Firma uvedla, že ke změně rozhodnutí ji přimělo „obrovské lidské utrpení a eskalace vojenských akcí na Ukrajině“. Před několika dny přitom firma tvrdila, že ponechá své obchody otevřené, protože chce ochránit tamní zaměstnance před možnou „odvetou“.
Někteří zákazníci firmu za její rozhodnutí kritizovali a vyzývali k bojkotu značky. Společnost má po celém světě 3085 prodejen a její tržby loni činily 1,5 miliardy eur (36,6 miliardy Kč).
Firma v nejnovějším prohlášení uvedla, že rozhodnutí uzavřít ruskou pobočku schválila správní rada. „Vzhledem k obrovskému lidskému utrpení, které způsobuje eskalace vojenských akcí na Ukrajině, a abychom ochránili naše zaměstnance po celém světě před možnou agresí veřejnosti, jsme se rozhodli uzavřít naše vlastní prodejny a internetové stránky elektronického obchodu v Rusku,“ uvádí se v prohlášení.
Stovky mezinárodních značek, včetně L’Oreal a Estée Lauder, již na protest proti válce uzavřely v Rusku své obchody a zastavily internetový prodej. Některé firmy však v Rusku stále působí.
Podle profesora managementu z Yaleovy univerzity Jeffreyho Sonnenfelda jsou to třeba francouzský energetický gigant EDF, letecká společnost ze Spojených arabských emirátů Emirates či čínský výrobce počítačů Lenovo. Mnohem větší skupina zhruba 600 velkých firem se však od invaze z Ruska stáhla nebo zde přerušila prodej, jako Starbucks, Coca Cola, Levi’s a Apple.
Už žádné iPhony, Apple zarazil prodej svých produktů v Rusku |
Obchody dalších mezinárodních značek, které jsou v Rusku stále otevřené, uvádějí, že nemohou zavřít zdejší provozovny kvůli složitým franšízovým smlouvám, které jim v tom brání. Mezi firmami, které se snaží tyto dohody omezit, jsou například Burger King a hotelové skupiny Marriott a Accor.