Turista, který si užívá cigaretu marihuany v amsterdamské čtvrti červených...

Turista, který si užívá cigaretu marihuany v amsterdamské čtvrti červených luceren. Takový obrázek tu od od poloviny května už neuvidíte. | foto: Profimedia.cz

Amsterdam se dočkal, kampaň proti opilým Britům zabrala. Ale za jakou cenu?

  • 35
Amsterdam, nizozemské město dlouhodobě známé svými večírky a veselím, se již dlouho snaží odradit návštěvníky, kteří sem jezdí jen za nočním životem. Odstrašující kampaň zaměřená především na britské nájezdníky nyní zafungovala: příliv turistů z této země v Amsterdamu od roku 2019 klesl skoro o čtvrtinu.

„Britové na výletě!“ směje se třiadvacetiletá Devon Bennettová, která právě dojídá poslední sousto snídaně v amsterdamské restauraci Greenwoods, jež celodenně nabízí hostům brunch. Mladá Britka s celou skupinou z britského Brightonu se vydala do nizozemského města hříchů okusit dávku svobody i chuť bujarého veselí. „Kdyby tu tráva nebyla legální, lidé by sem tolik nejezdili,“ poznamenává další z dívek.

V poslední době ale leccos naznačuje, že by Amsterdam už rád odložil svou nálepku nejliberálnějšího hlavního města Evropy. Začátkem roku se dočkalo pozornosti médií, když město spustilo internetovou kampaň cílící především na odstrašení britských dvacátníků a třicátníků od cesty sem.

Při vyhledávání hesel jako „rozlučka se svobodou“ nebo „levný hotel Amsterdam“ se automaticky spustil vládní spot varující před následky konzumace alkoholu a drog, možnými pokutami i záznamy v trestním rejstříku.

Město, kde je vše dovoleno? Amsterdam mění image a válčí s neslušnými turisty

Přes značnou kritiku se ale zdá, že strategie funguje. Podle analýzy od firmy ForwardKeys klesl počet letů mezi Velkou Británií a Amsterdamem od roku 2019 o 22 procent. Analýza přitom ve stejný čas zaznamenala nárůst letů z míst jako Paříž nebo Atény.

Kampaň jako repelent

Bert Nap, který v Amsterdamu dlouhodobě žije a který má plné zuby nočního randálu, potvrzuje, že po kampani fungující jako repelent se situace ve městě zlepšuje. „S koncem lockdownů tu byl nával, ale po spuštění kampaně se počet párty turistů značně snížil,“ popisuje návštěvnost nizozemské metropole.

„Byli to především mladí Britové, kteří sem přijížděli ve velkých skupinách, za letenku přitom zaplatili méně než za rundu piva.“ Dodává, že problémem je míra alkoholu, kterou zkonzumují. „Hlavně Irové a Britové začínají s pitím už brzy ráno. Ať návštěvníci přijedou, nejsme ale zkušebna pro nevhodné chování,“ vyjadřuje své pocity mladík.

Amsterdam už zjara zkrátil otevírací doby ve vykřičené čtvrti proslulé červenými lucernami nebo zakázal kouřit marihuanu na veřejnosti. Kampaň tak byla jen dalším krokem v celé sérii opatření, které politici přijali proti přehlcení města.

Amsterdam chce být plně cirkulární. Městu může pomoci i opravna oblečení

Ne všichni jsou ale zdaleka tak optimističtí. Letos v létě veřejní činitelé neudělili jedinou pokutu za kouření konopí ve venkovních prostorách, podle některých je přitom právě prevence klíčová. „Je lepší důsledně bojovat s nepřístojným chováním než se zbytečně pídit po přesném množství návštěvníků Amsterdamu,“ říká Maarten Bruinsma z asociace krátkodobých pronajímatelů B&B.

Někteří také věří, že kampaň přezdívaná „zůstaňte doma“ poškodila reputaci Amsterdamu jako města proslaveného svou pohostinností. Marco Lemmers, šéf sítě ubytování Conscious Hotels, poukazuje na fakt, že marketingová strategie stigmatizovala jenom turisty ze Spojeného království. „Jakýpak je tohle úspěch, když si tu lidé nepřijdou vítaní?“ ptá se Lemmers.

„Je velmi neobvyklé, že země odhání turisty,“ říká David Tarsg, mluvčí společnosti ForwardKeys, která poskytuje statistiky cestovního ruchu. „Ti přijedou do cizí země a utrácí tam koupenou měnu. Turismus je nesmírně cenný pro vytváření nových pracovních míst i ekonomiku jako celek,“ doplňuje.

Odpověď na otázku, kdo za to může, nebude tak černobílá. Nizozemci třeba neudělali nic, aby řešili své vlastní chuligány, kteří jsou rovněž notoricky známí na mezinárodním poli, domnívá se Nap. Někteří pak tvrdí, že je jednoduše pohodlné obviňovat skupinu, která po brexitu již není chráněna právy na volný pohyb v rámci EU.

„Když se věci nevyvíjejí podle očekávání, je v lidské povaze se rozhlížet po viníkovi,“ říká expert na oblast cestovního ruchu. „Možná je za tím právě tohle. Navíc se dobré zprávy o vyřešení problémů příjemně poslouchají ze strany domácího publika.“

V uličkách čtvrti červených luceren o čtvrteční noci, kdy právě místní Ajax prohrál s anglickým Brightonem ve fotbalové Evropské lize, ticho rozhodně není. Padesátiletý Rob Buckwell z Brightonu, který přiletěl spolu se svým synem a dvěma kamarády zavzpomínat na staré dobré časy, poznamenal, že je škoda, že kvůli pár idiotům mají všichni Britové takhle špatnou pověst.„Neměli jsme žádné drogy, tohle je čistý adrenalin,“ křičí přátelsky. „Jsme sjetí životem!“

Měla by také Praha víc bojovat proti zahraničním „párty turistům“?

celkem hlasů: 1642
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 21. listopadu 2023. Anketa je uzavřena.