Populární kroketa se jmenuje „kiwami“, v překladu „extrémní“, a je plněná hovězím masem Kobe. Recept obsahuje také brambory z místní farmy. Krokety je možné objednat pouze online, balíček o pěti kusech vyjde na 2700 jenů (415 Kč), informoval portál CNN.
Kiwami krokety jsou jedním ze čtyř typů kroket z masa Kobe, které řeznictví nabízí. Zájemci, kteří nechtějí čekat několik desetiletí, mají možnost zakoupit si jiný typ kroket – na balíček kroket zvaných „Kobe Beef Premier Croquettes“ za 3 780 jenů (asi 582 Kč) se podle oficiálních webových stránek řeznictví čeká jenom zhruba pět let.
Nerentabilní podnikatelský nápad
Společnost Asahiya byla založena ve dvacátých letech minulého století, avšak krokety začala prodávat po druhé světové válce. Výraznou popularitu si kiwami krokety získaly až v době, kdy je začalo řeznictví nabízet na internetu.
„Produkty jsme začali prodávat online v roce 1999,“ uvedl pro CNN současný majitel obchodu Shigeru Nitta, který v roce 1994 převzal obchod od svého otce. Poté, co několik let experimentoval s prodejem online, si uvědomil, že zákazníci se zdráhají nakupovat prvotřídní hovězí na internetu. Učinil tak odvážné rozhodnutí: aby zákazníky přiměl e-shop i maso samotné vyzkoušet, začal prodávat luxusní krokety. Extrémně levně, dokonce se ztrátou.
OBRAZEM: Japonci prodávají skládací čokoládový hrad, stačí ho jen nesníst |
„Kiwami krokety jsme prodávali za cenu 270 jenů za kus (42 Kč). Jen hovězí maso v nich vyjde na 400 jenů (62 Kč),“ uvedl Nitta. Chtěl, aby zákazníci kvalitní hovězí maso ochutnali a doufal, že po prvním vyzkoušení kroket si zákazníci k hovězímu masu Kobe prodávaného v jejich online řeznictví najdou cestu.
Firma v začátcích vyráběla pouze 200 kroket týdně. „Prodáváme hovězí maso od lidí, které známe. Náš obchod prodává pouze maso, které bylo vyprodukováno v prefektuře Hyogo, ať už je to hovězí maso Kobe, vepřové maso Kobe nebo kuře Tajima. Takový byl styl obchodu ještě předtím, než jsem se stal majitelem,“ řekl.
Obchod si dal pauzu
Koncept se zákazníkům zalíbil natolik, že v roce 2016 dosáhla čekací doba na krokety 14 let. V té době obchod přestal přijímat objednávky. „Přemýšleli jsme o tom, že s kroketami skončíme, ale mnoho lidí nám volalo, abychom je nabízeli i nadále,“ zmínil Nitta. V roce 2017 společnost Asahiya začala krokety nabízet znovu, ovšem za vyšší cenu.
„V té době jsme zvýšili cenu na 540 jenů (83 Kč),“ uvedl Nitta s tím, že ceny hovězího masa rapidně vzrostly – takže to, že prodej kroket je ztrátový, se nezměnilo.
Japonec vyzrál na přírodu. Za jeho mango dají zákazníci až pět tisíc korun |
Zvýšila se také produkce, a to z 200 kroket týdně na 200 za den. „Ve skutečnosti se kiwami krokety staly mnohem populárnějšími než jiné produkty,“ zasmál se Nitta svému vlastnímu podnikatelskému nápadu.
„Slyšel jsem, že bychom měli najmout další lidi a vyrábět krokety ještě rychleji. Ale asi neexistuje žádný majitel obchodu, který by najímal zaměstnance a produkoval více, aby vytvořil větší deficit. Je mi ale líto, že zákazníky nechám čekat,“ vysvětlil Nitta.
V současné době dostávají své krokety ti zákazníci, kteří si je objednali zhruba před deseti lety. Řeznictví patří zřejmě k rekordmanům v délce fronty zákazníků: na začátku roku 2024 jich bylo na čekací listině asi 63 tisíc.
Z těch, kdo krokety vyzkoušejí, si hovězí maso podle majitele řeznictví nakonec objedná asi polovina.