Vlaková doprava na některých místech kolabovala. Nástupiště byla přeplněná, vlaky nabíraly desítky minut zpoždění. Podle kritiků se tyto důsledky cenové politiky německé vlády však daly očekávat. Informovala o tom stanice ORF.
„V době dopravní špičky byla poptávka na hlavních tazích tak vysoká, že některé vlaky nemohly vůbec odjet. Některé železniční společnosti, jako třeba Metronom v severním Německu, dokonce úplně vyloučily cyklistickou dopravu, protože ten nápor vůbec nezvládly. Ne všechno, co je dobře míněno, je také dobře zrealizováno,“ řekl v pondělí Karl-Peter Naumann ze sdružení cestujících Pro Bahn.
Může za to i prodloužený víkend svatodušních svátků, který vylákal mnoho Němců mimo největší města a pro regionální železniční dopravu znamenal velký zátěžový test. Ten ale nevyšel, a to i přesto, že na nápor se většina dopravců předem připravovala. Příkladem je dopravce Deutsche Bahn, který navýšil počet spojů i vagónů.
Největší potíže hlásily hlavně vlakové společnosti kolem Baltského a Severního moře. Celkem bylo během víkendu hlášeno více než 700 mimořádných událostí a problémy se vyskytovaly ještě během pondělí.
Cenově příznivější měsíční jízdenky jsou v Německu v platnosti už od počátku června. Jízdné vychází na devět euro a nevztahuje se na dálkové spoje. Mimořádná akce má trvat tři měsíce, a to až do konce srpna. Pro každý region platí jiná jízdenka.
Podle německé vlády jde o reakci na rychle rostoucí cenu pohonných hmot i dalších energetických komodit. Výhodná vlaková jízdenka totiž má do určité míry kompenzovat negativní dopad ruské invaze na Ukrajinu. Podle vrcholných německých politických představitelů je tato podpora prospěšná i pro globální klima.
Německý státní rozpočet to ale má stát až 2,5 miliardy euro, což je v přepočtu zhruba 62,5 miliardy korun. Kvůli posledním událostem ale mají někteří odborníci obavy, jak bude situace na železnicích vypadat v létě.