Přes 61 tisíc Čechů se nachytalo na falešné internetové bankovnictví

aktualizováno 
Internetové bankovnictví je dnes pro většinu Čechů něco naprosto samozřejmého. Většina lidí si přitom myslí, že by u nich hackeři neměli žádnou šanci. Unikátní experiment ČSOB ovšem potvrdil, že Češi jsou s internetovou bezpečností stále poněkud na štíru a zbytečně riskují.

Rozpoznat, že jde o falešné internetové stránky je mnohdy těžké. | foto: zdroj: ČSOB

Ostatně zkuste si odpovědět po pravdě na základní otázku:
Přihlašujete se do internetového bankovnictví pouze na internetových stránkách své banky?
Pokud jste odpověděli, že rozhodně ano, děláte správně. Je to jedna ze základních zásad bezpečnosti.

Jenomže skutečnost bývá jiná. Máme přece vyhledávače. Tak proč si pamatovat adresu webové stránky banky. Strejda Google přece najde vše. A právě s tím hackeři počítají. Rozpoznat falešné webové stránky je přitom podle odborníků mnohem těžší než dříve. Internetoví piráti se již nedopouštějí zbytečných gramatických chyb a umějí stránku graficky a barevně vypilovat tak, že je od pravé takřka k nerozeznání. Nachytat se tak mohou i ti, které by to nikdy nenapadlo.

Čtěte také

ČSOB se proto rozhodla prověřit, jak dokáže komfort zvítězit nad opatrností. Tedy přesněji nakolik jsou Češi pohodlní a dokážou riskovat, že vstoupí na falešný web, který se jen tváří, že je tím pravým internetovým bankovnictvím. „Odkaz na falešný internetbanking jsme na měsíc vystavili na vyhledávačích Seznam a Google. Častou chybou klientů totiž je, že na stránky banky vstupují přes vyhledávače. Jenže v takovém případě hrozí, že padnou do pasti hackerů,“ říká manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB Petr Vosála.

Netradiční kampaň, která měla klienty varovat před útoky hackerů, prověřit jejich obezřetnosti a nasměrovat je k bezpečnému přístupu k internetovému bankovnictví, trvala přesně měsíc.

Výsledek byl šokující. Na falešný internetbanking se během jednoho měsíce nechalo nachytat 61 434 klientů. Nešlo přitom o pouhé „rozkliknutí“ falešné webové stránky. Nachytaní klienti se skutečně pokusili do svého internetového účtu přihlásit a zadali požadované vstupní údaje. Zpětně však dostali informaci, že jde o experiment.

Fotogalerie

„Alarmující ovšem je, že téměř třetina lidí chybu několikrát zopakovala a na falešné stránky se neustále vracela,“ říká Petr Vosála.

Výsledek kampaně hodnotí banka přesto pozitivně. „Lidé strávili na speciálně vytvořené stránce průměrně jednu minutu, což znamená, že si zobrazované doporučení přečetli,“ říká manažer Petr Vosála.

Z celé kampaně měla ČSOB tak trochu strach. „Nevěděli jsme, jak budou klienti reagovat,“ říká Petr Vosála. Na reakce klientů proto bylo připravené i call-centrum banky. Masivní stížnosti se však nekonaly. „Zhruba dvacítka klientů nám zavolala, že jsme jim otevřeli oči,“ přibližuje Vosála. Dalších dvacet klientů experiment rozohnil a některým zvedl tlak natolik, že v telefonátech zaznívalo: „Mám z toho infarkt!“

Jeden klient pak reagoval naprosto unikátně: „Já se budu přihlašovat do internetového bankovnictví, kdy chci a kde chci.“ Banka přitom spočítala, že kdyby šlo o skutečný hackerský útok, přišli by důvěřiví klienti až o 20 milionů korun.

„Lidé si mnohdy nepřijdou jako atraktivní terč pro hackera. Ale to, že nemají na účtu miliony, neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví,“ uzavírá Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB odpovědný za řízení rizik.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Kvíz: Víte, kolik jsme vydělávali a kolik stál chleba v roce 1989?

Více než dvě třetiny Čechů jsou přesvědčeny, že se dnes mají lépe, než tomu bylo před 17. listopadem roku 1989. Ve...

Vysoké ceny nemovitostí vyhánějí lidi z míst, kde se cítí doma

Nákup nemovitosti na hypotéku pro vlastní bydlení je bezesporu rozumnou investicí. Otázka ale je, zda je při současných...

Tři způsoby, jak se pasivitou připravíte o peníze

Znalosti Čechů o financích a nakládání s penězi nevyznívají úplně lichotivě. Úroveň finanční gramotnosti u nás dosahuje...

Salát občas zbude, kachna nikdy. Jak a za kolik obědváme v práci

Obědová menu za poslední léta poznamenalo hodně trendů. Krabičky se zdravým jídlem, veganská a raw strava, menší porce,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z konopí umí získat léčivý kanabidiol. Teď ho chce zpřístupnit lidem

Jan Storch je vědec. Se svým týmem byl jedním z prvních, kdo vymysleli, jak z technického konopí průmyslově izolovat...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Jaké zvýhodněné podzimní akce mají stavební spořitelny

Podzim je tradičně hlavní sezonou stavebního spoření. S akčními nabídkami přišly již všechny stavební spořitelny, jedna...

Odbornice: Nenechte kapesné virtuálně běhat a pošlete děti na nákup

Finanční znalosti Čechů jsou průměrné. Index finanční gramotnosti, který každoročně měří Česká bankovní asociace (ČBA),...

Převod peněz než bys řekl švec. Kdo a za kolik nabízí okamžité platby

Převod peněz během pár sekund není ani v dnešním online světě samozřejmostí. Některé banky už ale takzvané okamžité...

Tři způsoby, jak se pasivitou připravíte o peníze

Znalosti Čechů o financích a nakládání s penězi nevyznívají úplně lichotivě. Úroveň finanční gramotnosti u nás dosahuje...

Advantage Consulting, s.r.o.
MONTÉR VEDENÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz