritující prostředí
Pracovníkům může vadit například nevyhovující židle, pomalý počítač, nestabilní operační systém nebo hlučné kancelářské prostředí, ve kterém kolegové nahlas telefonují nebo třeba jedí aromatická jídla. Často jsou to přitom snadno odstranitelné překážky, které se dají vyřešit nasloucháním zaměstnancům a prostou přímočarou komunikací.