„Bezpečnostní schránka je v principu malý trezor ve speciální certifikované místnosti v bance. Klíče ke schránce má výhradně majitel schránky a vstup do místnosti je možný pouze po předchozím ověření totožnosti u bankéře, aby byla zajištěna maximální ochrana,“ vysvětluje Irena Jandíková, ředitelka retailového bankovnictví v Max bance.
V místnosti je pak klient sám, bez bankéře, aby měl soukromí. Schránku můžete využít třeba jen na pár týdnů, například po dobu dovolené, ale i na řadu let.
Banky v současnosti nabízejí k pronájmu schránky o různých velikostech. Od těch nejmenších, kam se vejde pár listin nebo malý předmět typu šperku a jejichž využití stojí řádově jen pár stovek korun ročně, až po ty největší, které pojmou například obraz nebo sochu. Ve většině případů bývá pronájem bezpečnostní schránky levnější a praktičtější než pořízení vlastního trezoru.
KVÍZ: Co víte o bezpečnostních schránkách? |
„Lidé do schránek ukládají smlouvy, rodné listy, cestovní doklady, ale třeba i diamanty nebo zlato. Někdy jde také o předměty, jež nemají finanční, ale citovou hodnotu, například fotografie či jiné rodinné památky, které chce klient uchovat pro budoucí generace,“ dodává Irena Jandíková.
Klientela je různá. Může jít o lidi v penzi, kteří nechtějí své cennosti nechat doma v obavě před krádeží nebo přírodními živly, podnikatele, který zde uschová náhradní klíčky od luxusního vozu nebo o studenta, který bydlí s ostatními a chce mít své důležité či důvěrné dokumenty nebo cennosti uložené tam, kde k nim bude mít přístup zaručeně jen on.
„Praktické je zvolit bankovní pobočku, kterou máte poblíž a vyhovuje vám její otevírací doba. Dále se zajímejte o to, jakým způsobem je obsah bezpečnostní schránky pojištěný, jaké jsou poplatky nebo jaká je výpovědní lhůta pro ukončení pronájmu,“ uzavírá Irena Jandíková.