Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaký potenciál má vaše firma?

Mezi odborníky i praktiky existuje trvalá diskuse na téma jak a zda vůbec měřit jevy a procesy v ekonomice, managementu, marketingu a podnikání obecně. Názory se rozkládají do spektra mezi extrémy: na jedné straně jsou to tzv. “hard“ a na druhé straně “soft“ přístupy k realitě.
telegraf ručkový vysílač

telegraf ručkový vysílač

Dosud převládaly názory finančních expertů, specialistů na simulace výrobních a ekonomických procesů apod., kteří preferovali “hard“ přístupy k ekonomice a podnikání pod heslem – “co se nedá měřit, to se nedá řídit“. Zcela lakonicky uvedený požadavek formuloval např. S. M. Višněv (1977, s. 9) slovy “Základními prvky modelů jsou “parametry“ (v daném případě ekonomické parametry).

Parametry (parametrické ukazatele, charakteristiky) rozumíme takové měřitelné veličiny, které charakterizují strukturu ekonomických systémů, jejich stav, úroveň a vývojový proces. Tyto veličiny tvoří kostru modelů a základ aplikace kvantitativní analýzy v ekonomii.“ Tentýž autor v kapitole věnované “Měření ekonomických veličin“ (tamtéž s. 118) jednoznačně konstatuje, že “neměřitelné není veličina“.

Nicméně dále konstatuje, že v ekonomice je termín “veličina“ používán v širším smyslu a připouští se rozbor veličin principiálně neměřitelných. Dodává, že kromě “měření“ (určitým etalonem, měrnou jednotkou) se v ekonomii používá různých způsobů srovnávání: podle stupňů intenzity, podle pořadí (s rostoucími nebo klesajícími ukazateli), srovnání typu “lépe-hůře“ apod.

Tato srovnávání nejsou dle Višněva měřením. Jde o silně “hard“ pojetí měření v ekonomice, které ve své podstatě odpovídá “centrálně plánovanému řízení“ a starším “školám“ managementu, ve své podstatě popírající podstatu podnikání, tvořivosti, dynamiky vývoje společnosti a lidského potenciálu atd. Což sám autor nepřímo (tamtéž, s. 113) popírá konstatováním: “Není nutné dokazovat, že dynamiku rozvoje ekonomického systému nelze formalizovat úplně…“.

Přesto se s autorem lze shodnout (tamtéž, s. 119) na vymezení tří základních způsobů měření ekonomických “veličin“ (resp. veličin v podnikatelství):
1. počítání se stejnorodými diskrétními objekty;
2. “atomizace“ složité veličiny pomocí zavedení měrné jednotky, která umožňuje přejít k počítání s jednotkami stejnorodými;
3. vzájemné převádění kvalitativně různorodých objektů na jeden měřitelný objekt pomocí ekvivalentů.

Diskusi na téma “měření“ ponechávám metodologům příslušných věd a raději se pokusím popsat vlastní osvědčený přístup k “měření“ potenciálu firmy (v našem případě konkurenčního potenciálu).
V prvé řadě je nutno provést kvalitativní předběžnou analýzu řešeného (zkoumaného) objektu (jevu, procesu, firmy atd.).

A to:
a) Především je nutno vymezit prvky, vazby, hranice, subsystémy, okolí, základní rysy dynamiky a chování systému.
b) Dále je třeba pro relativně zřetelně vymezené jevy definovat tzv. normál (tzn. normální, běžnou, standardní, bazickou apod. srovnávací charakteristiku) vymezenou kvalitativně (např. popisem) nebo kvantitativně (např. číslem a rozměrem, tzn. měrnou jednotkou).
c) V následném kroku je třeba stanovit polohu “normálu“ oproti reálným jevům (čímž se dostáváme k “nejhrubšímu“ měřítku měření, tedy zatříďování) – umístění normálu může mít tři polohy:
o horní (resp. vpravo) – jde o pozici normál = maximum (obecně může jít o +Ą);
o dolní (resp. vlevo) – jde o pozici normál = minimum (obecně může jit o -Ą);
o “střední“ – reálné jevy se nacházejí “pod“ i “nad“ normálem (resp. vlevo i vpravo).
d) Následuje stanovení míry citlivosti subjektu (tzn. pro koho je “měření“, resp. vymezení veličiny určeno) na změnu veličiny (jde v podstatě o stanovení měřítka účelného /smysluplného/ zatřiďování, resp. stanovení “škály“ reálných jevů).

Pro potřeby zkoumání potenciálů můžeme měřítka (škály) roztřídit podle jejich jemnosti “popisu“ (zobrazení) reality:
a) měřítko “existence“ – jde o kvalitativní vyjádření, zda jev existuje či nikoli, resp. jde o měřítko typu “ano-ne“, ve kterém existenční míra je vymezena intervalem (-Ą,+Ą) bez jakéhokoli vnitřního dělicího bodu;
b) měřítko “tří složek“ – jde o rozdělení předchozího intervalu vnitřním dělicím bodem – výroková logika používá pro tuto situaci pojem “nebo“, což znamená: “ano“, “ne“, “tak i tak“ (resp. “to i to“, “něco mezi tím“, slovenština používá např. pojem “áno aj“);
c) dalším krokem upřesnění měřítka často bývá vymezení okrajových bodů, tedy “vyloučení“ (abstrahování) nekonečen (-Ą,+Ą) z definovaného intervalu;
d) následně jde jen o proces dalšího zjemňování měřítka např. až na milimetry, haléře, desetiny procenta atd.

