Válečný konflikt na Ukrajině nekončí, ovšem většina států se semkla a podporují ukrajinské obyvatele. Mnozí výrobci pozastavují na ruském trhu výrobu nebo prodej či dokonce odcházejí. Jiní zase proti invazi bojují přejmenováním ruských výrobků.
Z českých obchodů již během března z mrazáku zmizela legendární Ruská zmrzlina značky Prima, kterou vyrábí společnost Bidfood Czech Republic. Výrobce produkt přejmenoval na Ukrajinskou a tímto gestem chce vyjádřit solidaritu se zemí a s jejími obyvateli, kteří čelí útoku ruské armády. „Cítíme morální povinnost vymezit se alespoň touto formou proti agresivnímu a nespravedlivému počínání představitelů Ruska,“ uvedl vedoucí divize Prima Prokop Volf.
Ani populární ruské vejce se nevyhnulo zásahu. Název mění klasická pochoutka v aspiku, ale i stejnojmenný chlebíček prodávaný v lahůdkářství Zlatý kříž v Praze. Také slovenský výrobce lahůdek RYBA Košice se kvůli ruské invazi rozhodl změnit název výrobku Ruské vejce na Piknik vejce. Výtěžek z prodeje těchto produktů půjde na pomoc Ukrajině.
Deputinizace chutného oběda. Svět kvůli válce přejmenoval jídlo, bar i ulice |
„Ke změně jsme se rozhodli kvůli tomu, aby prodavačky nemusely čelit neustálým dotazům zákazníků a protivným komentářům. Vlna nelibosti vůči čemukoliv spojovaným s Ruskem se spustila na konci února po vpádu Ruska na Ukrajinu,“ říká Ivana Klinderová, spolumajitelka pražských Lahůdek Zlatý kříž. Lahůdkářství má nyní v nabídce také chlebíček „ukrajinské srdce“, kde je salám utvořen do tvaru srdce.
I ruské šumivé víno pomalu mizí z nabídek všech českých maloobchodních řetězců, také na e-shopech je nyní toto zboží nedostupné. Důvod je prostý, azbukou označená láhev nese jméno Rossijskoe Igristoje, což v lidech může vyvolávat negativní emoce.
Čí je stoličná?
Název produktu mnohdy evokuje místo výroby, ale ve skutečnosti se může vyrábět jinde, a to může výrobce značně poškozovat. Mnozí z nich se tak bojkotu vlastních produktů logicky brání. Například vodka Stoličnaja, která se i přes vlekoucí se spor o značku vyrábí v Lotyšsku, ale lidé si ji povětšinou spojují s Ruskem, se kvůli ruskému vpádu na Ukrajinu přejmenovává a bude se prodávat pod novým názvem Stoli.
„Přestože jsem v exilu z Ruska kvůli Putinovi již od roku 2000, na značku jsem stále pyšný, říká miliardář Jurij Shefler, šéf společnosti SPI Group, která ji vyrábí. „Dnes jsme se ale přesto rozhodli značku přejmenovat,“ řekl na počátku letošního března. „Doufám, že nová značka Stoli bude nadále symbolem míru a solidarity s Ukrajinou,“ dodal ředitel lotyšského podniku.
Už od roku 2003 je značka předmětem sporu mezi Rusy a Lotyši. Společnost SPI z Rigy ji sice převzala po privatizaci, ale Rusové ze Sojuzplodoimportu – jejího ruského výrobce – tvrdí, že žádná privatizace neproběhla. Stoličná se však i nadále bude vyrábět i v Rusku pro tamní trh, výrobce dokonce stejnou značku používá i pro jiné produkty.
Vodka Stoaličnaja se obává bojkotu po ruské invazi, dostane nové jméno |
Ruská invaze na Ukrajinu rezonuje i v Polsku, kam kvůli válce odešly již před dva miliony uprchlíků. Restaurace a obchody napříč Polskem nyní změnily název „ruských“ knedlíků (polsky pierogi) jednoho z nejoblíbenějších pokrmů v zemi, na „ukrajinské“ na znamení solidarity s východním sousedem po ruské invazi. Mnoho z prodejců také věnovalo tržbu na pomoc uprchlíkům nebo poskytují jinou formu podpory.
„Víme, že je to jen symbolické gesto, ale tváří v tvář této strašné tragédii je důležité i pro ukrajinský národ,“ řekl Polské tiskové agentuře (PAP) jeden restauratér z města Zakopané.
Proslulý polský kuchař Damian Wawrzyniak, který vlastní restauraci House of Feasts ve vesnici Eye Green na okraji Peterborough také své pirohy přejmenoval. „Ode dneška už ruské pirohy nepodáváme, budeme jim říkat ukrajinské pirohy s bramborem, sýrem a cibulí. Děkujeme.“
Také Velká Británie nekompromisně uvalila sankce na Rusko a všechny ruské výrobky. Ovšem luxusní dům Harrods ještě nedávno nabízel „podpultovku“ ruskou vodku Beluga za 90 liber. Taktéž si počínali v Selfridges, kde nabízeli nejlepší variantu této ruské vodky za 150 liber.
Další ruský produkt, který si oblíbili bohatí a slavní, ruský kaviár, také tak docela nezmizel z nabídky luxusních obchodních domů v Londýně. Ještě nedávno se pořádaly v obchodě Harvey Nichols jejich výprodeje. Konzervy kaviáru se prodávaly za 420 liber za kus, zatímco v obchodě Selfridges probíhal výprodej kaviáru Beluga Royal, pocházejí z Kaspického moře za 165 liber.
Veřejnost i britská vláda vyzvala všechny prodejce, aby dodržovali sankce, které jsou na Rusko uvalené a okamžitě ruské produkty zcela stáhli z prodeje. Po zveřejnění této kauzy se zástupci Harrods omluvili a ihned spravili nápravu.