Ve Velké Británii se nově na jídelních lístcích velkých gastro provozů musí...

Ve Velké Británii se nově na jídelních lístcích velkých gastro provozů musí kromě názvu pokrmu uvádět také energetické hodnoty, konkrétně údaje o kaloriích. | foto: Getty Images

Velká Británie chce zatočit s obezitou. Na jídelních lístcích nařídila uvádět kalorie

  • 19
Ve Velké Británii se nově na jídelních lístcích velkých gastro provozů musí kromě názvu pokrmu uvádět také energetické hodnoty, konkrétně údaje o kaloriích. Země se rozhodla bojovat proti obezitě a nadváze, kterou v Anglii trpí až 63 procent obyvatel.

Gastro podniky s 250 a více zaměstnanci včetně kaváren, restaurací a podniků nabízejících jídlo s sebou, musí uvádět informace na webových stránkách i jídelních lístcích o obsahu kalorií v nebalených potravinách a nealkoholických nápojích.

Některé restaurace jsou však z této povinnosti vyňaty. Vlajková restaurace Gordona Ramsayho se může novým opatřením vyhnout, protože všechny spadají pod jiné společnosti s ručením omezeným.

Mezi velké podniky, které se přizpůsobují změnám, patří například Nando’s, Domino’s Pizza a mexický řetězec Wahaca.

Některé řetězce již informace o obsahu kalorií v jídle zveřejňují déle, jsou to McDonald’s, KFC, Pizza Hut, Pret a Manger a JD Wetherspoon.

Boj proti obezitě

Nové rozhodnutí je součástí vládního plánu na boj proti obezitě, které má lidi přimět ke zdravějšímu výběru. Podle vyjádření stojí Velkou Británii řešení problémů spojených s obezitou odhadem 6,1 miliardy liber ročně.

Zatímco někteří tento krok chválí za to, že usnadňuje zdravější stravování, jiní se obávají, že příliš nepřispěje ke změně stravovacích návyků a může být finanční zátěží pro středně velké stravovací zařízení, která budou muset přepracovat a znovu vytisknout jídelní lístky. Objevily se také obavy, že by to mohlo způsobit vážné problémy těm, kteří bojují se stravovacími návyky.

Britské sdružení pro pohostinství navíc varuje, že by to mohlo zpomalit oživení oboru po obtížném pandemickém období.

Někteří zástupci řetězců uvedli, že budou na požádání nabízet dva jídelní lístky, jeden s kaloriemi a druhý bez nich, aby nedošlo k obtěžování zákazníků s poruchami příjmu potravy, jako je bulimie nebo anorexie.

Tvář britského gastrobyznysu se mění. Velcí hráči trpí, expandují malé podniky

Generální ředitel společnosti Wagamama Thomas Heier uvedl: „Po dvou letech spolupráce s našimi partnery z charitativní organizace Young Minds si velmi dobře uvědomujeme, že mladí lidé trpí poruchami příjmu potravy. Vzhledem k tomu, že kalorie se staly zákonnou nutností pro všechny restaurace, rozhodli jsme se nabídnout nekalorické menu pro hosty, kteří trpí problematickým vztahem k jídlu.“

Mark Selby, spoluzakladatel pouliční restaurace mexického stylu Wahaca, řekl, že řetězec je „zcela pro jasnost a transparentnost“, ale zaměření na počítání kalorií je problém.

Řekl: „Vypovídá to o části příběhu, ale myslím si, že to trochu opomíjí některé docela důležité základy týkající se jídla - ať už jde o výživu, vlákninu a všechny další věci - které by podle našeho názoru mohly být důležitější a více vypovídající.

Jeho názor podpořila i Alix Pickardová, ředitelka marketingu společnosti Tao Group, která uvedla: „Obsah kalorií nezobrazuje výživovou hodnotu.“

Vítěz soutěže MasterChef Sven-Hanson Britt na Twitteru uvedl, že nové nařízení je „strašná věc, která se v pohostinství stala“, a dodal, že se obává, že „může ukončit kreativitu, spontánnost a vést k nudnému vaření“. „Děti budou v restauracích, hotelech a kavárnách vyrůstat a dívat se jen na to malé číslo pod pokrmem,“ řekl.

„Budou se rozhodovat pouze na základě čísla. Láska k chuti, ingrediencím, historii, kuchařskému řemeslu se ztratí a bude překryta kalorickými čísly,“ dodal.