Facebook nebyl první internetovo službou, za kterou stál Mark Zuckerberg. Jeho prvotinou byla aplikace Facemash, jež vznikla v říjnu roku 2003 a umožnila studentům Harvardovy univerzity hodnotit vzájemnou atraktivitu a vytvářet na základě toho žebříčky. Protože však využíval fotografie bez povolení, byl provoz webu po několika dnech zastaven. Jeho tvůrci málem hrozilo vyloučení a musel se veřejně omluvit.
Už následující rok pak tehdy devatenáctiletý Mark Zuckerberg a jeho spolubydlící z Harvardovy univerzity spustili sociální síť s názvem Thefacebook. Stalo se to přesně čtvrtého února 2004. Facebook byl pojmenován podle fyzického adresáře studentů, který se rozdával na univerzitách na začátku akademického roku známý jako „face book“.
Znáte rekordy Facebooku? Některé se pokořit nedají, o jiné se vedou bitvy |
Přišel právě včas, protože vytáčené připojení pomalu nahrazovalo to pevné a v mobilních telefonech se začaly prosazovat barevné displeje. Postupně se tak stal ze soukromé sítě pro vysokoškoláky celosvětový fenomén. Podle posledních výsledků zveřejněných samotnou firmou má měsíčně 3,07 miliardy aktivních uživatelů.
Ještě větší toto číslo vypadá z pohledu celkové internetové populace, která podle serveru Statista činila letos v lednu 5,35 miliardy uživatelů, což představovalo 66,2 % světové populace. Z tohoto celkového počtu bylo 5,04 miliardy, tedy 62,3 procenta světové populace, uživateli sociálních médií.
Více jsme se historii Facebooku věnovali v textu k jeho 15. výročí:
Exkluzivní síť pro 2,3 miliardy. 15 let Facebooku očima Zuckerberga |
Možná až na jednu se žádná jiná sociální síť s Facebookem v popularitě zatím nemůže měřit. Tedy alespoň v globálním pohledu. V některých částech světa se prosazují „domácí“ sítě jako je WeChat v Číně a dalších částech Asie nebo sociální síť VKontakte, populární v ruskojazyčných oblastech. Vliv na to mohou mít různá restriktivní opatření, která „západní“ sociální sítě omezují.
Zda bude Facebook kralovat i nadále, není jisté. Především mladí lidé se chtějí bavit jinak a jinde než jejich rodiče, a tak rostou sítě jako TikTok či Instagram patřící do stejné stáje společnosti Meta jako Facebook. A nesmíme zapomínat ani na YouTube. Ten možná Facebook překonává v aktivních uživatelích využívajících službu alespoň jednou měsíčně, ale Google, který jej vlastní, čísla uživatelů oficiálně nezveřejňuje.
Podle nedávné studie Pew Research provedené ve Spojených státech přibližně sedm z deseti dospělých Američanů (68 %) tvrdí, že někdy používají Facebook, přičemž tento podíl se od roku 2016 relativně nezměnil.
„S výjimkou YouTube, který používá 83 % dospělých, se žádná jiná platforma sociálních médií nepřibližuje Facebooku v míře používání. Zhruba polovina dospělých (47 %) uvádí, že používá Instagram, zatímco přibližně třetina používá Pinterest (35 %) a TikTok (33 %). Přibližně tři z deseti respondentů uvádějí, že používají LinkedIn (30 %), WhatsApp (29 %) a Snapchat (27 %). Menší podíly používají X (dříve Twitter), Reddit a BeReal,“ píše se ve zveřejněné zprávě.
Studie zároveň ukázala, že ve Spojených státech používá Facebook třetina dospívajících ve věku 13 až 17 let. Před necelými deseti lety to přitom bylo 71 % v této věkové skupině.
„Dnešní dospívající tíhnou spíše k jiným platformám sociálních médií, včetně YouTube (používá ho 93 % dospívajících), TikToku (63 %), Snapchatu (60 %) a Instagramu (59 %),“ vysvětlují autoři průzkumu posuny v této oblasti ve Spojených státech.