„I když nebudou porušeny žádné zákony, předpisy nebo sankce, nebudeme přijímat žádné produkty ruského původu ani žádné produkty naložené v ruských přístavech,“ uvedla společnost GTS. Koncem minulého měsíce o tom informovala své zákazníky. Společnosti Global Terminal Services (GTS), dceřiné společnosti nezávislé turecké energetické společnosti Transpet, patří jeden z největších ropných terminálů v Turecku – Dörtyol.
Stoupající tlak USA, že sankcemi zasáhnou firmy obchodující s Ruskem, již dříve přibrzdil turecko-ruský obchod a narušil nebo zpomalil některé platby za dováženou ropu i turecký vývoz. Poté, co EU v roce 2022 zavřela dveře ruským vývozcům energie, se Turecko se stalo jedním z největších trhů pro ruskou ropu.
Ruská nafta si našla cestu do Evropy přes Indii. Dodávky trhají rekordy |
V loňském roce turecké energetické společnosti ušetřily zhruba 2 miliardy dolarů (45 miliard Kč) tím, že zvýšily dovoz zlevněné ruské ropy a nahradily tak spotřebu dražší suroviny za tržní cenu. V listopadu se Turecko podle agentury Reuters podílelo na celkovém vývozu ruské ropy po moři asi 14 procent. Rovněž ztrojnásobilo svůj dovoz ruských destilátů.
Zdá se, že západní sankce vůči Rusku zatím nemají podstatný vliv na válečnou mašinerii Kremlu ani na rovnováhu sil na bojišti. Americké ministerstvo financí a nezávislí výzkumníci odhadují, že sankce Západu snížily ruské příjmy z prodeje ropy o 14–25 procent. Ruské vojenské výdaje se za stejné období zvýšily o 60 procent.
Mračna i nad Indií
Nové americké sankce proti Moskvě koncem února omezily prodeje ruské ropy také do Indie. Krok tak zkomplikoval snahy indických státních rafinerií o zajištění ročních smluv o dodávkách. Washington přitvrdil sankce při příležitosti druhého výročí invaze Moskvy na Ukrajinu a jako odvetu za smrt opozičního vůdce Alexeje Navalného.
Sankce se týkají přední ruské skupiny Sovcomflot, kterou Washington obvinil z podílu na porušování cenového stropu pro ruskou ropu stanoveného skupinou G7.
Indie před rokem 2022 nakupovala ruskou ropu jen zřídka, a to kvůli vysokým nákladům na přepravu. Rafinerie v této třetí největší zemi dovážející ropu na světě jsou nyní velkými odběrateli, kteří těží z nižších cen poté, co Evropa dovoz ruské ropy zakázala.