Rýže Uncle Ben's

Rýže Uncle Ben's | foto: Unclebens.cz

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

  • 520
Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech supermarketů objevovat jako Ben’s Original s novým návrhem obalu. Že dojde ke změně, společnost Mars Food, která značku vlastní, oznámila už loni v červnu po smrti George Floyda, kdy se objevily stížnosti na to, že dosavadní jméno i vzhled obalu jsou rasistické.

Konkrétně u rýže od strýčka Bena kritika směřovala jak k samotnému oslovení „strýček”, tak i ke jménu Ben. Přízvisko „uncle” čili „ strýček” bylo totiž velmi často používáno jižanskými Američany pro černošské pracovníky na plantážníky, mezi nimiž bylo jméno Ben velice časté. Podle některých kritiků navíc oslovení strýček pro starší plantážníky a potažmo „boy” čili „chlapec” pro mladší, bylo používáno proto, že černošským plantážníkům nebylo říkáno jménem, ale pouze tímto oslovením.

Právě od smrti Floyda se společnosti potýkají s kritikou, že některé produkty jsou urážlivé a podněcují k rasismu. Podle některých expertů, historiků i zákazníků je už nejvyšší čas, aby došlo ke změně spojování ras s konkrétními produkty a ke změnám mělo dojít už mnohem dříve.

Rýže strýčka Bena tak nově bude kromě nového názvu mít i nový obal. Ten už nebude zobrazovat postaršího Afroameričana s límečkem, jelikož právě zmíněný límeček od košile podle některých znázorňovat, že se jedná o služebníka. 

Namísto toho bude zachováno známé oranžové pozadí i font, ale žádný obličej se na obalech již vyobrazovat nebude, informuje web USA Today. Stará verze obalu bude dostupná pouze do vyprodání zásob a poté už nebude k dostání.

„Naše značka se vyvíjí. Snažíme se vyhovět přání našich zákazníků. Tahle změna je ale jen jedním z milníků, které míjíme na cestě za lepší budoucností značky. Víme, že máme před sebou ještě obrovský kus práce na tom, aby byly v rámci naši značky zahrnuti úplně všichni,” řekl regionální prezident společnosti Mars Food pro Severní Ameriku.

Podpora Afroameričanů a odchod tetičky

Společnost Mars kromě přejmenování svého produktu a změně jeho obalu také začala s jinými aktivitami, které by měly pomoci v boji proti rasismu. V nedávné době například investovala dva miliony dolarů do programu, který nabízí kulinářská stipendia aspirujícím černošským šéfkuchařům.

Když běloši nesmějí sdílet snímky černochů. Digitální blackface je na světě

Slavná značka rýže není jediným produktem, který na základě snahy o politickou korektnost mění své jméno i obal. První značka, která oznámila, že změní název i vzhled svého produktu byla společnost Quaker Oats, patřící pod PepsiCo, , která ze svých obalů odstranila ženu, které se přezdívalo Aunt Jemina a objevovala se na obalech javorového sirupu a palačinkové směsi. Značka nově přijala název Pearl Milling a ženu z obalu zcela odstranila.

Tetička Jemina byla původně černošská služebná a ačkoliv byl obal v roce 1989 změněn tak, aby už žena tolik nepřipomínala služku, společnost se posléze omluvila, že provedená změna nebyla dostatečná a chce odstranit rasové předsudky, které jsou spojeny s konkrétním produktem