Pane Zdražile, nezlobte se, al...
Pane Zdražile, nezlobte se, ale Váš článek je zavádějící. Srovnáváte sice stejné zboží, ale s jinou možností využití. Takto by jste totiž mohl srovnávat úplně všechno. Dokonce bych to pochopil například u elektroniky, nářadí a apod. Podnikatel, který používá osobní automobil na leasing pro podnikání je povinen rozlišovat, co je spojeno s podnikáním a co nikoliv. V praxi to znamená, že soukromé jízdy (z bydliště do sídla firmy, a jinak nezdůvodněné a neprokázané cesty, dovolená apod.) by měl vyčlenit a dle poměru, soukromé jízdy – podnikatelské jízdy, krátit veškeré náklady (Leasing, benzín, nafta, opravy v servisu, pojištění, stravné apod.). Pokud podnikatel tento automobil prodá do pěti let po vyřazení z investičního majetku, musí příjem zdanit. Příjmem se rozumí prodejní cena mínus zůstatková cena. Jaká je zůstatková cena víte sám, většinou ve výši jedné splátky. Uznávám, že takto nepostupují všichni podnikatelé. Ale až jim FÚ provede kontrolu (důkladnou kontrolu), tak se budou divit. Ti, co to znají, postupují právě opačně. Pořídí si auto na leasing (soukromě), nezahrnují ho do investičních nákladů a používají ho pro podnikání. Jediným nákladem je tzv. paušál. Za určitých podmínek je tento způsob lepší. Leasing je většinou na 3 roky. Podle druhého způsobu může toto auto po 1 roce prodat a příjem je osvobozen od daně. Váš článek, možná neúmyslně, přikládá polínko do sporu občan versus podnikatel.