Tři čtvrtě století pásové výroby karbanátků: McDonald´s slaví

  15:00aktualizováno  15:00
Firma, která vymyslela legendární Big Mac, dokázala za dobu jednoho lidského života ovládnout prakticky celý svět. V zaprášeném městečku San Bernardino, hodinu cesty od Los Angeles, si 15. května 1940 bratři Richard a Maurice McDonaldovi otevřeli svou první restauraci. Po 75 letech nese jejich jméno víc jak 35 tisíc podniků ve 119 zemích.

McDonald´s, Big Mac, takto to má vypadat

Bratři McDonaldovi se v roce 1930 vystěhovali z New Hampshiru a snažili se prorazit na opačné straně USA v Hollywoodu. Po deseti letech se přesunuli do San Bernardina. V Americe se právě rozbíhal automobilismus, a tak šlo o podnik drive-in, kam zákazník zajíždí ve voze a je obsloužen, aniž by z něj vystoupil.

Nabízeli tu jídelní lístek s devíti položkami, přičemž to hlavní byly hamburgery, hranolky, koktejly a zákusek. Nepotřebovali žádné židle a stoly, i nádobí nahradili papírem a plastovými příbory na jedno použití.

Dokázali stlačit ceny, hamburger byl za 15 centů a hranolky za deset. A pak se objevil Ray Kroc. V roce 1953 zavítal tento obchodní cestující a potomek českých imigrantů do San Bernardina - a podnik bratrů McDonaldů jej zaujal. Přesvědčil je, aby s ním uzavřeli dohodu o tom, že může používat jejich prodejní systém a jméno firmy. Ve vlastní režii si zřídil poblíž Chicaga obdobnou restauraci, která hned po svém založení v roce 1955 začala prosperovat.

Nadšený Kroc dohlížel v kuchyni a chodil dokonce čistit parkoviště od žvýkaček. Vymýšlel restaurační síť, která by pokryla USA od Atlantiku k Pacifiku. Inspiroval se Henrym Fordem a jeho pásovou výrobou.

Obložené housky dostaly naprosto přesnou podobu, byla stanovena váha, obsah tuku i množství cibule, přibyla laboratoř, která zkoumala, jak usmažit co nejlepší hranolky.

Zautomatizovat se podařilo i zákazníka, který má dodnes předvídatelná přání, vystojí si frontu, rychle se nají a sám po sobě uklidí.

Symbol americké kultury

Nové restaurace vyrůstaly jako houby po dešti na celém americkém středozápadě. V roce 1967 měla firma 710 poboček, její obrat přesahoval 170 milionů dolarů a dosáhla vyrovnaných financí. Novou vlajkovou lodí nabídky celé firmy stal dvoupatrový hamburger Big Mac.

Na počátku 70. let se McDonald’s stal nejrozsáhlejším řetězcem rychlého občerstvení v Americe a spolu s tím jedním ze symbolů americké kultury a způsobu života.

Expanzi do zahraničí zahájila firma koncem 60. let, první neamerické pobočky se objevily v Portoriku a Kanadě. V roce 1971 zapustilo impérium kořeny v Asii (Tokio) a Evropě (Mnichov a Amsterdam).

Ve východní Evropě se první pobočky objevily už před pádem železné opony, v roce 1988 se otevřel McDonald’s v Bělehradě a Budapešti a v koncem ledna 1990 i v Moskvě. A o dva roky později v Praze.

Neuvěřitelně příšerné jídlo, psali kritici

S úspěchem narůstala kritika, jak ze strany konkurence, tak v médiích. „Jídlo u McDonald’s je neuvěřitelně příšerné,“ psal například New York Magazine a do hranolků a hamburgerů se začali trefovat propagátoři zdravé výživy.

Tvrdili, že typické mcdonaldovské menu zvyšuje obsah cholesterolu v krvi a vede k srdečním onemocněním. Společnost na to reagovala nabídkou salátů. A na obvinění z neúcty k životnímu prostředí zase tříděním odpadu.

Kritika nekritika, dnes si v restauracích se žlutými oblouky písmene M blaženě přecpávají žaludky děti i dospělí. Pod heslem „kvalita, obsluha, čistota“ mohou lidé kdekoliv na světě žvýkat do dvou minut úplně stejný hamburger.

Tržby firmy za rok 2013 přesáhly 28 miliard a zisk činil 5,5 miliardy dolarů. Sama zaměstnávala 440 tisíc lidí, včetně franšíz a společných podniků skoro dva miliony. Centrála firmy je v illinoiském Oak Brooku.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží se svléká donaha. Drogerie Rossmann zavedla bezobalový prodej

Drogistický řetězec Rossmann se připojil k prodejcům, kteří nabízejí zákazníkům možnost stočit si některé výrobky pro...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Plody brexitu. Britská ekonomika roste nejpomaleji za téměř deset let

Britská ekonomika roste nejpomaleji od roku 2010, hrubý domácí produkt se meziročně zvýšil o jedno procento. Na...

Cla na auta z EU se opět nekonají. Trump je nejspíš plánuje znovu odložit

Americký prezident Donald Trump tento týden nejspíš oznámí, že o další půlrok odkládá rozhodnutí o zavedení dovozních...

Potraviny z území okupovaných Izraelem budou označovány, řekl soudní dvůr EU

Na potravinách pocházejících z území okupovaných Izraelem musí být uveden údaj o konkrétním místu jejich původu, včetně...

Češi si „pohoršili“ v žebříčku pijáků alkoholu. Předběhli je i Rakušané

Průměrný Čech vypije ročně 12,3 litru stoprocentního lihu, což ho řadí na čtvrté místo na světě. Vyplývá to z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz