Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. listopadu 2021 Zina

Guerilla marketing je boj. Dostali i vás?

Reklama, na kterou narážíme už snad úplně všude, je obtěžující. A tak si na nás marketingoví odborníci vymysleli reklamu, která se nesnaží obtěžovat, ale zapojit. To je guerilla marketing.

Guerilla marketing je termín zpopularizovaný Jayem C. Levinsonem. Jeho kniha Guerilla Marketing vyšla již v roce 1998, Levinson definoval touto nálepkou aktivity označené jako nekonvenční cesty k oslovení potenciálních zákazníků realizované s nízkými rozpočty, jejichž výsledkem je, že recipient věnuje kampani svou pozornost, aniž by si byl primárně vědom, že jde o propagaci.

V dnešní době je pro guerilla marketing vhodná doba z několika zásadních důvodů. Především užívá jiné než klasické inzertní kanály, kterým se patrně každý obyvatel západní civilizace naučil úspěšně vyhýbat. A je levný. Pracuje také s psychologií. Má velkou šanci na to vázat na sebe sekundární publicitu. V agresivní variantě přímo napadá konkurenci. Z tohoto výčtu je zřejmé, že do guerilla marketingu je možné vměstnat prakticky všechny aktivity. Svědčí o tom i řada různých označení aktivit pod něj spadajících, např. poeticky znějící grasroot marketing a podobně.

Dostali vás?

V této fázi si můžeme udělat takový malý test – dostali vás? Byli jste mezi těmi, kteří marnou cestou na pobočku své spořitelny narazili na stojan konkurenční spořitelny s claimem Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno? Nevisel i na zrcátku vašeho auta leták propagující soupeře vašeho vozu v dané třídě? Tak jsme doma.

Pokud chce autor guerilly zajistit sekundární publicitu sám, může použít např. virální marketing, tedy šíření pomocí sociálních sítí. Takto např. firma Nike využila umělecký počin performera Romana Týce Seber policajtovi čepici, který překvapivě spočíval v tom ukrást policistovi čepici. Akci spolupracovníci performera natáčeli na video, poté záběr nahráli na specializovaný web a odeslali link kamarádům pro zasmání.

Nově zvolená taktika

Také Poštovní spořitelna se rozhodla na potenciální klienty zaútočit přímo v ulicích a zvolila netradiční podobu reklamy – guerillový marketing, zamířila na klienty konkurenční banky. Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno, mohou si na reklamních stojanech před zavřenými pobočkami přečíst klienti České spořitelny. Poštovní spořitelna tak předvádí netradiční podobu reklamy – takzvaný guerillový marketing.Taková reklama číhá na zákazníky v ulicích, na stadiónech, ale i v zaměstnání či na parkovištích. Tedy tam, kde firmy očekávají, že lidé budou mít o jejich výrobky a produkty skutečný zájem. Kampaň Poštovní spořitelny by měla mít velký úspěch, protože oslovuje reálnou potřebu lidí. Nabízí skutečné řešení problému. Bezpochyby zabere, potvrzuje kreativní ředitel reklamní agentury Mark BBDO Martin Charvát.

Poštovní spořitelna přitom není první firmou, která guerillový marketing v Česku zkouší. Například již kampaň na vozy Toyota Aventis se v minulosti zaměřila přímo na majitele konkurenčních vozů Volkswagen Passat. Na zrcátka jim pracovníci reklamní agentury zavěšovali na míru vytvořené letáčky s nabídkou nové Toyoty.

Na stejnou taktiku vsadila také reklamní agentura DDB zhruba před pěti lety. Pro lákání kreativců z konkurenčních firem využila mobilní reklamní stojany. Ty přímo pod okny jednotlivých agentur zábavně parafrázovaly jejich úspěšné kampaně.
Také zahraniční reklamní firmy při vlastní prezentaci sázejí na nové marketingové strategie: Například Trevor Beattie nechal po svém příjezdu do australské agentury TBWA umístit plechovou ohradu před sídlo konkurenční Saatchi & Saatchi s oznámením, že nejlepší nápady se prodávají o ulici dál, popisuje Pavel Winkler, ředitel tuzemské reklamní agentury 1. pozitivní.

popisekBEZ VIZITKY ANI KROK:
aneb jak ji správně předat

Guerillové kampaně počítají i s odezvou v médiích

Takovým příkladem bylo před pár lety otevření nového obchodního domu IKEA v Polsku. Najatí demonstranti bojovali za otevření obchodu a o demonstraci pak referovala většina médií v hlavních zprávách, dodává Ondřej Obluk, kreativní ředitel agentury Mather Communications.

Dalším, kdo z tohoto druhu prezentace vytěžil maximum, je švýcarský výrobce horolezeckých potřeb, společnost Mammut. Ten celou kampaň koncipoval jako přípravu osmdesátileté anglické důchodkyně na výstup na Mount Everest. O značce rázem psala média v celém světě. Mezi nimi například i český deník Blesk, dodává Charvát. Přestože guerillový marketing byl zatím využíván zejména firmami, které prodávají odlehčenější produkty a služby, má velkou šanci uspět i v serióznějším bankovním oboru. Čím konzervativnější obor, tím překvapivější mohou být výsledky, potvrzuje Winkler.

Martin Ježek

KOMERČNÍ PREZENTACE

 

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Co je za extrémně vysokými cenami bydlení

Všude slyšíme, že se Česko ocitlo v bytové krizi. Je tomu ale opravdu tak? Drtivá většina lidí má kde bydlet. Ve...

Jednorázovým vkladem na „penzijko“ lze ušetřit několik tisíc na dani

Spoření na důchod formou doplňkového penzijního spoření nebo penzijního připojištění mají více než čtyři miliony Čechů....

Tři dávky od státu, které pomohou domácnostem s účty za energie

Premium To, že zálohy za elektřinu a plyn od dodavatele poslední instance budou vyšší, tušil asi každý. Ale platit místo dvou...

Souhlas v telefonu je přišel draho. Přistřihnou se křídla telešmejdům?

Asi každý z nás to někdy zažil. Telefonát s nabídkou na úžasné zboží, výhodnou službu nebo dárek, pokud se zúčastníme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zažil období, kdy šlo do tuhého. S podporou synů se drží na špici

Richard Obyt se pustil do podnikání se třemi kolegy pár let po sametové revoluci. Jako ekonomický ředitel a společník...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Věří v bio a mají vlastní výzkumný tým. Semix zásobuje cereáliemi Česko i svět

Když se dva hádají, třetí se směje, říká známé přísloví. V případě tří společníků firmy Semix Pluso to ale neplatí, a...

Zažil období, kdy šlo do tuhého. S podporou synů se drží na špici

Richard Obyt se pustil do podnikání se třemi kolegy pár let po sametové revoluci. Jako ekonomický ředitel a společník...

Vánoce si ve firmách vzít nenechají. Někde je však pojmou jinak

Bujaré vánoční večírky, k tomu navíc nějaký ten benefit, pro děti třeba mikulášská. Tak obvykle vypadá předvánoční čas...

Covid ji připravil o klienty, ale nevzdala to. Teď vydělává mnohem víc

Jana Neuwerthová Šmýdová má dvacetiletou praxi v top managementu. Náročné povolání si ale po letech vybralo svou daň, a...

Advantage Consulting, s.r.o.
SALES MANAGER (40-50.000 CZK)

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...

Verdikt lékařů manžel neustál, říká Hana Robinson o roztroušené skleróze

Zpěvačka Hana Robinson bojuje už řadu let s roztroušenou sklerózou, která mimo jiné ovlivňuje i hybnost rukou. K té se...