ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Otřesené letectví zachraňuje nákladní doprava, společnosti se přizpůsobují

  • 1
Poté, co pandemie začala ničit poptávku pasažérů po letecké přepravě, zůstává jediným světlým bodem v tomto odvětví přeprava nákladů. Zvýšená poptávka po specializovaných nákladních letadlech, která pomáhají zvládat růst počtu zásilek spojený s nákupy přes internet, distribuci vakcín a dodávky ve vymezeném čase, tzv. just-in-time, způsobila, že dopravci letouny upravují.

Protože je nyní ve vzduchu méně letadel pro přepravu cestujících, je i méně prostoru pro náklady, které se obvykle přepravují v nákladním prostoru osobních letadel. Aerolinky se proto uchýlily i k tomu, že dočasně přestavěly některá letadla určená pro osobní přepravu na nákladní a odstranily sedadla v letadlech. Mohou tak v hlavní části trupu místo cestjících převážet zboží.

Před pandemií bylo podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) šedesát procent veškeré kapacity v letecké nákladní přepravě v zavazadlovém prostoru letadel pro přepravu osob. Loni se kapacita snížila téměř o čtvrtinu. Tento výpadek podle zprávy makléřské společnosti Sanford C. Bernstein znamenal zvýšení cen na rekordní úroveň.

Ztráty za 3,5 bilionu korun. Aerolinky krvácejí víc, než se čekalo

Zatím není jasné, zda prudké zvýšení počtu letů specializovanými nákladními letadly přetrvá i poté, co se do provozu vrátí letadla pro osobní přepravu se svou nabídkou přepravní kapacity. „Poptávka zatím zůstane vysoká, neboť aerolinky obnovují služby velmi pomalu a také bojují s nedostatkem financí,“ soudí Bernstein.

„Strategie přestaveb letounů je zisková u tras, kde se ceny pohybují nad čtyřmi dolary (85 korun) za kilogram,“ tvrdí analytici finančního ústavu Citi. Cena za přepravu nákladu z Hongkongu do USA se v prosinci podle nich pohybovala kolem 6,1 dolaru za kilogram a z Šanghaje do Německa činila 5,3 USD za kilogram.

Společnost Israel Aerospace Industries například uvádí, že pracuje na plné obrátky a má až do roku 2022 plně rezervované práce na přestavbě letadel z osobních na nákladní. Lucemburská firma Cargo Facts Consulting odhaduje, že zhruba devadesát letadel bude v tomto i příštím roce konvertováno na nákladní.

Přepravní společnost United Parcel Service (UPC) očekává letos opět příznivý rok, přestože už loni měla rekordní tržby. Internetová společnost Amazon také rychle rozšiřuje svou flotilu letadel a nedávno oznámila, že koupí jedenáct starších letadel Boeing 767-300. Je to poprvé, kdy si internetový prodejce letadla pro přepravu nákladů nepronajal, ale koupil si je.

,