- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pro zapojení do diskuse musíte mít oprávnění diskutovat.
to je spíš americký zlozvyk.
ani ne tak spropitné samo o sobě, ale ta snaha z něj dělat prakticky povinnost.
V Americe se nejedná o zlozvyk ale ekonomický systém, kdy si na sebe musí číšník vydělat dobrým servisem, ten tam taky dostanete v USA i v nejzapadlejším bistru. Číšník je placen jen ze zpropitného.
Pohostinství je podnikání jako každé jiné. Za nějakou cenu dostanu nějakou službu. Proč zrovna v hospodě bych měl platit něco víc? Za co?
Už vidím svoje klienty, jak mi k faktuře za inženýring nebo dozor dávají 12,5% “servisní poplatek” za to, jak jsem jim hezky přinesl stavební deník ke stolu a byl jsem na ně příjemný. 😀😀
konečně normální názor.
"Nepovinné desetiprocentní spropitné v hotovosti se v nich změnilo na 12,5procentní servisní poplatek, který se automaticky připočítává k účtu." A proč tedy nezdraží o 12,5%? Jen aby to v menu lživě vypadalo líp. Jsem moc rád, že takový postup u nás neni legální.
V tomto je skvělý New York. Dáte si burger za 20 USD a na lístku je to x 1.09, protože cena je bez daně a pak x 1.2 protože přece spropitné.
Spropitné dávám, ale zcela dobrovolně, pokud by je někde začali vymáhat, tak je budu odmítat. K tomu mne nikdo nemá právo nutit.
Přesně tak. To vůbec nedává smysl. Ať zdraží pití, ale povinné spropitné nedává žádný smysl.
Pokud si musím sám dojít a objednat u baru, pak spropitné zásadně nedávám.
A stejne tak se chova kazdy v anglii. Ten clanek je uplny nesmysl.
Spropitné dávám pouze, když je obsluha slušná.Pokud je na mne obsluha drzá a dává najevo, že co chceme tak nevidí ani korunu.Vždy,kdyz platím kartou tak spropitné dám v hotovosti přímo obsluze, ale nikdy nebudu dávat spropitné, že mne to někdo nařizuje.To raději do takové restaurace nepůjdu.Tyto povinné zvyklosti s povinnosti spropitného atvsi strčí někam.
Pokud mi obsluha řekne, že ze spropitného neuvidí ani korunu, tak logicky moje ochota nějaké dát klesá na nulu. V každém případě o tom rozhodují já. Když jsem spokojený, nemám problém dát i 20-25% navíc. Rozhodně ale nepůjdu někam, kde mi spropitné bude někdo nařizovat.
První věta se týká platby kartou. Tam ho dávám bokem, cash.
Americká kultura je úplně jiná. Personálu je obrovské množství, v restauracích máte u vchodu uvaděče, který vás předá vašemu číšníkovi, ten má na starost jen 2-3 stoly, hostům se věnuje, povídá si s nimi.
Evropanovi přijde praštěné, aby se ho číšník vyptával, jak se dnes měl, odkud přijel, co navštívil, kam pojede zítra ... ale Američané to tak mají rádi, a obsluhu v našich restauracích považují za neuctivou a nepřátelskou. Zvykli si číšníkům a servírkám platit za to, že jim dělají společnost - a turistovi zkrátka nezbyde, než se přizpůsobit.
Každopádně chtít stejné spropitné u baru bez obsluhy, kde stojí zákazníci ve frontě na pivo je celkem pochopitelně zákazníky vnímáno dost negativně, a rozumím tomu, že se Britům nelíbí zatahování těchto móresů do jejich tradic.
Jinak v článku je nesmysl co se týká fastfoodů v "žebříčku". Ve fastfoodech se klasické zpropitné v desítkách procent na účtenku nedává. Často bývá u pokladny kasička, do které zákazník může vhodit nějaký drobák, ale to je vše. A většina zákazníků tam nic nehodí. Do fastfoodů chodí právě proto, aby ušetřili. Zpropitné je platba za obsluhu, a v samoobslužných provozech zkrátka není proč platit.
Nikdy bych dyško nedal, pokud by si ho někdo vynucoval.
Navíc když bych si pro pivo musel dojít k výčepu! 😀
Já pracuji ve vývoji dílů pro auta. Taky nechápu, proč mi hospodský nedá spropitné, když k němu přijdu do hospody a před hospodou vidím jeho auto s mým dílem.
Kdybyste mu ovšem přišel před hospodu ten svůj díl operativně vyměnit, aby mohl po šichtě odjet, tak byste možná na to spropitné koukal.