ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Poptávka po brigádnících je ještě vyšší než před loňskými Vánocemi

  • 20
Nabídky vánočních brigád firmy inzerují od října, některé ještě dříve. Vrchol ale přichází nyní na konci listopadu. Nové nabídky se objevují každý den, ty nejzajímavější a nejlépe placené ovšem mizí velmi rychle. Nejvíce míst je v logistických centrech e-shopů a v maloobchodě. Brigádníky ale hledají i v hotelech, restauracích a v lyžařských centrech.

V předvánočním čase hledá každoročně celá řada firem brigádníky. Nejčastěji jsou spojeny s vánočními prodeji. Optimismus spotřebitelů totiž stále roste, nakupují rok od roku více, ať již v obchodech nebo přes internet. A právě to sekundárně vytváří nová pracovní místa, zejména ta sezonní, brigádnická.

„Nabídka brigád je letos rekordní,“ uvedl Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. Obsadit je přitom není vůbec snadné, přestože zájem o tato místa je vyšší než loni. 

Firmy proto brigádníky začínají shánět stále dříve, některé již od začátku podzimu. „Vrchol ale přichází právě teď na konci listopadu,“ říká Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup. „Nejvíce brigád se nabízí v Praze, je to asi dva tisíce míst. Nejméně brigád zaznamenáváme Ústeckém kraji, kde je v každém velkém městě v nabídek pár desítek pozic.“

Logistická centra potřebují stovky brigádníků

Největší poptávka po brigádnících každoročně vzniká v logistických centrech e-shopů a dopravních firem, které mají za úkol zajistit včasné doručení zásilek do domácností. Jedná se tedy o skladníky a expedienty, pickery, pracovníky balicích linek, kurýry a další profese.

„Počet našich zaměstnanců je ve vánočním období nejvyšší z celého roku. V tomto období zaměstnáváme až stovky sezonních pracovníků navíc,“ potvrzuje Milan Loidl, marketingový ředitel PPL CZ. V prosinci totiž očekávají v určitých dnech až dvakrát více balíků oproti běžnému období. 

Brigádníkům se přitom snaží vyjít vstříc podle jejich časových možností. Pracovní rozvrh v 16 balíkových depech po celé republice je totiž rozdělený do tří směn, tedy flexibilitu umožňuje. „Kromě manipulantů, zajišťujících vykládku a nakládku zásilek, zvyšujeme před Vánocemi také počty operátorů zákaznického centra v Praze a ve spolupráci s našimi dopravci sháníme také sezonní řidiče dodávek napříč celou republikou,“ doplňuje Loidl.

Také například internetový obchod Mall.cz navyšuje na poslední týdny v roce tým ve skladech o více než sto lidí. Ty se ovšem snaží hledat s větším předstihem „Aktuálně stále přijímáme brigádníky, kteří nám pomohou pokrýt kapacitu rozšířené otevírací doby našich prodejen v Praze i v regionech a rovněž pro naši zákaznickou linku,“ dodává Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz.

Hlad po lidech je i v kamenných obchodech

Brigádníci jsou velmi vítáni také v maloobchodech, které se snaží ustát předvánoční nápor zákazníků. „Brigádnické síly navyšujeme operativně, protože k postupnému růstu prodejů dochází od první poloviny prosince až do Vánoc,“ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace Globus.

Výhodou je, že obchody umí nabídnout flexibilní pracovní režim, který se dá skloubit se studiem, nebo třeba s péčí o dítě. Na výběr je i více pracovních pozic. „Nejvíce hledáme doplňovače zboží, pokladní, pracovníky pultů a pekaře,“ popisuje Václav Koukolíček, manažer externí komunikace Tesco Stores ČR. 

 A nějaké peníze si zde mohou přivydělat i mladší studenti. „Práci umíme nabídnout mladým lidem už od 15 let. Ti u nás většinou doplňují zboží,“ doplňuje Gabrielová. Dodává, že za tuto pomoc jsou velmi rádi, protože tok zboží před Vánoci je opravdu velmi silný.

Objevují se i nabídky na místa hostesek či promotérů na specializovaných akcích v nákupních centrech.

Kromě toho brigádnické pozice vypisují i firmy z oborů, které jsou s obchody „svázané“. Před Vánoci tak navyšují počty pracovníků také například bezpečnostní agentury. „Navýšení se týká většinou ostrahy. Obvykle probíhá v časovém horizontu od začátku prosince do půlky ledna,“ říká Zita Čížková, manažerka náboru bezpečností agentury M2C. Také oni se umí časově přizpůsobit možnostem brigádníků.

