Cestující čekají na nástupišti vlakového nádraží v Berlíně (30. června 2022)

Cestující čekají na nástupišti vlakového nádraží v Berlíně (30. června 2022) | foto: ČTK

Ve Španělsku se bude vlakem jezdit dočasně zdarma, vláda reaguje na krizi

  • 38
Španělsko se stane další z evropských zemí, ve které cestující za hromadnou dopravu nebudou platit, i když jen dočasně. Podle tamní vlády je to jedna z cest, jak prosadit zelenější způsob cestování. Dalším benefitem má být i nižší spotřeba paliva, jehož ceny šplhají do nebes.

Španělsko nabídne jízdenky zdarma pro příměstské a regionální vlaky. Cílem nového opatření, které bude platit od prvního září do konce roku, je podpořit cesty vlakem, ukázat je jako „bezpečné, spolehlivé a šetrnější než jízdy autem,“ vyjádřil se mluvčí vlády v prohlášení.

Osmdesát procent lidí, kteří každý den dojíždějí vlakem za prací, cestuje do Madridu a Barcelony, dvou největších španělských měst. Proto zde také vládní plán sklidil největší ohlas, na rozdíl od jiných regionů, ve kterých příměstské železniční tratě nejsou tak rozšířené.

Španělsko tak následuje přístup Německa, které už podobný program zavedlo v podobě devítieurové měsíční jízdenky. V případě španělských vládních činitelů tomu ovšem předcházela řada nejistých kroků.

Na konci června představili tarif jízdného snížený o třetinu s výjimkou míst jako Katalánsko, kde počítali se slevou až šedesát procent. Následně oznámili plošnou slevu padesát procent a o týden později rozhodli, že stát bude jízdné hradit v plné výši.

Němci hledají, jak zachovat levnou jízdenku na vlaky a ukončit tarifní džungli

Nové opatření má své limity. Zatímco v Německu mají cestující za devět eur přístup k celé síti veřejné dopravy, včetně autobusů a MHD - jen s výjimkou dálkových spojů - ve Španělsku se slevy omezí pouze na příměstské a regionální železniční tratě, kterých je žalostně málo.

Teoreticky by sice bylo možné cestovat napříč Španělskem za použití pouze regionálních vlaků, to ovšem není tak snadné. Železniční systém je poměrně děravý, upozorňuje agentura Bloomberg.

Cíl nového plánu ministerstva je tak zvednout povědomí o výhodách udržitelnější dopravy a současně pomoci lidem postiženým inflací se snížením spotřeby paliva.

Drahé pohonné hmoty ovšem nejsou jediné potíže, kterým Španělsko čelí. Ačkoli klimatizace dál běží na plné obrátky, vodní elektrárny, důležitý zdroj elektřiny, jsou z velké části mimo provoz kvůli vedrům, které postihují celou zemi. Navíc stát zažívá razantní pokles dodávek plynu z Alžírska, svého druhého největšího dodavatele kvůli neshodám ohledně budoucnosti Západní Sahary, kterou okupuje Maroko. Jako náhradu bude muset nakupovat v daleko větším množství ruský plyn.

Vedra postihují celou zemi

Se stoupajícími cenami energií může dočasná bezplatná železniční doprava, i když ne plošně v celé zemi, pomoci rodinám z nízko- a středněpříjmových skupin, jichž se ekonomické problémy dotýkají nejznatelněji.

Vládní úlevy tím nekončí, ministři plánují balíček, jenž má pomoci lidem zatíženými ekonomickými dopady války na Ukrajině. Bude zahrnovat snížení sazby DPH na dodávky elektřiny, snížení povinných odvodů na sociální zabezpečení a zmrazení ceny propanbutanových lahví.

Lidé s příjmem nižším než čtrnáct tisíc eur ročně také obdrží jednorázovou injekci ve výši dvě stě eur. Stát navíc zvedl daně energetickým společnostem a bankám.