Konkrétně u rýže od strýčka Bena kritika směřovala jak k samotnému oslovení „strýček”, tak i ke jménu Ben. Přízvisko „uncle” čili „ strýček” bylo totiž velmi často používáno jižanskými Američany pro černošské pracovníky na plantážníky, mezi nimiž bylo jméno Ben velice časté. Podle některých kritiků navíc oslovení strýček pro starší plantážníky a potažmo „boy” čili „chlapec” pro mladší, bylo používáno proto, že černošským plantážníkům nebylo říkáno jménem, ale pouze tímto oslovením.
Právě od smrti Floyda se společnosti potýkají s kritikou, že některé produkty jsou urážlivé a podněcují k rasismu. Podle některých expertů, historiků i zákazníků je už nejvyšší čas, aby došlo ke změně spojování ras s konkrétními produkty a ke změnám mělo dojít už mnohem dříve.
Rýže strýčka Bena tak nově bude kromě nového názvu mít i nový obal. Ten už nebude zobrazovat postaršího Afroameričana s límečkem, jelikož právě zmíněný límeček od košile podle některých znázorňovat, že se jedná o služebníka.
Namísto toho bude zachováno známé oranžové pozadí i font, ale žádný obličej se na obalech již vyobrazovat nebude, informuje web USA Today. Stará verze obalu bude dostupná pouze do vyprodání zásob a poté už nebude k dostání.
„Naše značka se vyvíjí. Snažíme se vyhovět přání našich zákazníků. Tahle změna je ale jen jedním z milníků, které míjíme na cestě za lepší budoucností značky. Víme, že máme před sebou ještě obrovský kus práce na tom, aby byly v rámci naši značky zahrnuti úplně všichni,” řekl regionální prezident společnosti Mars Food pro Severní Ameriku.
Podpora Afroameričanů a odchod tetičky
Společnost Mars kromě přejmenování svého produktu a změně jeho obalu také začala s jinými aktivitami, které by měly pomoci v boji proti rasismu. V nedávné době například investovala dva miliony dolarů do programu, který nabízí kulinářská stipendia aspirujícím černošským šéfkuchařům.
Když běloši nesmějí sdílet snímky černochů. Digitální blackface je na světě |
Slavná značka rýže není jediným produktem, který na základě snahy o politickou korektnost mění své jméno i obal. První značka, která oznámila, že změní název i vzhled svého produktu byla společnost Quaker Oats, patřící pod PepsiCo, , která ze svých obalů odstranila ženu, které se přezdívalo Aunt Jemina a objevovala se na obalech javorového sirupu a palačinkové směsi. Značka nově přijala název Pearl Milling a ženu z obalu zcela odstranila.
Tetička Jemina byla původně černošská služebná a ačkoliv byl obal v roce 1989 změněn tak, aby už žena tolik nepřipomínala služku, společnost se posléze omluvila, že provedená změna nebyla dostatečná a chce odstranit rasové předsudky, které jsou spojeny s konkrétním produktem