V Londýně se před sobotním ceremoniálem opakuje podobná situace jako loni v září, kdy se statisíce lidí loučily se zesnulou královnou Alžbětou II. Nyní přijíždí fanoušci královské rodiny ze zbytku Británie i ze zahraničí, aby byli svědky korunovace, která bude pro většinu z nich první v jejich životě.
Ulice v centru Londýna jsou lemované státními vlajkami a oficiální logo korunovace je při návštěvě města nepřehlédnutelné. K vidění je na letištích a ve stanicích metra, ve výlohách, na stolech restaurací nebo na vlajkách nad známým obchodním domem Selfridges na třídě Oxford Street. Neméně viditelným prvkem je tvář Karla III., která se na návštěvníky dívá z hrnků, talířů a vlaječek, z oken hospod nebo ze vchodu do hračkářství nedaleko křižovatky Picadilly Circus, kde vznikla králova socha ze stavebnice lego.
„Daří se nám velmi dobře... Je tu hodně rušno vlastně už několik posledních týdnů,“ řekla prodavačka Alison v obchodě se suvenýry u Trafalgarského náměstí. Prodejna podle ní plánuje zboží s motivy korunovace nabízet i po zbytek měsíce.
Speciální pivo i „kaviár Jeho Veličenstva“
Nárůst poptávky potvrzuje také Khan, který vede jeden z obchodů na Oxford Street. „Prodali jsme tolik triček, že už máme jenom dva kusy. Dnes jsme jich hodně objednali, tak snad dorazí včas,“ řekl o odbytu korunovačního zboží.
Složité šití a pozor na bič! Stovky britských vlajek pro korunovaci jsou z Česka |
Mezi nejprodávanější suvenýry se řadí vlaječky s tváří britského panovníka. „Tisíce,“ odpověděl prodavač Said na otázku, kolik se jich zatím prodalo v jeho obchodě na náměstí Leicester Square. Běžná korunovační nabídka dále zahrnuje keramiku, trička, čaje nebo klíčenky, pro nejmenší zákazníky jsou připraveni plyšoví psi s korunami.
Tím však škála speciálních produktů zdaleka nekončí, jak v pondělí napsala agentura Reuters. Jistý pivovar ve Windsoru například připravil ke korunovaci nové pivo nazvané „návrat krále“, firma Caviar House & Prunier zase „kaviár Jeho Veličenstva“ a obchodní řetězec Argos nabízí královy kartonové podobizny.
Podle agentury AP korunovační víkend přinese finanční injekci podnikům v centru Londýna, především hotelům, barům a restauracím. „Moc toho ale neudělá pro britské obyvatele, které trápí ekonomika na pokraji recese a krize kolem životních nákladů,“ pokračuje článek.
Korunovace, britský unikát. Po brexitu je třeba o to víc, říká historik |
Některé korunovační nabídky jsou určené jen zákazníkům připraveným utratit stovky či tisíce liber. Za 12 995 liber (skoro 350 000 Kč) si lze užít akci pětihvězdičkového londýnského hotelu Café Royal, která zahrnuje noc v královském apartmá, jízdu v limuzíně na hrad Tower a následnou soukromou prohlídku. Na částce 699 liber pak začínají balíčky South Place Hotel s ubytováním na dvě noci, sobotním odpoledním čajem a „osobní mapou korunovace“, uvádí lifestylový web Squaremeal.
Nudný a cizí. Symbolem Karlovy korunovace je francouzský koláč quiche |
Speciální nabídky připravila také řada restaurací, přičemž například podnik The Stablehand u okraje Hyde Parku láká návštěvníky na koktejl s názvem The King Charles sestávajícím výhradně z přísad vyrobených v Anglii. Zapojuje se také Burger King, který bude během prodlouženého víkendu nabízet dva sendviče typu Royale za cenu jednoho.
Podnikem, který naopak korunovační horečka rozhodně nezasáhla, je Prince Charles Cinema (Kino prince Charlese). Nad vstupem do kina s dlouholetou tradicí nedaleko Leicester Square se v těchto dnech vyjímá obří nápis, který hlásí: „Ne, naše jméno měnit nebudeme.“
SPECIÁLBritská královská rodina |