Hledejte i v oblasti cestovního ruchu

Vedle vánočních nákupů je zde ale ještě další oblast, kde se o Vánocích a v zimě zvyšuje poptávka po sezonních pracovnících. „Vysoká nabídka míst je také v cestovním ruchu a gastronomických službách,“ poukazuje Novák na další možnost, kde hledat brigádu.

Lidé chodí více do restaurací. Na sezonu se navíc chystají hotely a penziony v lyžařských střediscích.  Poptávka je po barmanech a číšnících, pokojských, recepčních, ale také třeba masérech.  Některé hotely hledají například i animátory. 

Například síť hotelů OREA nabízí na sezonu řadu zajímavých pracovních příležitostí, a to v těch nejatraktivnějších horských destinacích, jako je šumavská Železná Ruda, nebo Špindlerův Mlýn a Harrachov v Krkonoších. „Sezonním zaměstnancům tak umožňujeme strávit i celou zimní sezonu na horách. Kromě toho, že si vydělají peníze, jim nabídneme ubytování hotelového typu. Každou volnou chvíli se pak mohou věnovat snowboardu, lyžím nebo prostě zimní přírodě,“ popisuje Petra Slabá,  HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.   

Také provozovatelé lyžařských areálů shání brigádníky ve velkém. Stačí se podívat na stránky kteréhokoliv střediska a můžete si vybírat z poměrně široké nabídky pozic. Poptávka je po lyžařských instruktorech, obsluze lanovek, pracovnících, kteří upravují sjezdovky či snowparky. Potřeba jsou lidé rovněž v půjčovnách lyží nebo třeba na parkovištích.  

U cestovních kanceláří a agentur pak s koncem roku startují předprodeje na letní sezonu 2020. „Období hlavní sezony máme od ledna do února,“ potvrzuje Jiří Malina, HR ředitel cestovní agentury Invia. Další vlna pak přichází v létě, kdy se naopak prodávají last minute zájezdy.

Kolik se dá na brigádě vydělat

Vydělat si lze slušné peníze. Čechy jsou k brigádníkům o něco štědřejší než Morava a Slezsko. „Mzdy se tu pohybují v průměru v rozmezí 120 až 130 korun za hodinu. „V Praze a okolí jsme zaznamenali roční růst průměrné mzdy brigádníka ze 130 na 150 korun za hodinu,“ říká Halbrštát. Na Moravě si podle údajů ManpowerGroup brigádník v průměru vydělá zhruba 120 korun za hodinu a Slezsko nabízí průměrnou hodinovou mzdu 100 až 110 korun.

Totéž potvrzují i zaměstnavatelé. „Sazby vychází ze mezd našich zaměstnanců a liší se region od regionu. Ve větších městech je na maximu, jinde na mediánu,“ uvedla Gabrielová. Obvyklé rozpětí odměn u brigádníků v prodejnách Globus je tak 120 až 140 korun za hodinu.

Obdobný přístup má rovněž společnost Tesco Stores. Provozovny mají rozděleny podle schématu lokalit, které byly vytvořeny s přihlédnutím k situaci na trhu. V potaz je tedy brán jak podíl nezaměstnanosti, tak třeba náklady na živobytí. Odměna na hodinu se pak podle těchto lokalit liší. „Například v Praze nabízíme 129 korun za hodinu, v Brně 120 korun za hodinu. Během celého prosince ale navíc nabízíme pro brigádníky desetiprocentní příplatek za odpracované směny v sobotu, neděli a při práci v noci,“ říká Koukolíček.

Dostat se ale dá i výše. „Dokážeme nabídnout i 165 korun za hodinu,“ říká Čížková. Často totiž odměna závisí mimo jiné na tom, jak urgentně firma brigádníka potřebuje. „Pokud potřebuje na dva týdny lidi na prodej kaprů, kteří budou 12 hodin denně mrznout venku, nabídne klidně 12 tisíc korun za týden,“ dává příklad Halbrštát. Pohodová dlouhodobá práce s režimem podle zákoníku práce pak naopak bude na spodní mzdové hranici.

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) si zkusil vánoční směnu na poště (12/2018):

21. prosince 2018