V historii byla ropa podle údajů společnosti BP dražší jen v dřevních dobách její těžby, někdy kolem roku 1865. Tehdy stála v amerických lékárnách přibližně 105 dolarů - vyjádřeno v cenách roku 2006.
Do víkendu dráž o desítky haléřů
Důsledek rekordní ceny pro české řidiče? Už o víkendu by mohl být Natural 95 a nafta o několik desítek haléřů dražší.
"Velkoobchodní ceny včera vzrostly přibližně o osmdesát haléřů,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel řetězce nízkonákladových pump Tank Ono. Ondra počítá s tím, že zdražení by se mohlo projevit nejpozději do konce tohoto týdne.
Tuzemské motoristy už tentokrát neochrání ani silná koruna, která jinak již několik let působí jako nárazový polštář tlumící vysoké ceny ropy obchodované v amerických dolarech.
Podle Štěpána Pírka z firmy Colosseum, který detailně sleduje komoditní trhy, už ceny benzinu a nafty na rotterdamském trhu rychle rostou přibližně dva týdny.
Rotterdamská burza přitom určuje ceny pohonných hmot prakticky v celé západní a střední Evropě. "Na pumpách očekávám růst v řádu desítek haléřů,“ říká k vývoji Pírko.
Jediné, co by mohlo ještě řidiče od zdražení zachránit, je konkurence mezi čerpacími stanicemi. Ty by růst ceny benzinu a nafty musely odečíst ze svých marží, které v posledních měsících nejsou hubené.
Marže kolem tří korun
Pro většinu pumpařů a obchodníků jsou sice marže tabu a úzkostlivě je tají, ale dají se orientačně dopočítat podle cen hypermarketových pump.
Například Globus včera prodával litr Naturalu 95 i nafty za 28,40 a jeho jednatel Petr Vyhnálek říká, že řetězec na litru přesto vydělává necelou korunu.
Podobné poměry uvádí také Ondra z Tank Ono. Z průměrných cen naturalu podle CCS vyplývá, že v Česku stál v úterý litr benzinu 30,19 a nafty o dvacet haléřů víc.
To znamená, že průměrná marže se v Česku blížila třem korunám. Dražší pumpy, například u velkých silničních tahů, mohou vydělávat na litru i o korunu padesát více.
Podle šéfa magazínu Petrol Tomáše Mikšovského nejsou zisky čerpacích stanic nijak vysoké, hlavně kvůli velké konkurenci. Za současnými cenami ropy vidí spíše spekulace obchodníků, malé zásoby pohonných hmot v USA a také mírnou zimu.
"V podstatě už zase začíná motoristická sezona, která tlačí ceny vzhůru,“ říká Mikšovský. Jinak řečeno, lidé kvůli absenci sněhu a náledí auta letos v zimě neodložili.
Jenže: sezonní cenový výkyv se loni kvůli drahé ropě vůbec neprojevil. Zatímco cena benzinu na podzim obvykle klesá a stoupne až na jaře, dnes je stejně vysoká jako loni v létě. To může znamenat, že letos bude v létě u pump opravdu horko.
Svět je nervózníProdukční možnosti jsou napjaté a poptávka po ropě velká. Její cenu proto katapultuje vzhůru každá špatná zpráva či spekulace. A takových je teď několik: spor mezi Venezuelou, devátým největším těžařem na světě, a firmou Exxon Mobil o ropné zdroje, požár v texaské rafinerii nebo prosakující zprávy o tom, že OPEC sníží v březnu svou těžbu. To by zřejmě cenu dostalo opět nad sto dolarů. Zároveň ubývá ropa v nejlevnějších ložiscích a světová spotřeba roste. |