Meta spuštění placených verzí služeb jakožto alternativy bezplatných služeb s reklamou oznámila v říjnu. Firma podle agentury Reuters uvedla, že tento krok je v souladu s pravidly Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě.
Měsíční předplatné firma stanovila na 9,99 eura (zhruba 243 Kč) pro uživatele webových prohlížečů a na 12,99 eura (zhruba 316 Kč) pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.
Úřad zakázal Metě využívat osobní údaje pro cílenou reklamu. Hrozí pokutou |
Organizace NOYB, kterou založil rakouský aktivista Max Schrems, se domnívá, že postup Mety nesplňuje požadavek EU na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou. „Meta nyní zavádí pravý opak skutečně svobodné volby,“ píše se v jejím prohlášení. Údaje podle ní naznačují, že jen zlomek uživatelů chce personalizovanou reklamu, ale téměř všichni ji schválí v případě, že by jinak museli za službu platit.
Organizace varuje, že pokud bude moci Meta svůj postup uplatňovat, začnou ji brzy napodobovat konkurenti. „Vzhledem k tomu, že na průměrném telefonu je nainstalováno 35 aplikací, mohla by brzy ochrana soukromí na vašem telefonu stát kolem 8 815 eur (zhruba 215 000 Kč) ročně,“ píše.
NOYB požaduje, aby rakouský úřad na ochranu osobních údajů podnikl rychlé kroky k zastaveních nových praktik společnosti Meta. Navrhuje také, aby úřad firmě vyměřil pokutu, která by odstrašila konkurenty od napodobení jejího postupu.