Je však potřeba upozornit na některé odlišnosti různých přístupů při stanovení měřítka:
a) Velmi často se vyřazují z měřítka body dělící škálu na jednotlivé intervaly, resp. se vyřazují jen některé body (např. náš letopočet nemá nultý rok, tedy roky počítáme od roku jedna našeho letopočtu nebo jako roky před naším letopočtem – např. římské číslice vůbec neznají “nulu“).
b) Zejména v managementu, ekonomice či podnikání se obvykle “opomíjí“ zařadit do škály situace označena slovem “nevím“.
c) Opomíjí se “práce“ s vícerozměrným měřítkem např. v pojetí “vnitřní“ (tzn. systému) a “vnější“ (tzn. okolí) charakteristiky jevu apod.
Z vlastních praktických zkušeností mohu doporučit následují velmi jednoduché zásady “odhalování“ (měření) podnikatelského (konkurenčního) potenciálu.

Základní kroky postupu:
a) Rozhodnutí o existenci potenciálu – existuje či nikoli, resp. je poznatelná (je adekvátní pro “citlivost“ našeho vnímání) možná nebo nutná změna?
b) Rozhodnutí o tom, zda jde o jev vnitřní (znak systému) nebo vnější (znak jeho okolí) – nastavuje se dvojrozměrnost škály.
c) Rozhodnutí, zda je jev “pozitivní“ či “negativní“ s ohledem na vymezený normál (v případě “vnitřní škály“ jde o silnou, slabou nebo neutrální stránku systému, v případě “vnější škály“ jde o příležitost, ohrožení nebo o neutrální jev) nebo o konstatování “nevím“, které (pokud není odstraněno v relativně krátkém čase) považuji za extremní slabou stránku nebo extremní ohrožení, protože do dalšího rozhodovacího procesu vnáší nežádoucí nejistoty.
d) Následuje zjemnění měřítka, např. na intervaly “velmi slabý“, “slabý“, “velmi silný“, “silný“ atd., až např. dospějeme k měřítkům používaným účetními či technology.
Graficky pak můžeme výše popsanou strukturu měřítka znázornit tabulkou:

Zjednodušené “měření“ podnikatelského potenciálu

Jev vnitřní/vnější

Velká příle- žitost

Příle- žitost

Ohro- žení

Velké ohro- žení

Nevím

Velmi silný

4+4

4+3

4+2

4+1

4+0

Silný

3+4

3+3

3+2

3+1

3+0

Slabý

2+4

2+3

2+2

2+1

2+0

Velmi slabý

1+4

1+3

1+2

1+1

1+0

Nevím

0+4

0+3

0+2

0+1

0+0

Komentář: Jednotlivé “míry“ potenciálu jsou kromě slovního vymezení charakterizovány i číselně (0,1,2,3,4, tedy 4+4 znamená situaci: “vnitřní velmi silný jev se kombinuje s velkou /vnější/ příležitostí).

Při dalším prohloubení vymezení měřítek zkoumání a postupu měření podnikatelského potenciálu (resp. konkurenceschopnosti) je zcela běžné používání metod a technik aplikovaných v dalších vědních oborech (např. finance, marketing, management, řízení kvality /viz např. Nenadál, 2002/ atd.).

Podnikání na začátku třetího tisíciletí

Realita a trendy v podnikání - svět a ČR


Úryvek je z knihy "Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
Naučte se investovat, 2. rozšířené vydání
Investování pro začátečníky

Finanční matematika pro každého, 5.vydáníé

Autor:
  • Nejčtenější

Podívejte se, které spořicí účty a termínované vklady teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka během letošního roku snižovala základní úrokovou sazbu, aby měla inflaci pod kontrolou. Banky na to průběžně reagovaly snižováním úroků na spořicích a termínovaných účtech....

11. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Sazby hypoték budou více klesat na začátku roku 2025, říkají odborníci

Hypotéky dál mírně zlevňují, ale stále se drží zuby nehty nad 5procentní hranicí. Průměrná nabídková sazba hypotečních úvěrů podle Swiss Life Hypoindexu byla k 5. prosinci 2024 na úrovni 5,22...

6. prosince 2024

Škola vyhodila opilé učitele, soud prohrála. Nešťastný precedent, říká advokátka

Premium

Opilí učitelé přistižení s láhvemi alkoholu v uzamčeném kabinetu, odmítnutí dechové zkoušky a následný soudní spor, který zaměstnavatel prohrál. Rozhodnutí Nejvyššího soudu vyvolalo vlnu emocí. Co to...

5. prosince 2024

Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého

Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...

9. prosince 2024

Co je dobré vědět, když zvažujete uzavřít nezletilému penzijní spoření

Dnešní děti a teenageři již dobře znají hodnotu peněz a rádi se podílejí na jejich správě. Řada rodičů jim proto již na základní škole zřizuje běžné účty, aby své potomky učili nakládat s financemi...

12. prosince 2024

Co jsou to „bohaté“ Vánoce? Učte děti vnímat cenu práce a věcí už odmala

Mluvit s dětmi o penězích, jejich hodnotě i o tom, že ne vše lze mít hned, je třeba začít co nejdříve, například teď před Vánocemi. Jak na to? S předškoláky hrou. „Školákům by detailnější vhled do...

12. prosince 2024

KOMENTÁŘ: DIP je na trhu už téměř rok. O jeho výhodách Češi pořád mnoho neví

Dlouhodobý investiční produkt neboli DIP v Česku funguje od začátku letošního roku. Jde o nástroj určený primárně pro dlouhodobé investování a odkládání peněz až do důchodového věku. Nad jeho...

11. prosince 2024  14:33

KOMENTÁŘ: Jak zajistit dětem v Česku budoucnost

V Česku se v posledních letech rodí stále méně dětí. Důvodů je řada. Mladí lidé chtějí po studiích nejprve cestovat a užívat si života. Jiní dokonce říkají, že děti nechtějí, protože je to velký...

11. prosince 2024

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...